וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוויץ' במוח: המבנה של "עקרון ההחלפה" הופך אותה למסקרנת ויעילה

9.9.2016 / 0:00

מה שעובד לטובתה של הסדרה החדשה של HOT הוא שטיק הקפיצה בזמנים, המהווה חלק גדול מהתעתוע והחידתיות בסדרה, ועושה זאת באופן שמצליח לשמור על רעננות גם בשיטה חבוטה למדי כמו זו

יח"צ - חד פעמי

יש משהו מאד אמריקאי במבנה של "עקרון ההחלפה", דרמת המתח החדשה שצמד פרקי הפתיחה שלה שודר אתמול (חמישי) ב-HOT. כל פרק שלה אורך כ-42 דקות, סטנדרט לסדרת דרמה שאמורה למלא שעה עם הפרסומות. המבנה הלא-ליניארי שלה מזכיר מאוד דרמות כמו "Damages" ו"קשר דם", שתיהן של אותם יוצרים. הפתיח קצר וקולע כמו בנכר, ואפילו תקציר הפרקים הקודמים - לפחות בפרק השני - הולך נגד המוסכמה הישראלית של לגולל את כל הסיפור כולו בפרטנות יתרה למשך כמה דקות ארוכות בתחילת הפרק, ומסתפק בדקה אחת בלבד. לעתים נדמה שאפשר לקחת את הסדרה כמו שהיא ולשדר אותה באחד מהערוצים המרכזיים בארה"ב.

הגישה הזו שלה היא עדות ליעילות הכללית ולידיים המיומנות שאוחזות במושכות, אלה של נח סטולמן ועודד דוידוף, שכבר יצרו עבור HOT בעבר את "תמרות עשן" המצוינת. כמו בסדרת המתח ההיא, גם כאן מצליחים השניים לרקוח מסתורין מצודד שבקלות מצליח לפתות פנימה, אך הפעם זה נעשה באופן שונה בתכלית. סיפור המעשה עוסק באטלס (ליאור אשכנזי המעולה כתמיד), איש מז"פ שמשום מה עזב את עבודתו ואת משפחתו ועבר לגור ברחוב כאחרון ההומלסים. בעבר חקר את רציחתו של שופט והפנה את האצבע המאשימה כלפי אחד, יוסי מורג, וכעת המקרה הזה שב לרדוף אותו אחרי שמורג מתאבד בתאו בכלא. או שמא כלל לא מדובר בהתאבדות? בתווך ישנם גם דיתה, פרקליטה צעירה ופעורת עיניים (בפועל ממש כי מגלמת אותה ליאת הר לב) שמתחילה להעלות סימני שאלה בנוגע לכל המקרה, וחוקר משטרתי מפוקפק בשם דן דה לנגה (מוריס כהן). כן, השמות של כולם מוזרים.

עקרון ההחלפה. אוהד רומנו,
הוא מוזנח, היא עם עיניים פעורות. ליאור אשכנזי וליאת הר לב/אוהד רומנו

אם לוקחים רגע צעד אחורה קל להבין שמדובר בסדרה די שגרתית, עוד מעשיית קונספירציה שמספר גורמים נרתמים וחוברים זה לזה על מנת להתיר אותה. אף מעבר לכך, "עקרון ההחלפה" עושה לעצמה הנחות מפליגות, יותר מדי דברים נוחים מדי מבחינה עלילתית. למשל, דיתה משוחחת עם ההומלס הזר המוזנח על הספסל בפארק, ואז קמה אל הברזייה כדי לאפשר לו לגנוב לה בנוחות את כרטיס העובד שלה. במקרה אחר היא מושארת במקרה לבד בתא עם אסיר מסוכן - עניין לא מאוד אמין כשלעצמו - ומקבלת הזדמנות לשאול אותו את מה שרצתה. אטלס מחפש בחור נעדר? הכובע שלו מהתמונה פתאום צץ על ראשו של הומלס שיכור שהתיישב מולו (ואף זרק לכיוונו בקבוקון ריק, למקרה שלא ישים אליו לב מעצמו). אל המגמה הזאת אפשר להוסיף דמויות קלישאתיות, בפרט דיתה עצמה עם התנהגותה המגומגמת והרומן עם שופט נשוי.

