"ג'ייסון בורן" – ביקורת

מאת גל בין
"ג'ייסון בורן". מאט דיימון.

"ג'ייסון בורן". מאט דיימון.

"ג'ייסון בורן" הוא סרט אקשן סטנדרטי למדי, מה שאומר שהוא לא מצליח לעמוד בסטנדרטים של הטרילוגיה המקורית בכיכובו של מאט דיימון. לא מדובר כמובן בסרט רע, אלא רק באוסף של קלישאות חבוטות שלא מצליח לשחזר את המהפכה שהוביל הפרנצ'ייז בתחילת דרכו.

את הסרט כתב וביים פול גרינגראס, שחזר לפרנצ'ייז אחרי "זהות במלכודת" ו"זהות אבודה" – גם בהם כיכב מאט דיימון. השבת במאי מוכח אל הסט מסמנת טובות, ברם הבימוי של גרינגראס כאן מרגיש עייף, נוסחתי למדי ומשחזר במידה רבה את עלילת הסרטים הקודמים בסדרה. למעשה, לפרקים חשתי שהעדכון היחיד שהסרט קיבל לקראת שנת 2016 הוא העיסוק בשאלת פרטיות האזרחים באינטרנט, במקום זהויות סוכנים חשאיים.

הסרט מתחיל, איך לא, עם ג'ייסון בורן (דיימון), שהצליח להשיב לעצמו את זכרונו ונעלם שוב מהראדר של ה-CIA. ג'ייסון בורן, הוא דיויד ווב, מסתובב בעולם, מתפרנס מקרבות רחוב, ואוכל את עצמו מבפנים לאור הגילוי שהוא התנדב לתוכנית המתנקשים 'טרדסטון'. המצב מתחיל להשתנות כאשר ניקי פרסונס (ג'וליה סטיילס), שסייעה לבורן בעבר, יוצרת איתו קשר ומספרת לו שברשותה מידע חדש אודות הדרך שבה בורן אותר לתוכנית, ועל אביו, ששירת אף הוא ב-CIA והיה מעורב בה גם כן.

במהלך מבצע הסייבר בו ניקי השיגה את המידע, ראש אגף הסייבר ב-CIA הת'ר לי (אליסיה ויקנדר), עולה על עקבותיה, ומדווחת על כך לראש ה-CIA, רוברט דווי (טומי לי ג'ונס). דווי, בהיוודעו על מעורבותו של בורן, מזעיק מיד למערכה את 'הנכס' שלו (וינסנט קאסל). המטרה היא לסכל את דליפת המידע שקשורה בין השאר למגעים החשאיים שהארגון מנהל עם אארון קאלור (ריז אחמד), מנכ"ל של חברת הייטק שהיא לגמרי לא פייסבוק אך שולטת ברשתות החברתיות המובילות בעולם ולכן מחזיקה במידע רב אודות כלל האוכלוסיה העולמית.

מבין השחקנים בולט בחסרונו מאט דיימון. הוא אמנם מופיע על המסך לדקות ארוכות, אולם אומר לאורך כל הסרט רק כ-25 משפטים מלאים שכל אחד מהם הוא יותר קלישאתי מהשני. נכון שבורן תמיד היה איש של מעשים ולא של מילים, אבל חוסר הטקסט שלו בולט בצורה קיצונית. לטעמי זה מצער במיוחד לאור העובדה שרק בשנה שעברה הוכיח דיימון כי הוא מסוגל לסחוב על גבו בדיבורים בלבד סרט שלם ("להציל את מארק וואטני") כל הדרך אל הצלחה מסחרית וטקס האוסקר.

"ג'ייסון בורן". אליסיה ויקנדר.

"ג'ייסון בורן". אליסיה ויקנדר.

מסביבו של דיימון, שחקני המשנה עושים עבודה סולידית אך שכיחה למדי. לי-ג'ונס, בתור מנהל ה-CIA הקר והמרושע התורן, ויקנדר, בתפקיד הבחורה היפה שמסייעת לבורן, מדברים כמעט אך ורק בפקודות טכניות כגון "הוא פונה שמאלה ברוטשילד" ו"חכה בדיוק 3.14 שניות לפני שאתה יורה". צורת ההתבטאות הזו לא מאפשר לאף אחד מהם להכניס מספיק אופי לדמות כדי שזו תחרוג מגבולות השבלונה שהוקצתה לה.

לפיכך, כל מה שנשאר הוא לשפוט את הסרט על בסיס האקשן שבו, שתמיד היה גולת הכותרת של הסדרה. מבחינה זו, הסרט מכיל כמה וכמה סצנות מצוינות של משחקי חתול ועכבר בסביבה אורבנית – בין בורן וה-CIA. הסצנות הללו, שתמיד היו לב ליבו של הפרנצ'ייז, עשויות היטב כפי שהמעמד מחייב גם אם הן לא מתעלות לרמה המקורית. אחת הסיבות להבדלי הרמות היא החלפתו של אוליבר ווד (שצילם את הטרילוגיה המקורית) בבארי אקרויד ("מכונת הכסף", "קפטן פיליפס"). הצילומים של אקרויד מלאים בקאטים בקצב מסחרר שבחלק מהמקרים לא רק שמקשה לעקוב אחרי המתרחש אלא גם גורם לכאב עיניים.

"ג'ייסון בורן". מאט דיימון, טומי לי ג'ונס.

"ג'ייסון בורן". מאט דיימון, טומי לי ג'ונס.

למול ההיצע הנוכחי, "ג'ייסון בורן" הוא בחירה טובה לסרט אקשן קיצי. למרבה הצער זהו רק סרט אקשן בינוני וסביר שמתבסס על נוסחה מוכרת בת יותר מעשור, ולא הסרט בעל התפיסה המהפכנית של תחילת שנות האלפיים. למעשה נראה כי המניע מאחורי יצירת הסרט היה השאיפה של יוניברסל להשתמש בשמות המוכרים (דיימון, גרינגראס, ג'ייסון בורן, בכותרת הסרט) כדי להרוויח כסף, ולא שום רצון להוסיף לפרנצ'ייז מימד חדש מבחינה ויזואלית או עלילתית.

דירוג: ★★★☆☆

ג'ייסון בורן (ארה"ב, 2016)
בימוי: פול גרינגראס | תסריט: אנדרו בולדווין, רוברט לדלום | משחק: מאט דיימון, אליסיה ויקנדר, טומי לי ג'ונס, וינסנט קאסל
הפצה: גלובוס גרופ, החל מה-28.07.2016 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?