yed300250
הכי מטוקבקות
    ורד אדיר
    24 שעות • 14.11.2017
    שיעור לחיים
    הבמאי הוא מורה, השחקן הראשי עובד בניין: "פיגומים" הוא סרט בכורה מרשים
    בנימין טוביאס

    הוראה היא אחד המקצועות השוחקים וכפויי הטובה ביותר שיש. לא רק במציאות, אלא גם בקולנוע. לא סתם בהוליווד מעדיפים סרטים וסדרות על שוטרים, בלשים או רופאים, מקצועות עם קונפליקטים ברורים של "שחור ולבן", בעוד שדרמות על מורים נמצאות בעיקר בקולנוע האירופי העדין יותר.

     

    כזה הוא סרט הבכורה הישראלי המרשים "פיגומים" שמציג את היחסים הנרקמים בין תלמיד בעייתי (אשר לקס) למורה לא שגרתי (עמי סמולרצ'יק). מולם עומד אביו של התלמיד (יעקב כהן), שלא מעוניין שבנו ישקיע בלימודים ורואה את עתידו יחד איתו בעסקי הפיגומים.

     

    הבמאי מתן יאיר, מורה בעצמו, לקח לתפקיד הראשי את תלמידו לשעבר - לקס בתפקיד בכורה יפהפה - שבעצמו עובד בעסק הבנייה של משפחתו. כל זה מוסיף לסרט מידת אותנטיות וזרימה שניכרת במוצר הסופי, ואת התוצאה אפשר היה לראות בשלל פרסים בפסטיבל ירושלים ובפרסי אופיר.

     

    אם בהתחלה חששתי ש"פיגומים" יציג עלילה מעט נאיבית, מתת הז'אנר של "המורה מעורר ההשראה" שאני פחות מחבב, אז בערך בנקודת האמצע שלו הוא עושה מהלך תסריטאי נבון מאוד שהופך אותו למשהו אחר: קודר יותר, אבל גם חכם יותר. סיפור על הוראה והערכה בין מורה לתלמיד הופך בהדרגה לסיפור על אובססיה, על חקירה, על ניסיון להגיע לתשובות שלא תמיד אפשר לקבל - גם אם המורה שלך היה המורה הטוב בעולם. בתור מורה לשעבר בעצמי, יאיר הפתיע אותי לטובה בקשיחות והמורכבות שבה הוא מתאר את עולם ההוראה והקושי מול תלמידים בעייתיים: לא כאיזה גיהינום או כתופעה חברתית שיש לצקצק עליה - אלא פשוט כמציאות בלתי אפשרית. כל אלה הופכים את "פיגומים" לאחד הסרטים הישראליים היפים והשלמים של העת האחרונה.

     

    yed660100