מה שעובד לטובתה של "עקרון ההחלפה" הוא שטיק הקפיצה בזמנים, המהווה חלק גדול מהתעתוע והחידתיות בסדרה, ועושה זאת באופן שמצליח לשמור על רעננות גם בשיטה חבוטה למדי כמו זו. לא באופן המעיק שבו מראים לנו מקרה גדול והרה גורל ואז חותכים אחורה כדי שנבין איך הגענו אליו, אלא תוך התמקדות בסצנות שאנחנו לא מבינים את טיבן ואיך הן קשורות לסיפור. הרגעים האלה טוענים את האווירה כולה במתח ובאניגמטיות. זה מתחיל ממש בסצנת הפתיחה: קבוצת תמיכה כלשהי של אנשי משטרה, בכללם אטלס המגולח וחמור הסבר. אחד מהנוכחים, שבהמשך מתברר כדה לנגה, מספר איזו בדיחה גסה שלא קשורה לכלום. מאוחר יותר בפרק הפתיחה ישנה סצנה מוזרה ומסעירה בהרבה, כאשר במטווח עם חברים דה לנגה השתוי והמסומם מאיים על חבריו בנשק ומאלץ אותם לעשות דברים.

עוד באותו נושא

"תמרות עשן" היא סדרת המתח הטובה ביותר שהיתה כאן

לכתבה המלאה
עקרון ההחלפה. אוהד רומנו,
לא טיפוס נעים. מוריס כהן בתפקיד דה לנגה/אוהד רומנו

כאלה יש נוספים, והעובדה שאנחנו לא יודעים מה הקשר שלהם לחקירות של אז והיום, מדוע הם חשובים למשהו, יוצקת סקרנות ועניין שמחפה גם על חולשותיה של "עקרון ההחלפה". עוד ועוד פרטים מתווספים, לא ברור מה מהם מהותי ומה מהם נודע לבסס הלך רוח, מה מהם קשור לכך שאטלס נסוג אל הרחוב ומה מהם יסביר משהו על הרצח. במקביל רגע אחד נראה שיוסי מורג אכן ביצע את רצח השופט, ודקות ספורות אחרי כן נרמז לנו שהבחור כנראה היה חף מפשע. התצרף הזה נבנה אט אט ומאפשר לנו הצופים לנסות להבין איזו תמונה תושלם.

בתוך כך הבחירה להציב הומלס כדמות מרכזית - גם אם מדובר במקור באדם "נורמטיבי", ישראלי, לבן (כמו כל הטובים כאן) - מפנה זרקור מעניין אל העולם הזה. אטלס של הרחוב, שכיאה לשמו נראה כאילו נטל העולם על כתפיו, נשאב אל תוך החקירה החדשה, אבל מראהו המוזנח והמלוכלך הופך אותו עצמו לחשוד התמידי, מישהו שלא אמור להיות במשרד עורכי דין או להסתובב ברחובות מסוימים. מישהו שמצוי בסכנת אלימות אקראית תמידית, ואכן סופג כזו תדיר. ומעל הכל מצויה התהייה - מה הביא אותו לשם? לא בטוח שכאשר כל החלקים ייפלו למקום התמונה תהיה מושלמת. ישנן מספיק סיבות לדאגה, כפי שנמנו למעלה, אבל במקביל גם יש תחושה שסטולמן את דוידוף יודעים לאן הם לוקחים את הסיפור הזה, וזה מספיק כדי לרצות עוד.

קטנה

קשה לא לתהות במהלך הצפייה אם יסגרו את הסיפור בסוף העונה הזו. עם כל הכבוד לדמיון של "עקרון ההחלפה" לסדרות אמריקאיות, הפקות ישראליות מתקדמות באיטיות מפליגה - "תמרות עשן" סיימה עונה ראשונה במתח ואז גרמה לנו לחכות מעל שנתיים וחצי, אחרי שכבר שכחנו מה בכלל קרה שם. אפשר שהסדרה החדשה שלהם לא תסיים עונה בלי לקשור לפחות כמה קצוות?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully