"המומיה" – ביקורת

מאת רותם יפעת
"המומיה". טום קרוז, אנאבל וואליס.

"המומיה". טום קרוז, אנאבלה ווליס.

באופן מפתיע יש משהו פילוסופי ב"המומיה" גרסת 2017. עובדה, הצפייה בסרט גרמה לי האם זה מוסרי לחזור בזמן ולחסל את האיש שהמציא את הקונספט של יקום קולנועי. האם זו אשמתו שלצד היקום הקולנועי של מארוול יש יצורים כמו העולם האפל של יוניברסל אותו הסרט מבשר. מצד אחד, העולמות הראשונים הצדיקו את היצירה שלהם שכן הם נוצרו בצורה אורגנית (פחות או יותר). אלא שכמו הספינר, מפלגות מרכז ורעיונות טובים נוספים, קמו גל חקיינים שראו כי טוב והחליטו לרתום את העגלה לפני הסוסים ואלו היו עגלות מקרטעות של אלטע-זאכן. לדי.סי קומיקס לקח ארבעה סרטים עד שהוציאו סרט ראוי.

ניתן רק לשער שמחלקת השיווק ביוניברסל ראו את כמות היצירות שיש להם זכויות עליהן וחשבו לעצמם שאם הן תהינה תחת אותה קורת גג אנשים ירוצו לראות. על שני דברים הם לא חשבו: הראשון הוא שצריך סרטים טובים ולא רק חיבור בינהם. ושנית, החיבור עצמו צריך להיות הדרגתי או הגיוני ולא כפוי. "המומיה" חסר את שניהם: עלילה חסרת תחכום, ללא עומק ועם חלק נרחב המוקדש להצגת החוליה המקשרת בין סרטי היקום פרודיג'יום – ארגון הנלחם במפלצות. חבל רק שהסרט היה אותו דבר עלילתית, איתו או בלעדיו.

ניתן לראות עד כמה האנשים ביוניברסל בטוחים בהצלחה של הרעיון עצמו בלי קשר לתוכן על פי הבמאי אותו בחרו להוביל את הסרט הראשון בסדרה: אלכס קורצמן בעל ניסיון רב ככותב ("רובוטריקים", "סטארטרק 2: האויב בתוכנו") אבל ביים רק סרט אחד ("אנשים כמונו"). אם היה תסריטאי של סרטים יחודיים ובלתי נשכחים ניחא, אבל אין שום דבר מיוחד בפילמוגרפיה שלו שהעיד שמתחבא כאן כישרון נדיר. ואכן התוצאה הסופית היא סתמית וחסרת מעוף, לא משהו שיגרום לי לרצות לראות עוד סרטים מאותו עולם.

אז איך "המומיה" מתקשרת ליקום הזה? כי נדמה שזו הסיבה לקיומו של הסרט. במהלך ניסיון בזיזת עתיקות בעירק, ניק מורטון (טום קרוז) ושותפו כריס וייל (ג'ייק ג'ונסון) שני חיילים בצבא ארה"ב נאלצים להזעיק מתקפה אווירית כדי לחלץ אותם מכוחות המורדים. בעקבות ההפצצה נחשף במעמקי האדמה קבר עתיק בו קבורה הנסיכה אמננט (סופיה בוטלה) – נסיכה מצרית שנחנטה בעודה חיה לאחר שכרתה ברית עם אל המוות סת וניסתה להרוג את המשפחה שלה.

השניים מלווים את העברת המומיה ללונדון יחד עם ג'ני הלסי (אנאבלה ווליס), נציגת ארגון פרודיג'יום, ארגון סתרים שעוקב אחרי מפלצות העולם. במהלך הטיסה רוחה של אמננט משתלטת על וייל שגם מזמנת להקת עורבים שתוקפת את המטוס וגורמים לטייסים לאבד שליטה. ניק מספיק לעזור לג'ני לשים מצנח לפני שהמטוס מתרסק וכולם פרט לג'ני מתים.

"המומיה". סופיה בוטלה.

"המומיה". סופיה בוטלה.

בלונדון ניק קם לתחייה ומגלה שהוא קולל על ידי אמננט שמתכוונת להשתמש בו כדי להשלים את הטקס להביא את סת לחיים. אמננט צוברת כוח ונלחמת בניק וג'ני אבל ניצלים ברגע האחרון הודות לאנשיו של ד"ר ג'קל (ראסל קרואו) שתופסים את המומיה. אמננט מצליחה להשתחרר מהשבי שלה בזמן שמר הייד משתלט על ג'קל שנלחם בניק. לבסוף ניק מצליח לברוח ויוצא להלחם באמננט בעצמו.

אין הרבה בעלילה אבל זה לא שיש שם משהו נוסף. יש שלושה מהלכים עלילתיים ותו לא. בלי הפתעות, התחכמויות, פיתולים – הכול מאד ישיר וברור. כאמור ג'קל והארגון שלו לא תורמים הרבה לעלילה כמו שהם תורמים לבניית העולם. הם מאד מעניינים ואולי היה חכם יותר להתחיל אתם ולא לשלב אותם בתור משהו בסרט. מעבר לכך שזה מרגיש לא במקום, זה גם בא על חשבון בניית הדמויות. לניק עוד יש איזשהו מאפיין אבל שאר הדמויות הם לא יותר מתגובות להתרחשויות או כוחות מוחלטים כמו המומיה.

"המומיה". ג'ייק ג'ונסון, טום קרוז.

"המומיה". ג'ייק ג'ונסון, טום קרוז.

טום קרוז עושה דמות טום קרוזית טיפוסית: יהירה, קרה אך אנושית מתחת ונחושה. בסרט חסר מעוף זה משתלב מצוין. קרואו עושה עבודה מצויינת בתור ד"ר ג'קל, אם כי בתור הייד אנחנו לא רואים מספיק וממה שאנחנו רואים זה נראה יותר כמו קריקטורה, וחבל כי הוא הדמות הכי מעניינת בסרט. אם יש סיבה אחת לראות סרטים אחרים בעולם הזה בהמשך זה בגללו. בוטלה מבוזבזת לגמרי ואינה נדרשת להפגין כישורי משחק כמו ב"סטאר טרק אל האינסוף" וגם לא יותר מדי מהיכולות הגופניות שלה, שכן הן נראות מאד ממוחשבות.

בסוף שבוע הראשון שלו בארה"ב הסרט נפל אל מול ההצלחה של "וונדר וומן" ולא התקרב לתחזיות. השאלה האם הרוח הגבית שהוא זכה לה בחו"ל, שם כוחו של טום קרוז חזק יותר מסתבר, יגרום ליוניברסל לחשוב שהרעיון שלהם הוא הצלחה. אני מאד מקווה שלא, ושהכישלון של הסרט בארה"ב בשבוע הפתיחה יגרום לכך שאולי יסגרו את הגולל על הפרויקט הזה בראשיתו. זה לא שזה עסק ממשלתי וצריך לספק עבודה למקורבים, בהוליווד הכסף מדבר. אני לא מצפה שאת הכסף הזה ישקיעו בסרט אינדי קטנים ומוצלחים, אבל גם לעשות קולנוע גיבורי על ומפלצות צריך לדעת איך לעשות.

דירוג: ★★☆☆☆

המומיה (ארה"ב, 2017)
בימוי: אלכס קורצמן | תסריט: כריסטופר מק'קורי, ג'ון ספייטס | משחק: טום קרוז, סופיה בוטלה, אנאבל וואליס, ג'ייק ג'ונסון | מוסיקה מקורית: בריאן טיילר
הפצה: גלובוס מקס, החל מה-15.06.2017 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?