$
קולנוע וטלוויזיה

הסרט "אנשים שהם לא אני" הוא החיים עצמם

סרטה של בן ארויה מצחיק ומטריד על דור המילניאלס, עם פוטנציאל להפוך לקאלט

אור סיגולי 08:3429.12.16

אחת השנים המוצלחות ביותר שידעו קופות הקולנוע הישראלי נחתמת בידי סרט הביכורים של הדס בן ארויה "אנשים שהם לא אני", שיוצא כעת להקרנות מסחריות. הוא בכלל התחיל כסרט גמר של הבמאית הצעירה באוניברסיטת תל־אביב, אבל היא בחרה להרחיב אותו לאורך מלא ואפילו ללהק את עצמה לתפקיד הראשי.

 

לכאורה מדובר בסוג של התאבדות, או לפחות ברצף של החלטות מפוקפקות. אבל הפעם היומרה התגלתה כמוצדקת, ובן ארויה הצליחה להוציא תחת ידיה את אחד הסרטים הכי מלהיבים של התעשייה המקומית ב־2016.

 

בארה"ב קוראים לסגנון הקולנועי הזה מאמבלקור — סרטים שנעשים באופן סופר־עצמאי, ובמרכזם אנשים צעירים ורגילים למדי שחיים את חייהם ומדברים את עצמם למוות, בלי דרמות גדולות, בלי אירועים משני חיים. גם "אנשים שהם לא אני" יכול היה להיחשב ככזה: זהו סיפור על צעירה תל־אביבית (בן ארויה) שלא מצליחה להתגבר על האקס ומנסה להתנחם בזרועותיו של ידיד אגוצנטרי ודי בלתי נסבל (יונתן בר אור). ההבדל בין סרטה של בן ארויה לסרטים מתנועת המאמבלקור הוא אחד: הוא פשוט מתפוצץ על המסך. זה סרט מצחיק נורא ומטריד לא פעם, שמעיד על כישרון גדול, שיש בו רוח נעורים מידבקת ושאנחנו רוצים ממנו עוד.

 

אפשר להתווכח על השאלה אם הסרט מבקר את הרדידות של דור המילניאלס או מהלל אותה. ודאי שלא כל הצופים יתחברו בקלות לעולם האורבני שהוא מציג, ואין ספק שלא כל הסצנות בו עובדות באותה הרמה. אבל האמת היא שזה חלק מהקסם שלו. "אנשים שהם לא אני" הוא סרט שמחפש את הדרך שלו, מועד, צוחק על כך, קם וממשיך. הוא לא קולע כל הזמן, אבל כשהוא מצליח זה תענוג גדול.

 

סרטה של בן ארויה כבר הוקרן בפסטיבל לוקרנו השוויצרי ולקח את פרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל מאר דל פלטה הארגנטינאי. בארץ הוא הוצג רק במסגרת משנית של פסטיבל חיפה וכשל בהשגת מועמדויות לפרסי אופיר האחרונים, כך שקשה לומר שהוא זכה לחיבוק גדול מדי במולדתו. עכשיו הוא ניצב מול המבחן האולטימטיבי — הקהל — ומרתק יהיה לראות כיצד יעמוד בו. סביר להניח שהוא לא יגרוף את כמות הצופים של "הלהקה האחרונה בלבנון", אבל אם למפיציו תהיה סבלנות והוא יקבל את הזמן שלו על המסכים, הוא עוד יכול להפוך לאחד הסרטים האלה שתפסו במדויק את רוח הזמן של עשייתם ועוד נדבר עליהם בשנים שיבואו.

 

הדס בן ארויה ויונתן בר אור מתוך הסרט הדס בן ארויה ויונתן בר אור מתוך הסרט צילום: מידן ארמה

 

 

 

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x