שתף קטע נבחר

ביקורת סרט: "מהיר ועצבני 8" - עומד בסטנדרטים ובציפיות

כשברקע קרב מלא אגו בין הכוכבים שלו וין דיזל ודווין ג'ונסון, הסרט השמיני בסדרת "מהיר ועצבני" ממשיך לספק את הסחורה. אקשן מוצלח ברחובות האוונה, גיבורים נוסח ג'יימס בונד, עלילה בניחוח "משימה בלתי אפשרית" ושרליז ת'רון אחת - יוציאו אתכם מהקולנוע עם כאב אוזניים אבל מסופקים

אוי ואבוי. לנון (וין דיזל) ומקרתני (דווין ג'ונסון) מסוכסכים. מסתבר שבמהלך צילומי "מהיר ועצבני 8" ("The Fate of the Furious") ג'ונסון התעצבן באופן מיוחד. בחשבון הפייסבוק הוא התייחס ל"כמה" מהכוכבים הגברים של הסדרה בכינוי גנאי צבעוניים כפחדנים (Chicken shit) ורכרוכיים (Candy asses). ב"כמה", אם זה לא ברור, הוא התכוון באופן ספציפי למר דיזל. הסכסוך לא נרגע עם תום הצילומים. במסע היחצ"נות לסרט הנוכחי נשמרה הפרדת הכוחות. סימני הסכסוך ניכרים גם בסרט עצמו. קשה לזכור ולו סצנה בודדת שחייבה את שניהם להיות באופן ממשי אחד מול השני.

 

אפשר להעלות השערות לגבי מה שמניע את הסכסוך. דיזל הוא לא רק מי שמגלם את דמות הפטריארך דומיניק טורטו, אלא גם מי שרואה עצמו כ"יוצר" של הסדרה (גם אם הוא נטש אותה בפרק השני, והפך למפיק רק מהפרק הרביעי). הניסיון של דיזל להריץ פרנצ'ייזים מקבילים לא זכה להצלחה יוצאת דופן. ההתנעה מחדש לדמותו של רידיק (2013) זכתה לתגובה פושרת ולא הבשילה לניסיון נוסף. אפילו החזרה לדמותו של קסנדר קייג' בסדרת (XXX 2017) לא הובילה לתוצאות המיוחלות. השוק העולמי היה אחראי לרוב המוחלט של ההכנסות, והשוק האמריקני (הרווחי הרבה יותר עבור האולפן) למיעוטן.

 

דווין ג'ונסון נכנס לפרנצ'ייז בדמותו של הסוכן לוק הובס בפרק החמישי ונתן דחיפת טורבו להכנסות שזינקו בכ-80%. מאז הוא הפך לכוכב המשנה והפרנצ'ייז התקדם במהירות עד שנכנס לליגת העל של "הנוקמים" ו"מלחמת הכוכבים". הפרק השביעי כבר עבר את המיליארד וחצי דולר. נכון לעכשיו ג'ונסון הוא, ככל הנראה, כוכב הקולנוע הגדול בעולם (עד כמה שעצוב להיווכח בכך), אך מבחינת דיזל הוא עדיין "אורח" בפרנצ'ייז שלו. זה בטח לא עוזר שדיזל מתנסח בראיונות באופן פאסיבי-אגרסיבי כשהוא מגדיר את ג'ונסון כ"אחיו הקטן", מספר כיצד הוא מגונן עליו (נו באמת) ומתייחס לעצמו כ"כוכב-העל הרב-תרבותי הראשון של הוליווד" לעומת "הכוכב הרב-תרבותי" ג'ונסון.

 

עוד ביקורות קולנוע:

"הצב האדום": אנימציה נוגעת ללב

"אני, דניאל בלייק": מכעיס ומרגש

"בייבי בוס" - החיתול מסריח מקפיטליזם

 

האם כל זה עלול לחבל בסדרה? הצחקתני. ההכנסות הכוללות של סדרת הסרטים כבר הגיעו ל-4 מיליארד דולר ולכן שום דבר לא אמור או יכול למנוע פרקים נוספים. שני הכוכבים ה"רב תרבותיים", המכוניות המהירות בעולם, אקשן בשלל אתרים אקזוטיים, מנות גדושות של אנימציית מחשב פוטו-ריאליסטית, דמויות שבלוניות ללא כל עומק פסיכולוגי או דרמטי ותפניות שלא היו מביישות טלנובלה דרום אמריקאית. יש הרבה קהל לדבר הזה, ושום התנגשות אגואים לא תעצור את פרקים 9 ו-10 המתוכננים ל-2019 ו-2021 בהתאמה.

