"בייבי דרייבר" – ביקורת #2

מאת רותם יפעת
"בייבי דרייבר". ג'ון האם, אנזל אלגורט.

"בייבי דרייבר". ג'ון האם, אנזל אלגורט.

אני די בטוח שלבמאי-תסריטאי אדגר רייט היה רעיון מגניב ל"בייבי דרייבר", וסביב הרעיון הזה הוא תפר סרט. הרעיון הוא של נהג שודים שמנסה לפרוש מעולם הפשע, ובגלל פגיעה באוזניים חייב כל הזמן לשמוע מוסיקה. כך, כל הסרט יבנה על בסיס המוסיקה. זה בהחלט נשמע מגניב, ואדגר רייט הוא אולי האדם לביים את זה, שכן כמעט ואין סצנה שאינה נוטפת גרוב ומקפיצה. הבעיה שבין סצינה לסצינה יש גם עלילה, והיא מרגישה מחוברת בכוח ולא זורמת. יותר מדי צירופי מקרים ומהלכים לא הגיוניים.

הנהג הוא בייבי, בחור צעיר (אנזל אלגורט) שאיבד את הוריו בתאונה כשהיה ילד. התאונה הותירה אותו עם זמזום מחריד אותו הוא מעביר עם מוזיקה תמידית באוזניות. בתור נער הוא נתפס על ידי דוק (קווין ספייסי) גונב את המכונית שלו. את החוב על הגניבה הוא מחזיר על ידי נהיגת רכבים בשודים שדוק מתכנן. אלא שדוק לא נותן לו ללכת בכזאת קלות גם לאחר שהחוב סולק וכשבייבי רוצה לברוח עם מלצרית צעירה בה הוא התאהב (לילי ג'יימס) הוא מחליט להצטרף למשימה אחרונה יחד עם שני פושעים לא הכי יציבים: באטס (ג'יימי פוקס), באדי (ג'ון האם) ובת הזוג שלו, דארלינג.

הדבר הכי בולט בסרט הוא הפער בין התסריט לבימוי. הצילום והעריכה שרייט יודע לבנות מוצגים כאן בכל תפארתם. לכך הוא מוסיף חיבור מוסיקלי מדויק. קשה לתאר במילים את הדברים שרייט עשה בעבר, אבל מי שראה פעם, לא ישכח. הדבר אינו שונה ב"בייבי דרייבר" והסגנון הזה או ואריאציה שלו נוכח לאורך רוב הסרט, ונדמה שאין רגע דל. אנחנו מרגישים כאילו בייבי הוא זה שמנווט את הסרט. זוהי גאונות בימוי נדירה. אבל כשזה מחובר לתסריט מקרטע ולא מעניין זה לא יותר מקליפ או פרסומת. בנוסף, להשתמש באותו טריק שוב ושוב מאבד מהייחוד שלו בשלב מסוים והופך למאוס. אם בסרטיו הקודמים רייט לקח ז'אנר והסתכל עליו בצורה עקומה (זומבים, סרטי משטרה, סרטי אפוקוליפסה וסרטי ארטיקים) כאן הוא פשוט עושה סרט ז'אנר, אבל מסוגנן. אלא כשזה במחיר תסריט מגושם זה מפריע.

המוגבלות התסריטאית באה לידי ביטוי גם בדמויות שהן לרוב סטריאוטיפיות להחריד ואינן מעוררות עניין בהן או במניעים שלהם. אלגורט הוא בחירה מעט אנמית להובלת סרט כזה, אם כי ברגעים השקטים הוא בעל קסם מסוים, אבל כרגע הוא לא שחקן שיכול לקחת תסריט בעייתי ולהחזיק סרט. מבין הכוכבים שלצידו, ספייסי הכי פחות מעיק וממעיט במניירות. ג'ון האם עושה את גרסת הפושע של דון דרייפר וג'ימי פוקס לא ממש מתאמץ ונותן חיקוי של פושע משוגע. גם אלו לא דמויות אדגר רייט טיפוסיות והן לא משתלבות עם בייבי.

"בייבי דרייבר". ג'ון האם, אייזה גונזלס, ג'יימי פוקס, אנזל אלגורט.

"בייבי דרייבר". ג'ון האם, אייזה גונזלס, ג'יימי פוקס, אנזל אלגורט.

בשבוע שעבר כתבתי על סרט שסובל מבעיה דומה שבאה לידי ביטוי באופן שונה. אני אישית מעדיף את הסרט שנתקע באמצע מאשר זה שבחר בדרך הקלה. מעניין איך יגיב הקהל אל הסרט הזה, שהוא קל יותר לעיכול ולשיווק.

דירוג: ★★★☆☆

בייבי דרייבר (ארה"ב, 2017)
בימוי: אדגר רייט | תסריט: אדגר רייט | משחק: אנזל אלגורט, ג'יימי פוקס, ג'ון האם, אייזה גונזלס, לילי ג'יימס
הפצה: א.ד.מטלון, החל מה-29.06.2017 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?