שתף קטע נבחר

פצועים בשטח

"שטח סגור", חידוש הוליוודי לסרט הזומבים הספרדי "REC", הוא יצירה בינונית למדי שמחמיצה את הפוטנציאל הטמון בה. יצירת המקור, לעומת זאת, מומלצת בחום לחובבי הז'אנר

הנה לפניכם שיעור מאלף על הבעייתיות הטבועה באמנות החידוש הקולנועי: שני סרטים, לכאורה דומים להחריד, על גבול הזהים, בשפות שונות. ולמרות הדימיון, כמה רב הוא השוני. מן העבר האחד "REC", אחד מסרטי האימה המוצלחים שיצאו בשנים האחרונות אם לא המוצלח שבהם. ומן העבר השני – "שטח סגור" ("Quarantine"), העתק אמריקני חיוור של המקור הספרדי.


קרפנטר ב"שטח סגור". לא משתווה למקור

 

העיקרון זהה לחלוטין: כתבת טלוויזיה והצלם שלצדה מתלווים לשגרתם הלילית של צמד כבאים, ומוצאים עצמם לכודים בבניין מגורים – כשבחוץ ממתינים להם צלפים ושוטרים שמונעים בעדם לצאת, ובפנים מתפשטת מגפה מסתורית שהופכת את דיירי הבניין ואורחיו המזדמנים לזומבים רצחניים. הצילום עצמו נעשה בסגנון מוקומנטרי - או במילים אחרות, סינדרום "פרויקט המכשפה מבלייר".

 

אגב, מדהים לגלות עד כמה אותו סרט דל תקציב שיצא לפני כעשור השפיע על ז'אנר האימה. בשנתיים האחרונות יצאו לא מעט סרטים שביקשו לשחזר את הטכניקה שהפכה את "המכשפה מבלייר" ללהיט - ביניהם "קלוברפילד" של ג'יי ג'יי אברהמס ו"יומן המתים" של הזומבי הראשי של הוליווד, ג'ורג' רומרו.

 

לחקות בלי למצות

ובחזרה לנושא שלשמו התכנסנו: שתי הגרסאות, זו הספרדית וזו האמריקנית, דילגו על בתי הקולנוע בישראל. "REC" הוקרן רק בפסטיבל אייקון האחרון ויצא לא מזמן גם בדי.וי.די, "שטח סגור" מצטרף ומגיע כעת גם הוא בדי.וי.די במהדורה עברית.


"REC". מצא את ההבדלים

 

אז מה מונע מהגרסה האמריקנית להשתוות למקור הספרדי, למרות שמדובר כמעט בשחזור מלא, אחד לאחד? הסיבה העיקרית נובעת מהמשחק. את הגיבורה, כתבת הטלוויזיה, מגלמת ב"REC" מנואלה ולאסקו בכישרון מדהים. ההיסטריה שהיא מביעה על המסך כשהעניינים מתחילים להתחמם הופכת את הסרט לאחד המצמררים שנראו על המסך אי פעם. ב"שטח סגור", לעומת זאת, תופסת את מקומה ג'ניפר קרפנטר ("דקסטר", "השדים של אמילי"), שפשוט מתקשה להעביר את אותן תחושות ומציגה דמות אנמית למדי, חרף כל הצרחות.

 

וקרפנטר לא לבד. למרות ש"שטח סגור" מתהדר בכמה שחקנים מוכרים - לא ספק ליהוק יוצא דופן לטובה ביחס לסרט אימה, לפחות על הנייר - כל אלה כושלים בניסיון לשחזר את האימה מקפיאת הדם של המקור. וכאילו לא די בכך, סצנת הסיום הדלה בגרסה האמריקנית מנטרלת את הסרט מהעוקץ הקודר שלו. מבלי להיגרר לספוילרים, נציין רק שזו מאלצת את הצופה להתמודד עם פינאלה מעודן וריקני יותר.

 

מלבד הבעיות של החידוש, ישנו גם חיסרון נוסף שרלוונטי לגבי שתי הגרסאות: הסרט פשוט לא מתאים לצפייה ביתית - אלא אם כן הצטיידתם מבעוד מועד במסך ענק.

 

האפקטיביות של הצילום האפילפטי והשוטים הארוכים להחריד הולכת לאיבוד ללא הסאונד והגודל הפיזי של אולם הקולנוע, מה שהופך את העובדה ששני הסרטים לא הופצו בישראל למצערת עוד יותר. ובתקופה שבה סרטי אימה בינוניים עד מזעזעים כמו "יום שישי ה-13" או "התאום" זוכים להקרנות מסודרות בבתי הקולנוע, אי אפשר שלא לתהות מדוע יצירות מוצלחות יותר מהז'אנר זוכות להתעלמות כמעט גורפת.

 

"שטח סגור", כ-89 דק', 2008, פורום פילם, השכרה/מכירה

 

"REC", כ-75 דק', 2007, ללא תרגום לעברית

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים