"השכנים של ג'ונס" – ביקורת

מאת גל בין
"השכנים של ג'ונס". גל גדות.

"השכנים של ג'ונס". גל גדות.

"השכנים של ג'ונס" הוא אמנם סרט טיפשי להחריד, אבל הוא גם מצחיק בצורה מפתיעה. הסרט שמתיימר להיות שילוב בין מותחן ריגול לבין קומדיה לא מצליח לדבוק בצידו הרציני, אך מרוויח את נקודות הזכות שלו כקומדיה על האנשים הרגילים. מבחינות רבות נראה כי קהל היעד של הסרט הוא זוגות בגילאים 35-50 שיוכלו להזדהות עם גיבוריו מצד אחד, אבל יידעו להנות מהשטויות המוגזמות שמתרחשות על המסך. אם זה אכן הכיוון שעליו חשבה ההפקה – היא פגעה בול.

את הסרט ביים גרג מוטולה, שביים בעבר קומדיות כמו "פול" ו"סופרבאד". גם הפעם מוטולה משלב בעלילה גיבורים לא-יוצלחים כדי להצחיק, ומוסיף גם את אלמנט הריגול ואת השעמום של הפרברים. ברם לא חיבור הנושאים הוא שפוגע בסרט כמו חיבור הסגנונות: לצד ההומור הטיפשי אך המוצלח, הסרט מנסה לשלב גם אקשן ודרמה ובשני אלה נכשל באופן מובהק.

ג'ף (זאק גאלפינאקס, התגלית הגדולה של "בדרך לחתונה עוצרים בוגאס") וקארן (איילה פישר, הלא-ישראלית מ"האשליה") גפני הם זוג משועמם שגר בפרברי אטלנטה. ג'ף עובד כבר 16 שנים במחלקת משאבי האנוש של חברה ביטחונית גדולה, ולמרות שהוא אוהב את הקשר עם האנשים, הוא לא זוכה ליותר מדי ממנו. לעומתו קארן עובדת מהבית כמעצבת פנים ומנצלת את המצב בעיקר כדי לרגל אחרי שכניה. כך הם חיים את חייהם חסרי הפואנטה יום אחרי יום, וכאשר שני ילדיהם עוזבים את הבית למחנה קיץ, הם לא יודעים מה לעשות עם עצמם.

המצב משתנה כאשר לבית הסמוך עוברים טים ונטלי ג'ונס (ג'ון האם וגל גדות). זוג צעיר, יפה ומלא תשוקה שנדמה כמוצלח בהכל. הג'ונסים לבביים למדי ומלאי סיפורים על מסעותיו של טים ופעילותה החברתית של נטלי, אולם בעוד שג'ף שמח להתחבר אל הזוג החדש והנוצץ, קארן חושדת בהתנהגותם של השכנים החדשים. היא חושדת שהם עוסקים בריגול ומחליטה לעקוב אחרי פעילותם במטרה לחשוף אותם בקלקלתם.

מבין הרביעייה המובילה אין ספק שגאלפינאקס הוא ליהוק מושלם להוביל את הסרט כג'ף. היכולת של האיש בעל השם הבלתי ניתן לביטוי להתנהג בגמלוניות מצחיקה היא לב ליבו של הסרט, והמקור ל-90% מהבדיחות שבו, רובן על המגושמות הפיזית והחברתית שלו. מולו, ועל אף שהיא אומרת את שורותיה בצורה אמינה, פישר אינה מצליחה להיכנס באמת לדמותה של קארן. לא ברור בדיוק מה צורם בהופעתה, אבל הטירוף שלה נראה פחות אמין מזה של בן זוגה לסט.

"השכנים של ג'ונס". גל גדות, איילה פישר, זאק גליפיאנקיס, ג'ון האם.

"השכנים של ג'ונס". גל גדות, איילה פישר, זאק גליפיאנקיס, ג'ון האם.

אצל הג'ונסים נראה ההיפך: ג'ון האם נותן הופעה נהדרת כגבר המצ'ואיסט סטייל ג'יימס בונד מצד אחד, ושמרנטי כמו ג'ורג' קלוני מצד שני. אך דווקא כאשר הוא נדרש להפגין יותר עומק הוא נכשל. גם גל גדות ממשיכה להוכיח את עצמה כשחקנית אקשן יוצאת מן הכלל, אבל כאשר היא נדרשת לחבר יותר משני משפטים ברצף, המבטא שלה נשמע למרחוק ופוגע ביכולת שלה לשחק את הצד הדרמטי של הדמות (אף על פי שהוא טומן כמה הפתעות לקהל הישראלי).

אולם, למרות שבמרכז הסרט ישנם שני מרגלים, ובהמשך גם כמה קרבות יריות ומרדף, הסרט לא מצליח, אפילו לא לרגע, לשכנע את הקהל באמינות המתרחש על המסך. לא רק שהאקשן נראה לא מציאותי בשום צורה, כל קטע שאינו קומי באופן מובהק, נמשך כדקה לכל היותר. המצב הזה יוצר תחושה שכל אותם החלקים הוכנסו כדי לצאת לידי חובה, ועם הרמה הזו כבר היה עדיף לוותר עליהם לגמרי.

"השכנים של ג'ונס". איילה פישר.

"השכנים של ג'ונס". איילה פישר.

לכן, בסופו של דבר, למרות חולשותיו הרבות הופתעתי לטובה מ"השכנים של ג'ונס". בבואי לקולנוע ציפיתי לקומדיה בינונית מינוס וטפשית במיוחד, ולמרות שבאמת קיבלתי סרט שרחוק מאוד מהמילה 'אינטיליגנטי', נהנתי ממנו מאוד ואחוז הבדיחות מהן צחקתי בקול היה גבוה למדי. נכון, הסרט לא מפרק בחוכמה את ז'אנר הריגול כמו אוסטין פאוורס, אבל הוא כן אחלה של 'גילטי פלז'ר' לשטוף איתו הראש למשך שעה וחצי.

דירוג: ★★★½☆

השכנים של ג'ונס (ארה"ב, 2016)
בימוי: גרג מוטולה | תסריט: מייקל לה'שיור | משחק: גל גדות, ג'ון האם, איילה פישר, זאק גליפיאנקיס
הפצה: החל מה-20.10.2016 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?