ביקורת: שליחות קטלנית 4 – ההתעוררות

סאם וורתינגטון (מימין) וכריסטיאן בייל, מתוך שליחות קטלנית 4 - ההתעוררות

סאם וורת'ינגטון (מימין) וכריסטיאן בייל, מתוך שליחות קטלנית 4 - ההתעוררות

יש מכה כזאת אצל מפיקים הוליוודים שמזכירה לי את המכה של המפיקים הישראלים. ההוליוודים חושבים שאם הם יעשו סרט שמתאים לצפיה של ילדים, אז יותר אנשים ילכו לראות את הסרט והוא יהפוך למגה-הצלחה. זה מזכיר לי שאלה הישראלים חושבים שאם יעשו סרט שמדבר בשפה עולמית יותר, אז יותר אנשים יתלהבו מהסרט בתפוצות והוא יהפוך למגה-הצלחה. בשני המקרים, מה שבדרך כלל קורה הוא שיוצא סרט – סלחו לי על הצרפתית – מחורבן ואף אחד לא באמת נהנה מהסרט.

אז אל דאגה, הפתיח הזה לא אומר ש"שליחות קטלנית 4 – ההתעוררות", כנראה אחד מהסרטים שיותר חיכינו (חיכיתי?) לבואו בתקופה הנוכחית, הוא סרט – שוב סלחו לי על הצרפתית – מחורבן. מה שכן, הוא בטוח לא טוב. באמצע כזה. סרט ממוצע, עם שחקן שמשחק טוב מחד, ושחקן שמשחק רע מאידך, כשבאמצע חורי עלילה ומוזרויות אחרות שכמות כמו שלהן לא ראיתם זמן רב.

בעתיד, אנו פוגשים את ג'ון קונור (כריסטיאן בייל מפחיד וכעוס במקום אדוארד פרלונג), כאחד המובילים של המאבק האנושי במכונות שמהן הוזהר כל חייו. אל תשאלו אותי למה, אבל גם אבא של קונור, קייל ריס (אנטון ילצ'ין), נמצא בזמן הזה, אלא שהוא צעיר מבנו בחמש-עשרה שנים לפחות. המכונות ינסו להרוג את האבא (אבל ברגעי האמת, יהססו וסתם ינסו לכלוא אותו) כדי שהבן יחדל להתקיים ולא יאיים על הצלחתן להשמיד את המין האנושי.

מאיזו שהיא סיבה שבעולם, המכונות לא באמת מנסות להשמיד את כל המין האנושי, אלא כולאות חלק ממנו. וזה לא שבני אדם הם כוח עבודה כל כך מוביל פיסית על מכונות, אז… לא משנה. בכל אופן, ישנו אורח מיוחד נוסף בעתיד הזה, והוא אסיר שהסכים לתרום את גופו למדע לאחר שנידון למיתה. אותו מרכוס רייט (סאם וורת'ינגטון) מתעורר בפתאומיות בעתיד ומנסה למצוא את דרכו, שבדרך כלשהי משתלבת עם של קונור במטרה להציל את אביו.

סאם וורתינגטון, מתוך שליחות קטלנית 4 - ההתעוררות

סאם וורת'ינגטון, מתוך שליחות קטלנית 4 - ההתעוררות

כריסטיאן בייל, שבדרך כלל נכנס לתפקידים עם אופי הרבה יותר מורכב ממה שיש לג'ון קונור להציע לו ב"שליחות קטלנית 4", לא צולח את המעבר לשוברי קופות לשם הקופות בלבד, ומציג יכולת משחק ירודה ביותר עם הבעת פנים בודדת שרצה איתו לאורך כל הסרט. מנגד, סאם וורת'ינגטון דווקא מצוין בתפקיד שלו, כפושע שמצטער על מעשיו הנוראים ומנסה לכפר עליהם ולזכות בהזדמנות שניה לחיות חיים הגונים. יש טוב אפילו ברגעים שהוא סתם צווח כמו מטורף, והוא אפילו מסתגל לסצינות האוויליות ביותר, בינהן זו [ספוילר]שמכונה מספרת לו את כל התוכנית הזדונית שלה בפרוטרוט[/ספוילר].

ובכן, שני המפיקים הצעירים שרכשו במיטב כספם את הזכויות להפיק את סרטי ההמשך של "שליחות קטלנית", דרק אנדרסון וויקטור קוביסק, עשו את טעות חייהם כאשר הפכו את הפרק הרביעי בסדרה שכולה היתה למבוגרים בלבד – לסרט שכל המשפחה יכולה ללכת לראות. סוד הצלחתה של הסדרה מלכתחילה היה חידוש טכנולוגי (מי לא זוכר את המחסל רוברט פטריק הופך מנוזל לדמות אדם?) והרבה מאד דם ניתז לכל עבר. כשזה הלך, ונשארנו רק עם השחקנים והבימוי הסתמי של מק-ג'י, נותר לנו רק לקוות לא לסבול. בזה לפחות, מק'גי, הצליח.

דירוג: ★★☆☆☆

שליחות קטלנית 4 – ההתעוררות
ארה"ב, 2009
130 דקות.
הפצה: א.ד.מטלון, החל מה-05.06.2009 בבתי הקולנוע.
בימוי:
מק-ג'י
תסריט:
ג'ון ד. ברנקטו
מייקל פאריס
דיויד סי. ווילסון
שחקנים:
כריסטיאן בייל
אנטון ילצ'ין
סאם וורת'ינגטון
מון בלאדגוד

גבי

אני דווקא מאוד נענתי מהסרט , כמובן שהוא לא מתעלה שלחות קטלנית:יום הדין.

משתמש אנונימי (לא מזוהה)

ביקורת טובה.
סרט נוראי.

דוד

הסרט בעני יפה מעוד (מעולה) אני לא מבין מה רה בסרט הסרט יותר מוצלח מהסרט יום הדיו אבל מי אני שהתרב כל אחד והרוש שלו נ.ב:אין שום קלישהות בסרט

רועי

חביבי כדאי שתשקול קריירה אחרת כי מבקר סרטים אתה לא

גיא

טמבל, אם היית רואה את הסדר "יומניה של שרה קונור" היית מבין בשביל מה כולאים בני אדם.

חחם בלילא

מא אטם מדברים שתויט כודם קל טלמדו ליחטווו
מא אולח הים אדיסלכתים פו?.
נ.ב
:

מיקי

זה סרט בובמבה! נותן בראש!
גרוע, אבל חנטריש שמעביר את הזמן בכיף, וכשלא, אז לוחצים על ה-FF.
נגמר הסוס לסדרה הזאת, אם זה מה שיצא להם אחרי כל המאמץ והכסף ששפכו.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?