שתף קטע נבחר

"ללכת בדרכך": הצד הרגיש של אם הדרקונים

התרגלתם לאמיליה קלארק כחאליסי הבלונדינית העוצמתית מ"משחקי הכס"? קבלו אותה כבחורה מתוקה וחסודה הסועדת חתיך נכה בדרמה הרומנטית "ללכת בדרכך". היא צוחקת, דומעת ונרגשת, ולמרות הכל - מצליחה לא לעצבן

החאליסי, דאינריז טארגאריין, בעלת רשימת תארים הולכת ומתארכת, אמא גאה לשלושה דרקונים, ונטייה לצאת נטולת בגדים ופגע מלהבות אש, מלהיטה כבר שש עונות את צופי "משחקי הכס". הדמות המתפתחת כמנהיגה נחושה ורבת עוצמה מגולמת על ידי אמיליה קלארק, שחקנית המבצעת פניית פרסה משעשעת בגילום דמותה הקשקשנית, חייכנית וההו-כה-מתוקה של לואיזה קלארק בסרט סוחט הדמעות "ללכת בדרכך" ("Me Before You").

 

פניה של דאינריז אינן חתומות, אך הדמות נסמכת על יכולתה של אמיליה קלארק לשמור על המתח שבין הרגשות החזקים והריסון המלכותי הנדרש. לו לעומת זאת, היא סכר רגשי שנפרץ - בין אם זה רגש עצב או שמחה. גבותיה האקספרסיביות והדינאמיות של אמיליה קלארק עובדות נון סטופ. היא פועלת בטווח שבין פני הליצן של ג'ולייטה מאסינה בסרטיו של פליני, ועבודת העיניים (הנפערות) והפה (המתרחב לחיוך ענק) של ג'וליה רוברטס ב"אישה יפה". היכולת ליהנות מהסרט תלויה, במידה רבה, ביחס האישי של כל צופה לפצצת הרגש הרוטטת הזו.

 

ביקורות נוספות במדור הקולנוע:

אליס מבעד למראה

בלשים בע"מ

 

"ללכת בדרכך" הוא עיבוד קולנועי לספרה המצליח של ג'וג'ו מויס מ-2012 (מויס עצמה גם כתבה את התסריט). במרכזו הקשר המתפתח בין לו בת ה-26, אישה צעירה מעיירה אנגלית ציורית, ו-וויל טריינור (סאם קלאפין) גבר יפה ובן למשפחה עשירה שהפך בעקבות תאונה למשותק בארבעת גפיו.

 

  

למרות שהטריילר של הסרט רומז על היותו בלתי נסבל, התוצאה - למרבה הפלא - חביבה (גם אם, כמובן, מלאכותית וחנפנית). בין שתי הדמויות יש סוג של ריקוד רגשי שבו וויל המנוכר והמריר ייכנע בהדרגה לקסמיה של לואיזה. התואר "סוחט דמעות" מושג כאן ביושר. קונצרט משעשע של ניגובי אף ושיעולים חנוקים ישמע באולם הקולנוע לאחר כמה סצנות בחלקו השני של הסרט.

 

הנוסחה ברורה ואפקטיבית. הפרספקטיבה היא של הדמות הנשית, והאובייקט הגברי המוצב מולה הוא אידיאל של שלמות כפי שהנערות באולם מוזמנות לראות. אמנם הוא משותק, אבל עשיר, חתיך, רגיש, משכיל ואפילו מעצים. השיתוק, לכאורה מינוס משמעותי, תואם את מתכונת הרומנטיקה הפוריטנית לנערות שנוצרה בשנים האחרונות. כמו אדוארד קאלן, הערפד המגן על תומתה של בלה סוואן בסדרת "דמדומים", או אהבתם של שני צעירים יפים וחולים בסרטן ב"אשמת הכוכבים". הפנטזיה הרומנטית היא כל מה שמשהה את החלפת נוזלי הגוף, אם לא מבטל את האקט לחלוטין.

 

וויל טריינור הוא איש עסקים מצליח עם חברה צמודה (ונסה קירבי) השייכת לאותו מעמד גבוה. חיים מושלמים שמסתיימים באחת. שנתיים מאוחר יותר, לואיזה מפוטרת ממקום עבודתה, ובהיותה תורמת באופן מכריע לכלכלת משפחתה, היא חייבת למצוא במהירות מקור הכנסה.

 

עם הגעתה לאחוזת טריינור, האצולה המקומית, היא נשכרת על ידי קטרינה (ג'נה קולמן) אמו של וויל. זהו דימוי אגדות בסיסי של נערת הכפר הזוכה לפגוש את הנסיך. מה הפלא שסטיבן טריינור, אביו של הנסיך, מגולם על ידי צ'ארלס דאנס (טייווין לאניסטר, בכבודו ובעצמו – וכן, המפגש שלו עם החאליסי בהחלט מרעיד מיתר בליבם של צופי "משחקי הכס"). בתוך עסקת החליפין הנרקמת, לואיזה מספקת את שמחת החיים והטעם הרע-משעשע בבגדים, ו-וויל מסייע לה להפוך למישהי שתממש את הפוטנציאל החבוי בה.

 

ללו יש חבר בשם פטריק (מת'יו לואיס), סוג של פנאט ספורט שלא ממש עונה על צרכיה הרגשיים העמוקים.

וויל, מצידו, עוין ומנוכר בגלל חוסר יכולתו להשלים עם אובדן חייו הקודמים, רגשות שאותם הוא מפנה כלפי המטפלות הקודמות וכעת גם כלפיה.

 

אבל כל זה לא יכול להוליך שולל. יש רק כיוון אחד אליו הסרט יכול להתפתח ולשם הוא אכן מגיע. אין טריק עלילתי שחוק שלא נלקח מהציר של "פיגמליון"/"לחנך את ריטה"/"אישה יפה". שמחת חיים הממיסה את ליבו של הגבר, הפיתוח של האינטלקט ושל השאיפות של האישה על ידי הגבר המנוסה, מהלך עלילתי שחושף את הגיבורה (ואת הצופות הצעירות) לנפלאות עולם התיירות והתרבות של בעלי הממון. קהל היעד יבלע את זה בלי ללעוס.

 

לבמאית הבריטית תיאה שארוק יש ניסיון בעבודה ותיאטרון ובבימוי, לא רב מדי, לטלוויזיה. סביר להניח שכעת היא לא תתקשה להשיג עבודות בימוי נוספות בקולנוע. היא מעצבת סרט יפה - הבתים, הנופים, הדמויות. לדימוי המושך (לפחות עבר קהל היעד) מתווסף העידון שביצעה מויס לאלמנטים שהיו בספר המקורי, ויצרו אווירה קודרת יותר בטריטוריה אליה נכנסת לואיזה.

 

כך, למשל, נחתכה החוצה אחותו הלא אמפתית של וויל, סולקה עלילת המשנה שבה מתגלה בגידתו של אביו של וויל, והקשר בין וויל ואמו רוכך. הכל כדי שנוכל להתרכז בעיקר - החנדלעך של הגברת קלארק בתוך פנטזיית הגאולה והאהבה המושלמת והסטרילית.

 

"ללכת בדרכך" (בריטניה) - במאית: תיאה שארוק, שחקנים ראשיים: אמיליה קלארק, סם קלאפלין, צ'ארלס דאנס, ג'נה קולמן, מת'יו לואיס. אורך הסרט: 110 דקות. 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אמיליה קלארק ב"ללכת בדרכך"
לאתר ההטבות
מומלצים