"ולריאן ועיר אלף הכוכבים" – ביקורת

מאת גל בין
"ולריאן ועיר אלף הכוכבים". דיין די'האן.

"ולריאן ועיר אלף הכוכבים". דיין די'האן.

"ולריאן ועיר אלף הכוכבים" הוא סרט שעיקר כוחו מתבטא בעוצמה הויזואלית שנשפכת מהמסך עם כל מטר שצועדים בעיר, וחלושתו היא ולריאן עצמו. מצד אחד הסרט הוא הרפתקת חלל מרהיבה שבקלות יכולה לשבּות לעצמה מעריצים רבים, אבל ההתמקדות בשתי דמויות שלא מצליחות ליצור חיבור לקהל היא שמונעת ממנו לעלות לדרגה הבאה. הסרט אמנם מהנה, אך אינו מממש את מלוא הפוטנציאל שלו.

העיסוק בחלל ובחייזרים, כמו גם הצבעוניות והיופי המוקרנים על המסך, מבדילים את "ולריאן ועיר אלף הכוכבים" ואת "האלמנט החמישי" משאר סרטיו של במאי האקשן הצרפתי לוק בסון ("ניקיטה", "לאון"). ההבדל בין הצמד הלה נובע מבחינה עלילתית: "האלמנט" היה סיפור מקורי, ואילו "ולריאן" מבוסס על סדרת הקומיקס הצרפתית 'ולריאן ולורליין'. סדרת הקומיקס רצה במשך 50 שנה, ומאפשרת לבסון לשאוב רבות מחומר המקור כדי להפוך את הסרט ליותר קוהרנטי והגיוני.

הסרט נפתח במונטאז' נהדר שמראה שלאחר שהאנושות הצליחה לפתור את מחלוקותיה הפנימיות ולהקים תחנת חלל משותפת בה חיים יחדיו בשלום וחולקים ידע. כאשר נוצרה תקשורת עם חייזרים הם שמחו להצטרף לאותה התחנה שגדלה במהירות במרוצת השנים עד שהפכה לעיר-כוכב עצומה המשייטת לה בחלל תחת השם הגנרי "אלפא" ומהווה בית לאלפי מיני חיים שונים.

"ולריאן ועיר אלף הכוכבים".

"ולריאן ועיר אלף הכוכבים".

רב סרן ולריאן (דיין דיהן) הוא סוכן פדרלי של הממשלה המנהלת את העיר ויחד עם שותפתו לתפקיד ומושא חיזוריו, סמלת לורליין (קארה דלווין) הם כנראה זוג הסוכנים החשאיים המוכשר ביותר של הממשלה. לכן כאשר ישנו איום פנימי ומסתורי על העיר השניים נקראים לאבטח את הגנרל הראשי שמתנהג בצורה חשודה. במקביל ולריאן חווה חזיונות מוזרים שמתחברים באופן מקרי עם המשימה אותו הוא ולורליין רק השלימו. חזיונות העוסקים בחייזרים וכוכב שכל הפרטים עליו מסווגים באופן יוצא דופן.

דלווין מתאוששת מהופעה זוועתית כג'יין מון ב"יחידת המתאבדים", ונותנת הופעה סולידית למדי. הדמות שהיא מביאה למסך מאוד נוקשה ומתאימה יותר לחלקי האקשן מאשר לשלבים בהם היא מטיפה לשותפה אודות אהבה. כי בעוד שבת זוגו למסך מקבלת ציון 'עובר', דיהן הוא פשוט ליהוק גרוע. הדמות שהוא מנסה לצייר אמורה להיות הטייפקאסט של פלייבוי יהיר, חכמולוג אך גם מקצועי, והוא כושל בכך נחרצות משהוא לא מצליח לצאת קול או מושך. כשמשווים אותו לליהוקים דומים בעבר – מהריסון פורד ועד כריס פראט וכריס פיין – קשה להבין איך הוא עבר את האודישנים פרט לדמיונו הפיזי לגיבור הקומיקס.

בשונה מצמד השחקנים הראשיים, דווקא אצל שחקני המשנה ישנן הפתעות מעניינות, רובן מגיעות ממיני יצורים מוזרים שאנו פוגשים במהלך הטיול באלפא. המשותף לכל היצורים ההלו שהם מצליחים לספק פן הומוריסטי שבאמת מצחיק את הקהל ולא מרגיש מאולץ ומוצא מהקשרו. הבולטת מכולם עבורי היתה ריהאנה. כוכבת הפופ אולי מקבלת תפקיד גדול אבל הרגעים שבם היא נמצאת על המסך היו מהטובים ביותר בסרט אפילו שבפועל היה מדובר בעלילת משנה לא הכרחית שבקלות אפשר היה לוותר עליה.

את התופעה הזאת הזאת אפשר לראות במקומות רבים בסרט, שדווקא החלקים שאינם הכרחיים לעלילה הראשית הם אלו הטובים ביותר. אותם חלקים מעבים את העולם הבדיוני שנחשף אלינו ועושים זאת כמעט ללא אקספוזיציה והסברים חיצוניים אלא נותנים לצופה להבין את יחסי הכוחות בין הגורמים השונים על בסיס ההתרחשויות עצמן. התוצאה היא שאלפא נראית ומרגישה כמו מקום אמיתי, מקום מסקרן שאפשר להעמיק ולחקור בו, ואנו, במקרה, שומעים רק סיפור אחד מתוך אין ספור הסיפורים שעיר אלף הכוכבים עוד צופנת בחובה.

"ולריאן ועיר אלף הכוכבים". קארה דלווין, דיין די'האן.

"ולריאן ועיר אלף הכוכבים". קארה דלווין, דיין די'האן.

נדמה שאיך שנזכור את "ולריאן ועיר אלף הכוכבים" תלויה בעיקר בהצלחתו הקופתית. במידה ויצליח, העולם העצום שהוצג בסרט יכול לשמש בקלות במה לאינספור המשכים וספין אופים בקולנוע ובטלוויזיה בדומה למה שקרה עם "מלחמת הכוכבים". אבל אם הסרט לא יצליח ברמה הזאת הוא ישאר כסרט מד"ב יפה עם עלילה בינונית, מהסוג שנשכח במרוצת הזמן כאשר הטכנולוגיה הופכת את האפקטים שבו ללא רלוונטיים. בנקודת זמן הזו אם אתם אוהבים סרטי מהז'אנר לדעתי שווה לתפוס אותו בקולנוע בגלל איכויות המסך הגדול, אבל גם זה לא הופך אותו לסרט חובה.

דירוג: ★★★☆☆

ולריאן ועיר אלף הכוכבים (צרפת, 2017)
בימוי: לוק בסון | תסריט: לוק בסון, פייר כריסטין, ז'אן-קלוד מזירה | משחק: דיין די'האן,קארה דלווין, איתן הוק, ראטגר האור, ריהאנה
הפצה: פורום פילם, החל מה-20.07.2017 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?