$
קולנוע וטלוויזיה

הסרט "חי את הלילה": בן לוקח בן

ל"חי את הלילה" יש במאי מצוין (בן אפלק), אבל הוא סובל מליהוק של שחקן ראשי בינוני למדי (בן אפלק)

אור סיגולי 08:5226.01.17

הסיפור של בן אפלק הוא אחד היפים של הוליווד המודרנית. הוא פרץ לקולנוע לפני 20 שנה לא רק כשחקן מוצלח בקומדיות עצמאיות, אלא גם כתסריטאי זוכה אוסקר ("סיפורו של וויל האנטינג"), ומשם עבר לליגה של הגדולים והחל להשתתף בהפקות ענק. ואולם, רצף של בחירות גרועות, רומנים שהצהובונים חגגו עליהם וכישלונות קופתיים כמעט סגרו לו את הקריירה. אפלק החליט לעשות שינוי ובשנת 2007 התיישב על כס הבימוי. היומרה התגלתה כמוצדקת. סרטו הראשון, "נראתה לאחרונה", גרף ביקורות מעולות, וסרטו השלישי, "ארגו", זכה באוסקר לסרט הטוב ביותר. כך חזר אפלק לפסגה והפך לסמל ומופת של הזדמנות שנייה ועבודה קשה.

 

אך למרבה הצער השנה החולפת היתה פחות מוצלחת בשבילו. הסרט הגדול ביותר שהשתתף בו, "באטמן נגד סופרמן", היה לאחד המושמצים של 2016, וסרטו הרביעי כבמאי, "חי את הלילה", שעולה עכשיו גם בישראל, לא התקבל בהתלהבות רבה ונחשב לחלש ביותר בבימויו עד כה. אז נכון, זה אמנם לא סרט גדול, אבל הוא בהחלט פחות גרוע ממה שגרמו לנו לחשוב, ויש בו לא מעט דברים מוצלחים.

 

בן אפלק בסרט בן אפלק בסרט צילום: Claire Folger

 

אפלק עיבד את התסריט מספרו של דניס ליהיין. זה סיפור על פורע חוק בוסטוני בתחילת המאה הקודמת (אפלק עצמו), אשר מתקדם בסולם ההיררכיה והופך להיות המאפיונר החזק ביותר על גבול קובה־ארה"ב - סרט גנגסטרים קלאסי, שרוצה לעשות כבוד למורשת האהובה של סרטי הפשע ההוליוודים.

 

ככזה "חי את הלילה" עשוי לעילא ברמה הוויזואלית, וההשקעה ניכרת בכל פריים. הצלם הגדול רוברט ריצ'רדסון יצר סרט יפהפה ששווה לראות על המסך הגדול, והשמלות שעוטות על עצמן השחקניות שוות לבדן את מחיר הכרטיס. עם זאת, שאיפתו של אפלק ליצור סרט כמו של פעם הפילה אותו בכמה מלכודות תסריט, והוא טובע בקלישאות ודיאלוגים שהמילה "נדוש" קטנה עליהם.

 

אמנם הסרט משתפר מאוד לאחר האקספוזיציה בבוסטון ויש בו כמה קווי עלילה בעלי פוטנציאל, אבל המכשלה העיקרית שלו נוכחת לכל אורכו - הבחירה של אפלק ללהק עצמו לתפקיד הראשי. מתברר שהבעיה הכי גדולה של אפלק הבמאי היא אפלק כוכב הקולנוע, המתגלה שוב כשחקן מוגבל יחסית, שהבעתו האטומה לא בדיוק מעוררת חיבה.

 

"חי את הלילה" מרהיב, טומן בחובו כמה סצנות מצוינות ובהחלט מעיד שאפלק יודע לביים, אבל הוא היה יכול להיות טוב יותר בליהוק שונה וכתיבה חדה יותר.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x