שתף קטע נבחר

איך סטארטרק החדש? מסע בין כוכבים - מתים

"סטארטרק: אל האינסוף", שיצא בארה"ב כחודש לפני ישראל, עושה כבוד לליאונרד נימוי שהלך לעולמו, אבל מותו המפתיע של אנטון ילצ'ין תפס את היוצרים לא ערוכים. אל דאגה - הסרט אינו מורבידי, הוא מלא נוסטלגיה ואקשן, ויש גם קריצה ל"מלחמת הכוכבים". לא שיש כאן תחרות

 

אפשר לראות ב"סטארטרק: אל האינסוף" מחווה יפה לליאונרד נימוי שהלך לעולמו בגיל 83 בפברואר 2015 - כשנה וחצי לפני יציאת הסרט. השחקן שגילם את מיסטר ספוק האגדי מסדרת "מסע בין כוכבים", כיכב בשבעה מתוך הסרטים שנוצרו בהשראתה (ואף ביים אחד מהם), והגיח להופעות אורח בשני הפרקים הראשונים של טרילוגיית האתחול "סטארטרק" - מקבל המון כבוד בזה השלישי. אפשר לראות בסרט שהפיק ג'יי.ג'יי. אברמס פרידה מענק – כפי שהיה בעולם הבדיוני של האנטרפרייז, וגם בחיים האמיתיים.

 

אלא שהחיים האמיתיים הפילו על ההפקה אסון אחד נוסף, שהיווה אתגר בלתי אפשרי עבורה. הבשורה על מותו של אנטון ילצ'ין ביוני האחרון בתאונת דרכים מוזרה בביתו, הגיעה בהפתעה גמורה. זה לא הותיר זמן לצוות להיערך ולהיפרד כראוי. וכך, השחקן שמגלם את פאבל צ'קוב – הנווט והקצין הטקטי של האנטרפרייז - זוכה בסך הכל לאזכור צנוע בכיתוב קצרצר "For Anton" לפני שרול הקרדיטים מתחיל לרוץ (מקווה שאתם המעריצים לא רואים בזה ספוילר). חוץ מזה, הכל כרגיל בכל הנוגע אליו. אנחנו יודעים בוודאות שהוא לא יופיע בסרט הרביעי (אם כי לא יודעים בוודאות שיהיה אחד כזה). קצת עצוב שהדקות הספורות שבהן הוא מופיע על המסך, עם מבטא רוסי כבד מאוד ונוכחות קלה ביותר, הן ההופעה האחרונה שלו במסגרת זו.

  

אנטון ילצ'ין יחד עם סופיה בוטלה וכריס פיין. מחווה רפה ()
אנטון ילצ'ין יחד עם סופיה בוטלה וכריס פיין. מחווה רפה
 

האובדן של ילצ'ין זמן קצר כל כך לפני היציאה של "סטארטרק: אל האינסוף" בארצות הברית (כחודש לפני שיעלה על האקרנים בישראל) הוא טרגדיה גדולה - כזו שבוודאי סייעה לקידום המכירות של הסרט, שבסוף השבוע הראשון שלו בבתי הקולנוע האמריקניים גרף כ-59.2 מיליון דולר. מי שככל הנראה מרגיש מוזר הוא הבמאי ג'סטין לין. האיש שמאחורי ארבעה מסרטי סדרת "מהיר ועצבני", ראה את חברו הטוב פול ווקר נספה בתאונת דרכים בנובמבר 2013 – כמה חודשים אחרי שחגגו יחדיו את יציאת "מהיר ועצבני 6". עכשיו הוא נדרש להתמודד עם מות שחקן נוסף שלו בנסיבות דומות. קללה? לא נתפלא אם לין חש כך.

 

כך או כך, בניגוד ללכתו של נימוי האגדי – מותו של ילצ'ין לא ניכר כאמור בעולם של הסרט (ויש לומר שגם בחייו השפעתו מזערית). העלילה מלווה את חברי צוות האנטרפרייז, שאחרי עוד משימה ארוכה, מייגעת ודי משעממת, עוגנים בתחנת חלל חדישה ומשוכללת בעומק החלל. בהזדמנות זו שוקל קפטן ג'יימס טי. קירק (כריס פיין) לעזוב את ספינתו האהובה ולהתקדם במעלה המטה הכללי של הפדרציה הבין-כוכבית, ומייעד את ספוק (זאקרי קווינטו) כיורשו בפיקוד על האנטרפרייז. ההודעה הרשמית נדחית לרגע קט בגלל קריאת מצוקה של חללית זרה. בעקבותיה קירק, ספוק ואנשיו יוצאים למה שאמורה להיות משימת ניווט קצרה ושגרתית – כך על פי התסריט שחיברו דאג ג'ונג והסיימון פג (שגם מגלם את קצין המכונאות סקוטי).

