$
קולנוע וטלוויזיה

הסרט “יצורים ליליים”: לילה לא שקט

“יצורים ליליים” של טום פורד הוא מותחן מרהיב ויזואלית עם שלושה קווי עלילה, אך חולשתו הגדולה היא בתסריט

אור סיגולי 08:2812.01.17

כמו בכל מפגש בין שתי אומנויות, יש משהו מאוד מרענן בסרטים שבוימו על ידי אמנים שאינם קולנוענים בהתמחותם. זה אמנם איננו דבר שכיח (בישראל זה כמעט לא קיים), אבל כאשר יוצרים מתחומי עשייה שונים חוצים את הקווים אל עבר הקולנוע, נעשות יצירות שהן לכל הפחות מעניינות. מציירים כמו ג’וליאן שנאבל (“הפרפר ופעמון הצלילה”) ועד אמני פופ כמו מדונה (“אדוארד ואליס”), מרתק לראות איך הקולנוע סופג לתוכו רגישויות אומנותיות שונות.

 

זה גם המצב עם טום פורד, מעצב האופנה האמריקאי המצליח, שהתיישב על כס הבימוי לראשונה בשנת 2009 עם “סינגל מן”, זכה לשבחים רבים והעניק לקולין פירת’ את מועמדותו הראשונה לאוסקר. פורד השתמש בחוש האופנה והאסתטיקה שלו כדי ליצור סרט מהפנט, שיופיו חיפה על כמה חולשות בתסריט ובבימוי. 

איימי אדמס בסרט "יצורים ליליים" איימי אדמס בסרט "יצורים ליליים" צילום: Merrick Morton

 

שבע שנים לאחר מכן, חוזר פורד עם סרט שני: “יצורים ליליים”. כמו בסרטו הקודם, גם הפעם התבסס פורד על ספר אך לקח לעצמו חירות אומנותית גדולה. ב”יצורים ליליים” אנו פוגשים את סוזן (בגילומה של איימי אדמס הנפלאה), מנהלת גלריה, אשר מרגישה כי חייה האישיים והזוגיים נמצאים במצב של הידרדרות. את שגרתה מערער כתב־יד ששלח לה טוני (ג’ייק ג’ילנהאל), בעלה הראשון אותו נטשה לפני שנים, שתמיד חלם להיות סופר.

 

עלילת הספר שבתוך הסרט היא של מותחן אלים, ובו גבר שאשתו ובתו נרצחו, מחפש נקמה ומזור לנפשו האבלה. סרטו של פורד מזגזג לא רק בין סיפור המסגרת של סוזנה והספר שכתב טוני, אלא גם לפלאשבקים מעברם של הזוג, וכך נבנות ב”יצורים ליליים” שלוש שכבות של סיפור השואפות לא רק לתקשר אחת עם השנייה, אלא גם להעניק רבדים נוספים לקווי העלילה.

 

היומרה האומנותית של פורד מבורכת, אך בזמן שחוזקו הוא בפן הוויזואלי, בתחום הכתיבה ישנן בעיות, שרק בולטות יותר מול מורכבות התסריט. עלילת המסגרת של סוזנה איננה מייצרת מספיק הזדהות עימה, הספר שכתב טוני מרגיש כמו עוד עלילת מתח נטולת זהות, ובפלאשבקים הזוג הצעיר לא מפותח מספיק ונשאר חד־ממדי. אמנם מוטיב הנקמה שמופיע בשניים מתוך שלושת קווי העלילה מייצר מתח וגם אקורד סיום מוצלח, אך הם אינם מחפים על החולשות. “יצורים ליליים” הוא סרט מרהיב מבחינה ויזואלית, ומספק חוויית צפייה שאין לזלזל בה, אך התסריט שלו מונע ממנו להיות יצירה גדולה באמת.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x