"לילה קשוח" – ביקורת #1

מאת גל בין
"לילה קשוח".

"לילה קשוח".

"לילה קשוח" מתיימר להיות קומדיה קלילה, טיפשית ומהנה. הסרט הזה ממשיך מגמה הוליווד כבר לא מתביישת ומוציאה קומדיות קלילות על נשים בשביל נשים, כמו "מסיבת רווקות" ו"המדריך לסינגלס". עם זאת, על אף שאני מעריך את הפמיניזם החבוי בסרט אני מרגיש כי הוא מכוון להקרנות המכילות נשים בלבד, ובין הבדיחות על טמפונים ושעווה ברגליים אני, כגבר, מצאתי את עצמי נדחק מנטלית אל מחוץ לאולם.

את הסרט ביימה לוסיה אניאלו לאחר שכתבה אותו יחד עם בן זוגה השחקן פול דאונס. הבמאית, שעד כה ביימה רק פרקים לסדרות טלויזיה (ידועה בעיקר מ"ברוד סיטי", בה שיחק דאונס) מנסה לעשות את המעבר לקולנוע ללא הצלחה רבה. זאת משום שברמת הסצינה הבודדת העבודה נעשית טוב, אך הכתיבה הכוללת לא באותה רמה. עם דמויות סטריאוטיפיות שמספרות בדיחות לא מתוחכמות, התוצאה היא קומדיה שרק מי שהחליט לזנוח כל היגיון מראש יוכל להנות ממנה. במילים אחרות נוצר מצב שכדי להנות מהסרט אסור לחשוב עליו יותר מדי, פשוט צריך פשוט לזרום, וזה לא הלך רוח שיתאים בהכרח לכל אחד ואחת מהצופים בקהל.

10 שנים עברו מאז שגיבורות הסרט חיו יחדיו באחווה בקולג' והחיים לקחו אותן למקומות שונים. ג'ס (סקרלט ג'והנסון) היא אשת קריירה מצליחה הנמצאת בעיצומו של מרוץ מתיש לסנאט, מאידך אליס (ג'יליאן בל) היא מורה בעוד שפרנקי (אילנה גלזר) עוסקת באקטיביזם רדיקלי ובלייר (זואי קרביץ) היא אשת נדלן עשירה. אך לכבוד חתונתה הקרובה של ג'ס עם בחיר ליבה פיטר (דאונס), אליס מארגנת את הבנות לקחת הפסקה למשך סוף שבוע אחד כדי לעשות חיים משוגעים במסיבת רווקות במיאמי.

"לילה קשוח".

"לילה קשוח".

אל החבורה מצטרפת פיפה (קייט מקינון) חבורה האוסטרלית של ג'ס, ולמרות שמסיבת נפתחת בצורה חיובית, היא משנה כיוון מהר מאוד: החשפן שהוזמן לאירוע מוצא את מותו בתאונה וכעת 5 הנשים מוצאות את עצמן עם גופה בבית. אחרי כמה שגיאות טיפשיות והתייעצות עם עורך דין הבנות מבינת שכדי לצאת מהעניין נקיות עליהן להעלים את הגופה, ולכן מתחילות מסע הומוריסטית שבו הן מנסות להיפטר ממנה בדרך החשאית ביותר האפשרית.

בתפקיד הראשי של הדמות המקשרת את הסיפור, עומדת סקרלט ג'והנסון, הידועה כשחקנית דרמה ואקשן. היא עושה כאן לראשונה תפקיד קומי ולא בהצלחה. שוב היא בשיאה כשעליה להביא לידי ביטוי את הצד הלחוץ וההדוק של ג'ס, אך נכשלת בחלקים בהם היא צריכה לצאת מעורה בשביל להצחיק. באופן משעשע אפשר לומר שהמתמודדת לסנאט שמשחקת ג'והנסון מזכירה את סנאטורית אחרת – הילארי קלינטון, דמות מחושבת שאולי צריכה להנהיג אבל לא יודעת להתחבר אל האדם הפשוט כמו היריב הוולגרי שלה.

התפקיד הוולגרי הזה מבוצע בהצלחה על ידי ג'יליאן בל. על אף שחשבתי שמליסה מק'ראתי ורבל ווילסון כבר שחקו את תפקיד השמנה והמצחיקה, נוכחותה של בל מרשימה והיא מבצעת בהצלחה את התפקיד הסטריאוטיפי שניתן לה. בשונה משאר הצוות המסייע, המשחק שלה הוא זה שמניע את העלילה ואת הבדיחות ולא רק מגיב למתרחש. נכון, היא לא מגיעה לדרגות של טירוף מוחלט וקורע מצחוק אבל לטעמי היא היתה המשעשעת ביותר מבין הבנות, וגם הכי פחות חד-מימדית.

מעבר לאותם סטיראוטיפים, אין בסרט הרבה בשר. אף בדיחה או ההתרחשות לא נבנית מראש, והדמויות הסובבות את המתרחש מופיעות ונעלמות לפי הצורך. לכן במידה רבה הסרט מרגיש דל שומן וערכים תזונתיים, אין בו שום דבר שאני עשוי למצוא את עצמי זוכר למשך יותר מ-5 דקות, כולל שמות הדמויות. נראה שרק הרצון להתחנף לצופות שבקהל, הכולל ארוס אוהב ומחויב, חברות הדואגות זו לזו והניסיון לשדר שגם אם התבגרנו אז 10 שנים אחרי אנחנו נישאר החברות הכי טובות, הוא מה שמנחה את הסרט.

"לילה קשוח".

"לילה קשוח".

קשה לי לראות את לילה קשוח מתאים לכל דבר אחר פרט לערב בנות. הכתיבה הגרועה שלו והדמויות חד המימדיות הופכות את הסרט לאחד שבלתי אפשרי להתחבר אליו אלא אם החלטת מראש להיות בעדו. במבחן הזמן קשה לי להאמין שהסרט הזה ישרוד, אבל בהנחה והצופות בקהל יבואו בראש הנכון, הן תוכלנה להנות מאוד מסרט שיועד במיוחד בשבילן, ואין פסול בכך.

דירוג: ★★½☆☆

לילה קשוח (ארה"ב, 2017)
בימוי: לוסיה אניילו | תסריט: לוסיה אניילו, פול וו. דאונס | משחק: סקרלט ג'והנסון, ג'יליאן בל, קייט מק'קינון, זואי קרביץ, אילנה גלזר, טיי בורל | מוסיקה מקורית: דומיניק לואיס
הפצה: החל מה-15.06.2017 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?