ביקורת סרט: "בין העולמות"

העדינות הזו של חטאב פועלת לטובתה בסרט הביכורים העדין ודל התקציב ״בין העולמות״ בו חטאב משרטטת בקווים עדינים כאב ולעיתים נדמה כי הכאב הזה מתגלגל בין הדמויות בסערת רגשות קולנועית כאשר כל אחת מהן, מגיבה לו אחרת

ראשית, גילוי נאות. לפני מספר חודשים, עוד בטרם צאתו לאקרנים, הופנתה תשומת לבי כמבקרת קולנוע, לסרטה של מיה חטאב ״בין העולמות״. מכיוון שהיוצרת דתית לאומית לשעבר ויוצאת בשאלה בהווה, מצא חן בעיני הדרך בה היא מתמודדת עם מטען עברה במבע הקולנועי והאופן בו הסרט בעיקר מציף שאלות נוקבות, שככל הנראה על חלקן לא מצאה היוצרת בחייה הקודמים מענה. ועם זאת, הסיפור הקולנועי לא מותח ביקורת על אף אחת מהדמויות הפועלות בו אלא מציג אותן כפי שהן.

וכך מורגשת בסרט בעיקר הפוזיציה, העמדה של המצלמה ונקודת התצפית, מקומה של היוצרת, ״בין העולמות״. בשיתוף פעולה אך טבעי בינינו, יצרנו דיאלוג בהקרנות טרום הבכורה של הסרט. בהקרנות האלו בעיקר רבנו. כשמיה מתחה ביקורת על קבלת האחר בעולם הדתי, הזכרתי לה שגם העולם החילוני לא מצטיין בזה.

בין העולמות

 

כשהיא ציינה שמשפחה דתית לא תהיה מאושרת בלשון המעטה אם הבן שלה יצא עם ערביה או גויה, חידשתי לה שמשפחה חילונית לעומת זאת, לא תהיה מאושרת אם יגיח פתאום דוס כבן זוג של אחד מילדיה. אחד הדברים שהערכתי בדיאלוג עם הבמאית מיה חטאב, זה שעל קדושה ואמת, במעין יושרה פנימית, היא לא מתווכחת. יש בה משהו שמחפש אלטרנטיבה לתשובות הלא מספקות שקיבלה מבחינתה בביתה הדתי אבל לא מרד עז וחצוף שיורק לשמיים.

בין העולמות סרט

העדינות הזו של חטאב פועלת לטובתה בסרט הביכורים העדין ודל התקציב ״בין העולמות״ בו חטאב משרטטת בקווים עדינים כאב ולעיתים נדמה כי הכאב הזה מתגלגל בין הדמויות בסערת רגשות קולנועית כאשר כל אחת מהן, מגיבה לו אחרת.
הסרט מציג את שגרת הפיגועים הירושלמית כשבמרכזה משפחה במשבר.

בין עולמות שחקניות

 

בעוד הבן שנפצע בפיגוע שוכב בבית החולים במצב קומה, מתלכדת המשפחה סביבו אחרי נתק של חמש שנים, נתק שנגרם כתוצאה מיציאתו בשאלה של הבן. אב המשפחה, סופר סת״ם במקצועו, הוא אדם ששמירת המצוות הסיזיפית חספסה מפני הכאב. אם המשפחה היא אישה שוויתרה ויתורים קלאסיים לאישה דתיה, ובעיקר גידלה את ילדיה.

בין עולמות סרט קולנוע

 

שם בקו המשווה, בעת המשבר מגיע העימות, הפנימי והחיצוני כאחד ומגיע לשיאו כאשר מתגלה זהות בת הזוג של הבן. כך שבעוד הבן שוכב במצב קומה, כתוצאה מפיגוע שבוצע על ידי מחבל ערבי, אהובת הבן המודאגת מתגלה כערביה ונמצאת בזירת הפיגוע האמיתי, המפץ הרגשי, שמאמת את הצופה עם האמת שלה, עם הבחירות שלה ועם הדרך בה תצעד החל מעתה.
זהו סרט כובש בנאיביות שלו, בלוקיישנים הירושלמים ובתפקיד הנפלא שמגלמת מיה גסנר בתפקיד האם.

טריילר

[youtube yzuUJjCZFvs nolink]
5 כוכבים
מבחן מרלנה: עובר + דווקא בגלל הג׳סטות של מריה זריק בתפקיד שדורש הרבה דיוק