מדי כמה שנים נוחת על מפתננו ספר חדש של סטיבן קינג. לרוב מדובר במפלצת כרוכה של מעל אלף עמודים, שהופכת משימות פשוטות כמו לסחוב אותו בתיק או לקרוא בשכיבה על הגב לבלתי אפשריות. כחובבת קינג, הספרים האלה נהדרים ומתגמלים בעיני, אם כי אני מודה שיש כאלו שיותר קשה לי לצלוח (נגיד, "בית שחור" ו"דוקטור סליפ", שהיו אמורים להיות ההמשכים של "הקמיע" ו"הניצוץ", בהתאמה, אבל לא באמת עבדו). אבל זה העניין עם קינג - הוא כותב כל כך הרבה שגם אם יש ספר שאתה פחות מתחבר אליו, מהר מאוד יגיע אחד שכן. עיבודים קולנועיים וטלוויזיוניים תמיד היו לקינג, בין אם מדובר ביצירות מופת כמו "הניצוץ" הקיובריקי וטלוויזיוניות כמו "זה", ובין אם מדובר באשפות כמו "חלון סודי" או ה"טומינוקרס". הנה דירוג של כל העיבודים לספריו, למי שחושק בויכוח אמוציונלי.

ואמנם זה מרגיש כאילו בשנים האחרונות יש יותר קינג בקולנוע ובטלוויזיה מאשר בעבר, אבל האמת שהקצב הוא אותו קצב. אחת לשנה שנתיים הוא מפציע בקולנוע ובטלוויזיה, פשוט בשנים האחרונות העיבודים האלו, כמו הספרים, מקבלים יותר תשומת לב. אז אחרי שהטלוויזיה חירבה את הצורה ל"בתוך הבועה" עב הכרס והנפלא, הגיע תורו של "22.11.63", שהיה עב כרס ומוצלח גם הוא (אם כי פחות מ"בתוך הבועה", לטעמי). ספר קינגי קלאסי, אבל כזה שכולל גם מסע בזמן. בסדרה, שתורגמה ל"נובמבר 1963" (משודרת אצלנו ב-HOT Xtra VODׂ), מככב ג'יימס פרנקו, והפיק אותה ג'יי ג'יי אברמס - ולמרות שני הנתונים האלו, היא ממש לא רעה. נכון, קצת קשה לראות את ג'יימס פרנקו בלי לצפות שסת' רוגן יגיח מאיזה פינה לאיזו דאחקת סאטלה, אבל עד סוף הפרק הראשון זה יעבור לכם.

פרנקו מגלם את ג'ייק, מורה בתיכון שמגלה דרך לחזור בזמן. הדרך הזאת היא ארון בדיינר מקומי שכל כניסה אליו מנחיתה אותו, במקום בנרניה, בתאריך מסוים בשנת 1960. המטרה – לעצור את רצח קנדי שיתרחש שלוש שנים לאחר מכן, ב-1963. החוקים סבוכים – אם אתה חוזר בחזרה לימינו, תגלה שעברו רק שתי דקות. גם אם נשארת בעבר שמונה שנים, עדיין יעברו רק שתי דקות. ואם אתה חוזר לעבר שוב כי שכחת משהו – כל מה שעשית מתאפס. חוץ מזה, גם העבר מתנגד לשינויים, כל דבר משפיע על העתיד ושאר אלמנטים שאפשר לתרגם לדילמות מוסריות.

מה לעשות, מסע בזמן זה תיק. תוכלו להיווכח בכך ממש בקרוב עם עוד המון סדרות בנושא, כי זה הולך להיות הטרנד הטלוויזיוני הלוהט של השנה. מלבד "נובמבר 1963", יש גם דרמת מתח חדשה בשם "Timeless", סדרה בריטית בשם "SS-GB", וקומדיה בשם "Making History", כולן ינסו לשבש את מארג הזמן. תוסיפו לזה את שלל הריבוטים ל"גיבורים" ו"נמלטים" שגם ככה נותנים תחושה של מסע בזמן ואת האייטיזיות של "Stranger Things", ולמעשה אנחנו חיים ב"בחזרה לעתיד".

הנה דוגמא לסדרת מסע בזמן שתוכלו לראות בקרוב:

עוד ביקורות טלוויזיה ב-mako תרבות:

"נובמבר 1963" סוחפת ועשויה היטב, הווייב הסיקסטיזי אמנם משומש (המכוניות, הבגדים) ועלילת קנדי מפותלת ומשונה, אבל פרנקו נהדר, uגם שחקני המשנה ג'וש דוהמל, כריס קופר ודניאל וובר )שמגלם את לי הארווי אוסוולד, רוצחו של קנדי(. במסעו לעצור את רצח קנדי' פרנקו מסתבך עם היישות הנקמנית שהיא הזמן, מצליח לעצור סיפור משפחתי טראגי ואפילו להתאהב. עכשיו, זאת לא סדרת איכות, אין לה את העומק והכתיבה של אחת (אבל היי, זה גם מה שאמרו שנים על סטיבן קינג), ויש גם כמה רגעים לא מאוד אמינים (במיוחד בהתחלה). בפרקים מסוימים לא ברור אם זה מותחן דרמטי או דרמת יחסים תקופתית, אבל הצפייה בכללותה מעניינת, מותחת ובינג'ית.

כמו תמיד אצל קינג, המעבר מהספר למסך הופך את הכל להרבה פחות אלים, מסויט וגרפי, גם ההכרח לדחוס כמעט אלף עמודים לשמונה פרקים מחייב שינויים עלילתיים די נרחבים. אבל חובבי הספר לא יחושו מרומים מדי, ואלו שלא קראו ייהנו מעלילה בלתי צפויה וסדרת קיץ מהנה במיוחד. כרגע לא ממש ברור אם תהיה עונה שנייה אבל אם כן, בואו נסכים שעם כל הכבוד לקנדי, הם צריכים להתאמץ קצת יותר ולחזור להיטלר.