$
קולנוע וטלוויזיה

הסרט "זה רק סוף העולם": מסך היפראקטיבי

העלילה של "זה רק סוף העולם" לא מדהימה, אבל הוא מספק שעה וחצי של אימג'ים עוצרי נשימה

אור סיגולי 08:2720.04.17

כבר בגיל 19 ביים זאבייה דולן הקנדי את סרט הביכורים שלו, "הרגתי את אמא שלי", שהוקרן בפסטיבל קאן ונשלח לייצג את מדינתו באוסקר. עכשיו הוא בן 28, ומאחוריו פילמוגרפיה שכוללת שישה סרטים באורך מלא, כולם השתתפו בפסטיבלים הגדולים בעולם, והוא עצמו הפך לאחד הבמאים הצעירים המדוברים ביותר, ממשיך דרכם של יוצרים גדולים כמו דאגלס סירק, ריינר וורנר פאסבינדר ופדרו אלמודובר.

 

לאחרונה הוא גם ביים את הקליפ ללהיטה של אדל "הלו". סרטו השישי של דולאן, "זה רק סוף העולם", הוקרן לראשונה בפסטיבל קאן 2016, והתגובות הקשוחות שקיבל מהמבקרים לא מנעו ממנו לסיים את אירוע הקולנוע היוקרתי ביותר בעולם עם פרס הגרנד פרי. היום הסרט עולה לאקרנים בישראל בהמשך לשאר סרטי קאן שהתעכבו שנה במכס, כמו "אני, דניאל בלייק", "פטרסון", "הסוכן" ו"אחרי הסערה".

נטלי ביי נטלי ביי צילום: באדיבות בתי קולנוע לב

 

ב"זה רק סוף העולם" קיבץ דולאן כמה מהשחקנים המוכרים והאהובים ביותר של הקולנוע הצרפתי החדש. את התפקיד הראשי מגלם ג'ספר אוליאל היפיוף, שמשמש גם כפרזנטור של שאנל, ואותו מגבים זוכת האוסקר מריון קוטיאר, וינסן קאסל, נטלי ביי ("יחסים פורנוגרפיים") וליה סיידו ("כחול הוא הצבע החם ביותר"). את כל אלה כולא דולאן בתוך בית פרברי בקנדה, בסיפור על בחור צעיר שחוזר לפגוש את בני משפחתו שלא ראה שנים - מה שמתגלה כסיר לחץ משפחתי, אמוציונלי, צעקני ומיוזע.

 

אבל הצעקנות של "זה רק סוף העולם" לא באה לידי ביטוי רק בדציבלים הגבוהים של השחקנים, אלא בכל אספקט אחר. הסרט הזה מרגיש כמו סערה אלימה של מוזיקה, עריכה, תאורה ועיצוב. במשך שעה וחצי הוא כמעט לא נרגע, מכה בצופים באימג'ים עוצרי נשימה וברגעי קרשנדו בזה אחר זה.

 

אין בו תמונה אחת שאיננה מרהיבה, והשחקנים נותנים את כל מה שיש להם ועוד קצת. אלה הופכים את הדרמה הקנדית הקטנה הזאת לאחד הסרטים היותר אינטנסיביים בקולנוע כיום, כזה שיכול לתת פייט אפילו להיסטריה של "מהיר ועצבני 8".

 

אפשר להבין מדוע מבקרי קאן זעפו על סרטו החדש של המטאור הקנדי. המסגרת העלילתית הזאת כבר נראתה בעבר, וגם הפעם דולאן מוכיח שכתסריטאי הוא לא פנומנלי. אבל כשזה מגיע לחוש אסתטי ולשימוש בצבעים וטקסטורות, ישנם מעטים שיכולים לעשות את מה שהוא עושה, ועל כן חוויית הצפייה - אף שלעתים מלווה בכאב ראש - עוצמתית במיוחד.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x