 

מתחת לשני השרירנים השחומים והקירחים דברים השתנו. פול ווקר המנוח עזב את הסדרה באופן סופי – לא דבר מובן מאליו בעידן הכפילים הדיגיטליים. יחד איתו התפוגגה גם ג'ורדנה ברוסטר שגילמה את בת זוגו. מצד שני הוכנס לחבורת המהירים והעצבניים בראיין אוקונור 2.0 – סוכן רשויות החוק האמריקניות בשם אריק רייזנר (סקוט איסטווד – הבן של). בנוסף, הפרנצ'ייז ממשיך להתפתח כמו סוג של ישות ויראלית המחברת עוד ועוד דמויות מפתח מהסרטים הקודמים, מלכדת אותן לתוך המבנה במטרה להפוך אותו לחסין מפני כל ירידה אפשרית בהכנסות.

 

לטי אורטיז (מישל רודריגז) "מתה" בפרק הרביעי, חזרה בפרק השישי בו היא הייתה רעה בגלל שסבלה מאמנזיה, ונגאלה בזכות דום טורטו. מאז היא איתנו ואפילו התחתנה איתו. דקארד שואו (ג'יסון סטיית'ם), טרוריסט שפעל כנגד החבורה בפרק השביעי, הופך בפרק הנוכחי למי שעובד יחד איתם ולכן צפוי להמשיך להופיע גם בפרקים הבאים. איכשהו זה קשור לדמות אימו הדומיננטית מדליין שואו (הלן מירן בהופעה קומית קצרצרה). מפקד הרשות הממשלתית פרנק פטי (קורט ראסל) הבליח בסרט הקודם וכאן הוא שב וחוזר. וכמובן הדמויות הכמעט קבועות בהופעתן החמישית בפרנצ'ייז רומן פירס (טייריס גיבסון) ו-טג' פארקר (לודאקריס). עם כל השמות הגדולים שהצטרפו הם לא זוכים ליותר מכמה רגעים.

 

העלילה ממשיכה את מגמת ההתפתחות של הסדרה - מחבורת פורעי חוק לג'יימס בונדים על מנועי ניטרו. בשירותה של הממשלה האמריקנית, ולמען האינטרסים הגלובליים, הם מדלגים בקלילות בלתי אפשרית בין מקומות אקזוטיים ברחבי העולם. הפעם זכו לכבוד מיוחד קובה (שחוזרת כאן בגדול לאחר שאובמה חידש את היחסים הדיפלומטיים) ואיסלנד. בנוסף, "מהיר ועצבני" מנסה לכלול בתוכו גם את הדנ"א של "משימה בלתי אפשרית", ולכן עבר מהתמקדות בלעדית בטכנולוגיה מוטורית אקסטרימית, לטכנולוגיות נשק ומחשב שימוגרו בכוח מיומנות הנהיגה הרב תרבותית.

 

לאחר סצנת אקשן מוצלחת ברחובות הוואנה, מתגלה האיום של הפרק הנוכחי. "סייפר" (שרליז ת'רון) היא סוג של האקרית-על עם תוכנית בקנה מידה של נבל ג'יימס בונדי, להשיג נשק רב עוצמה ולשלוט על מדיניות גלובלית. לשם ביצוע תוכניתה היא נזקקת לשירותיו של טורטו. הוא לא מעוניין בכך אך היא סוחטת אותו באמצעות נקודת תורפה מוסרית-משפחתית. הבסיס המכאני של הדרמה הוא להעמיד מול המשפחה את "הדבר היחידי שאיתו הם לא מסוגלים להתמודד" – טורטו.

 

עבור חובבי "מהיר ועצבני" הפרק השמיני יענה על כל הצפיות. קהל ששואף לסטנדרטים קצת יותר מחמירים של דרמה וכפיפות לחוקי הפיזיקה יותש במהלך שעתיים ורבע של הרעשה כמעט בלתי פוסקת. מצד שני, אם לא הבנתם עד הפרק השביעי למה אתם נכנסים, אז האחריות היא כולה שלכם.


פורסם לראשונה 12/04/2017 17:16

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים