$
מוזיקה

לשרוף ת'מועדון

התסריט מבולבל, רצוף קלישאות ולא מרגש. נקודת האור של "מועדון שנות ה־80" היא המוזיקה

אור סיגולי 08:4009.06.16

"נער פוגש נערה. נערה לא מתרשמת. נער מקים להקת רוק" - זה המשפט שמעטר את הפוסטרים הזרים של הסרט "מועדון שנות ה־80", והוא מצליח לתאר אותו באופן מדויק ומתוק.

 

זהו סיפורו של קוסמו, נער מתבגר בדבלין שנשלח לבית ספר ציבורי, ושם מוצא את עצמו נסחף בקסמיה של נערה מהשכבה שמעליו (התגלית הנפלאה לוסי בוינטון). כדי ליצור איתה קשר, הוא מקים להקת רוק עם חבריו לכיתה ומבקש ממנה לככב בקליפים שלהם. כך, בהשפעת המוזיקה, קוסמו לא רק משיג את תשומת לבה, אלא גם מצליח לעמוד איתן מול המשברים שפוקדים אותו.

 

את הסרט כתב וביים ג'ון קארני האירי, שאחראי לשניים ממחזות הזמר המודרניים המוכרים ביותר בזמן האחרון - "פעם אחת", שזכה באוסקר על השיר הטוב ביותר ועוּבד להצגה מצליחה, ו"התחלה חדשה", סרט מקסים שלא זכה להערכה הראויה, בכיכובה של קירה נייטלי. קארני כבר אשף בבניית סיקוונסים מוזיקליים ובשילוב שירים בסרטיו. זה ניכר היטב גם בסרט הזה, שבו מתרחש קסם בכל פעם שהמוזיקה מתחילה להתנגן.

 

למרבה הצער, בשאר הזמן "מועדון שנות ה־80" הוא קורבן של תסריט לא מפותח שנשען על קלישאות וסובל מטון מבולבל. אפשר להתעלם בנקל מהמוסכמות של הז'אנר: תלמידי חטיבה שמעולם לא החזיקו כלי נגינה בידיהם הופכים למלחינים מיומנים במונטאז' אחד, שירי רוק שלמים נכתבים בשעה, ולא משנה אם הם שרים בסלון ביתם או ברחוב, הם תמיד נשמעים כאילו הוקלטו באולפן המתקדם ביותר. ואולם, בעקבות חוסר החלטיות גם בניית העולם שמסביב נפגעת. זה אולי יכול לעבור כניסיון מעניין לשלב בין פנטזיה למציאות, אבל לא מרגיש שהוא הורווח כראוי.

 

 "מועדון שנות ה־80" "מועדון שנות ה־80"

 

כמו כן, הסרט מתעקש, ובצדק רב, להתייחס לחלקים הפחות יפים של אזור השיכונים הדבלינאי, ומציג התעללות, ניצול מיני, ייאוש ואובדן דרך, אך נראה שנוגע בהם רק לרגע כדי להזכיר לנו שהם קיימים ומיד ממשיך הלאה. כך נוצרים דיסוננס מוזר ותחושה של בלבול. לקראת סופו של "מועדון שנות ה־80", כשלא נותר שמץ של התנהלות הגיונית, כבר קשה למצוא ממה להתרגש.

 

עם זאת, אפשר להזכיר לחיוב את ג'ק ריינור ("רובוטריקים 4") כאחיו של קוסמו, שלו כמה מהסצנות הטובות ביותר, ובייחוד את המוזיקה, שהיא מהותו של הסרט, וככזה הוא נעים למדי. אין ספק שכל מי שגדל בשנות השמונים בוודאי ישאב הנאה רבה מהשירים ומהמחוות הרבות ללהקות של העשור הזה.

 

החמישייה של כלכליסט: הסרטים שכדאי לקראות השבוע

 

1. "ספר הג'ונגל" - עדיין לא נמצא לו מחליף כסרט הכי מלהיב בקולנוע

2. "קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים" - בית ספר לכל סרטי גיבורי־העל

3. "מפלצת הכסף" - מותחן מיומן ורלבנטי

4. "בלשים בע"מ" - מתי בפעם האחרונה ראיתם את ראסל קרואו בסרט טוב?

5. "פלורנס פלורנס ג'נקינס" - ביוגרפיה משעשעת של אשה גדולה מהחיים

בטל שלח
    לכל התגובות
    x