$
קולנוע וטלוויזיה

בא לשכונה רב חדש

סיפור העלילה של "ישמח חתני" הוא אחד היפים והחכמים שנכתבו בארץ, ולמרות חולשת התסריט מספק הנאה גדולה

אור סיגולי 08:5129.09.16

סוף השנה העברית הפך להיות הזמן הכי יפה של הקולנוע הישראלי. בסמוך לטקס פרסי אופיר, בין יום הקולנוע הישראלי ופסטיבל חיפה, יוצאת לבתי הקולנוע כמות נכבדה של יצירות מקומיות, שמציגה את הגיוון השנתי. אל הסרט המתוק־מריר "שבוע ויום" והדרמה זוכת האופיר "סופת חול" מצטרף עכשיו סרט ישראלי חדש, שונה לחלוטין משני האחרים. מדובר ב"ישמח חתני" שמו, סרטו של אמיל בן שושן, שאותו כתב יחד עם שלומית נחמה.

 

"ישמח חתני" מתרחש כמעט כולו בשכונת נחלאות הירושלמית, ומביא את סיפורה של קהילה דתית, צנועה ואוהבת, אשר תאונה איומה פוקדת את בית הכנסת שלה, והיא מוצאת את עצמה ללא מקום תפילה קבוע משלה. לעזרת בני הקהילה מגיע רב צעיר וכריזמטי, שנדמה שבכוחו להושיע אותם מכל צרותיהם, אבל נשות הקהילה מתחילות להבין שמשהו לא לגמרי כשורה, ואולי נוכחותו של הרב החדש תעשה נזק שאין לו תקנה.

 

מתוך הסרט הישראלי "ישמח חתני" מתוך הסרט הישראלי "ישמח חתני"

 

אפשר לומר זאת בפה מלא - סיפור העלילה של "ישמח חתני" הוא אחד היפים, החכמים והמקוריים שראה הקולנוע הישראלי. הוא מביא למסך, באופן שמעט מאוד סרטים עשו לפניו, את המתחים שנמצאים בתוך הזרמים הדתיים־חרדיים של ישראל, אבל עושה זאת ממקום אוהב, מלא חיים, כזה שמאמין בטוב לבן של דמויותיו. התבנית הסיפורית של קהילה המפולגת על ידי זר מסתורי היא אמנם מוכרת, אם בספרים "השטן ממוסקבה" ו"דברים שצריך", ואם אפילו בעונה הראשונה של "פארגו", אבל העיבוד של הכותבים לנחלאות של המאה ה־21 הוא לא פחות ממלהיב.

 

עם זאת, פיתוח התסריט עצמו לא עומד בסטנדרטים של סיפור המסגרת, והעלילה מאבדת אמינות במהרה כאשר דמויות עוברות מקיצוניות לקיצוניות, תהליך הידרדרות הקהילה מהיר באופן לא סביר, והאנטגוניסט של הסרט, אותו רב מקסים (בהופעה מצוינת של אביב אלוש), הופך בתוך רגע מדמות ריאליסטית בעלת מניעים מפוקפקים לרשע מרושע בסדר גודל של ספרי קומיקס.

 

מעט קשה להעלים עין מהבעיות האלו, אבל בהחלט אפשר. בעיקר בזכות קאסט השחקנים הנפלא שכולל את אוולין הגואל, יגאל נאור, עינת שרוף, יפית אסולין ואסף בן שמעון, כאשר בולטת במיוחד אורנה בנאי המוכיחה יכולות יוצאות הדופן לעבור מן הקומי אל הדרמטי. הכימיה בין כל השחקנים נפלאה, ומספקת המון רגעי צחוק ורגש. אמנם "ישמח חתני" היה יכול להיות סרט מרשים וחשוב עשרות מונים אם תסריטו היה מפותח מעט יותר, אך ההנאה מהצפייה בו עדיין גדולה.

  

החמישייה של כלכליסט: הסרטים שכדאי לראות השבוע

 

1. "מסיבת נקניקיות" - סרט האנימציה שובר את שיאי המקום הראשון של החמישייה

2. "לא לנשום" - אחד משיאי ז’אנר המתח של השנה

3. "שבוע ויום" - שבוע רביעי לזוכה פרס שחקן המשנה בפרסי אופיר

4. "סופת חול" - נציג ישראל לפרס האוסקר. לא תלכו לראות?

5. "ישמח חתני" - סרטו של אמיל בן שושן משלים את ההשתלטות הישראלית על החמישייה

בטל שלח
    לכל התגובות
    x