 

צוות האנטרפרייז מוכן לפעולה ()
צוות האנטרפרייז מוכן לפעולה
 

אלא שהגיחה הפשוטה מסתבכת, מתקפה של להק חלליות אויב לא ידוע מנטרלת את האנטרפרייז, וכנופיה של יצורים עוינים חודרת אליה, וטובחת באנשי הצוות. סצנה זו מזכירה מאוד את הרגעים שפתחו את "תקווה חדשה" – הסרט שפתח את סדרת "מלחמת הכוכבים" ב-1977, כשחיילי האימפריה פשטו על ספינתה של פרינסס ליה. אלא שבמקום דארת' ויידר יש לנו נבל חייזרי למראה בשם קראל (אידריס אלבה), ובמקום הנסיכה יש לנו את קפטן קירק. אלא שהפולש לא מחפש אחר מידע מודיעיני (כמו במקרה של "מלחמת הכוכבים" – תוכניות כוכב המוות, שהמבצע להשגתן הוא הבסיס לתסריט "רוג אחד: סיפור מלחמת הכוכבים" שייצא בחורף) אלא אחר כלי נשק קדום ורב עוצמה שנמצא על האנטרפרייז. באמצעותו הוא מתכוון להחריב את האנושות.

 

מחווה לדארת' ויידר? קראל על סיפון האנטרפרייז ()
מחווה לדארת' ויידר? קראל על סיפון האנטרפרייז

אפשר לספר שהפתרון הבלתי נמנע, יהיה לנטוש את הספינה ולצאת להרפתקה על כוכב טרשי בו שולט קראל. הצוות שהתפזר – קירק, צ'קוב, סקוטי, אוהורה (זואי סלדנה), מיסטר סולו (ג'ון צ'ו), ספוק וד"ר בונס מקוי (קארל אורבן) – מתאחד ויוצא למאבק על חירותו ונגד תוכניותיו הזדוניות של קראל. בעזרת ג'יילה – חייזרית לבקנית לוחמנית (בגילומה של סופיה בוטלה האלג'יראית) שמנסה להימלט מהכוכב הארור – יש סיכוי שהם יצליחו.

 

העובדה שג'יי.ג'יי. אברמס מוביל את ההפקה (ביחד עם אולפני סקיידנס, וחברת ההפקות של תאגיד עלי באבא הסיני – שמשמשת פה בתור חברת ביטוח במקרה והתוצאות הקופתיות בארצות הברית לא יספקו), מזמנות השוואות ליקום החילופי והמתחרה למעשה של "מלחמת הכוכבים", אותו אתחל בשנה שעברה הקולנוען המצליח כבמאי "הכוח מתעורר". ובכן, אפשר לקבוע שמה שהיה עקרון מנחה עבור אברמס בשובר הקופות האדיר ההוא, נזנח לחלוטין פה.

 

סיימון פג וסופיה בוטלה ב"סטארטרק: אל האינסוף" ()
סיימון פג וסופיה בוטלה ב"סטארטרק: אל האינסוף"

אם ב"מלחמת הכוכבים" ג'ורג' לוקאס, ואברמס כממשיכו, הקפידו על מראה מלוכלך שיומחש באמצעות מודלים אמיתיים על סט הצילומים, ב"סטארטרק: אל האינסוף" יש תחושה של סטריליות מוגזמת. האנטרפרייז נראית כמו מעבדת הייטק, לא מקום שחיים בו בני אדם. זה נראה לכם זניח? ובכן, זה פוגם בתחושת המציאות של העולם הקולנועי שמוצג בפנינו.

 

זו תמיד הייתה בעיה של "סטארטרק" ביחס ל"מלחמת הכוכבים", אבל היא מתגמדת ביחס לנחיתות הנרטיבית של הסרט. העלילה חסרה את האפיות של לוק סקייווקר, האן סולו ומורשתו. קפטן קירק אינו דמות מלאה, והנטייה הקומית מפחיתה מכובד משקלה. זוכרים? בכל זאת מדובר במפקד של הספינה המתקדמת והחשובה ביותר של צי הפדרציה. ולמרות זאת, קירק ממשיך להתנהל כנער פוחז. קשה לקבל את זה, ואפשר לקוות שפיין – שלא ממש עושה פה עבודה דרמטית טובה מדי – יהיה קצת יותר משכנע בתור סטיב טרבור, האיש לצדה של האמזונה גל גדות ב"וונדר וומן".

 

כריס פיין ואנטון ילצ'ין. זה יעבוד טוב יותר עם גל גדות? ()
כריס פיין ואנטון ילצ'ין. זה יעבוד טוב יותר עם גל גדות?

עלילת "סטארטרק: אל האינסוף" דלה ומרגישה כמו פרק מורחב של סדרת הטלוויזיה, אבל לזכות הסרט יאמר שכרצף של סצנות האקשן הוא מרהיב. וזה תכלס מה שחשוב. בין אם מדובר בעימות פנים מול פנים של קירק או בוטלה מול יריביהם, בסצנות מרדף מלהטטות, או בקרבות אוויר בחלל או מראות של הרס עצום שנלווים אליהם בגרפיקה ממוחשבת – כל אלו מספקים תאווה לעיניים, וגם לאוזניים. בניגוד לכוונות של יוצר הסדרה המקורית ג'ין רודנברי, הרעיונות הפילוסופיים המכבידים של מדע וחקר החלל, נותרים בחוץ. הכיף, האקשן והנוסטלגיה הסנטימנטלית הם המנוע של הסרט הזה. הם מה שיישגר אתכם אחורה לזכרונות מהאנטרפרייז של שנות ה-60, נימוי, וויליאם שאטנר, וג'ורג' טאקיי וקדימה אל הפיינל פרונטיר. בקולנוע לא משאירים אף אחד מאחור. במציאות הם ייאלצו להמשיך ללא ילצ'ין.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
זה לא ליאונרד נימוי, זה ספוק של זאקרי קווינטו
לאתר ההטבות
מומלצים