$
קולנוע וטלוויזיה

הסרט "היא": שלושה בעקבות אחת

"היא" היא דרמה סיוטית על אשה שמסרבת להיות קורבן. מעניין שמי שיצר אותה הם דווקא שלושה גברים

אור סיגולי 08:1320.10.16

כאשר אנחנו נחשפים לראשונה לדמותה של מישל בסרט "היא", אשה מוטלת על הרצפה ומעליה גבר במסכה, רוכס את מכנסיו והולך. אבל בזמן שהסרט, שיוצא היום לבתי הקולנוע, מציג את גיבורתו קודם כל כקורבן אונס, היא מסרבת לראות את עצמה ככזו. מישל, בגילומה של איזבל הופר המדהימה, היא אשה חזקה, עצמאית, מצליחה ויפה, שלא מרשה לעצמה להיות מוגדרת על ידי הטראומות שלה.

 

היא גם עברה דברים קשים אחרים בחייה, שייחשפו לנו בשלבים מאוחרים יותר של הסרט. מישל מנסה לקחת את חייה וגורלה בידיה, אבל כיצד יכולה אשה - כל אשה - לעשות זאת בעולם של גברים שכולם רוצים ממנה משהו לעצמם: משפחה, קולגות או מאהבים. "היא", שנשלח על ידי צרפת לייצגה בפרס האוסקר הזר הקרוב, זו דרמה ארוכה, לא פשוטה לצפייה, שמתארת באופן לא מתפשר (לעתים על חשבון סבלנותו של הצופה) את ניסיונותיה של מישל לעמוד על הרגליים ולא להתכופף בפני אף אחד.

 

באופן אירוני, "היא" הוא כולו תוצאה של יצירה גברית. את התסריט כתב דיוויד בירק, על פי ספרו של פיליפ דגיאן "הו...", וביים אותו פול ורהובן, שהחל את הקריירה שלו במולדתו הולנד ועבר להוליווד לביים סרטים בולטים כמו "אינסטינקט בסיסי" ו"נערות שעשועים", כמו גם סרטי מדע בדיוני מצליחים כגון "זיכרון גורלי" ו"רובוקופ". בסרטו החדש והראשון זה עשור, הוא בורא עולם שנראה ריאליסטי ושגרתי, אבל מרגיש כמו משהו אחר, סיוטי מאוד, ומזכיר את סרטיו של מיכאל האנקה, בייחוד את "המורה לפסנתר", גם הוא בכיכובה של הופר, אחת השחקניות הכי חסרות מורא שפועלות כיום.

 

שחקנית מדהימה. איזבל הופר שחקנית מדהימה. איזבל הופר צילום: יח"צ

 

ב"היא" כל הנשים הן קורבנות או קפריזיות, וכל הגברים הם תוקפנים או ילדותיים. יש מעט מאוד רגעי אחווה ונחמה בסרט, לרוב כתוצאה מהדינמיקה בין הנשים, אך גם שם מסתתרים סודות ושקרים. זה איננו מותחן כפי שנדמה בהתחלה, אלא דרמה אטית, סמיכה, הבוראת עולם פסימי. קשה מאוד לפענח את מניעי הדמויות, ויש תחושה כבדה של ניסיון ליצור אלגוריה, אולי אפילו סיפור מוסר על חוויה נשית

ושאיפה להצלחה. אין ספק ש"היא" יעורר פולמוס נרחב לכל מקום שאליו יגיע בשאלה האם בכלל יש זכות לשלושת הגברים שעומדים מאחוריו לספר סיפור מסוג זה, ושאלות על כוחה וחולשותיה של הדמות הראשית, שמבינה שעליה לשחק במשחק של אלה המנסים לשבור את רוחה.

 

החמישייה של כלכליסט: הסרטים שכדאי לראות השבוע

 

1. "לא לנשום" - המותחן המפתיע כובש סוף סוף את המקום הראשון

2. "סופת חול" - שבוע שישי לנציג ישראל לפרס האוסקר

3. "ישמח חתני" - הדרמה הישראלית מחממת הלב מטפסת למעלה בחמישייה

4. "טרולים" - סרט אנימציה חמוד לקהל הצעיר יותר

5. "הלהקה האחרונה בלבנון" - קומדיה כחול־לבן שתגרום לכם לצחוק בקול רם

בטל שלח
    לכל התגובות
    x