ביקורת #2: רובוטריקים 2: הנקמה

שייה לביוף ומייגן פוקס. מתוך רובוטריקים 2: הנקמה.

אופטימוס פריים. מתוך רובוטריקים 2: הנקמה.

גיא: חשבתם שהשמדתה של ה"אול-ספארק" תביא לסיום המלחמה בין השקרניקים ובין הרובוטריקים? או שלפחות תביא לסיום התעניינותם של הראשונים בכדור הארץ? – אז טעיתם! או כך לפחות רוצה מייקל ביי שתחשבו…
למרות ש"רובוטריקים 2: הנקמה", המשכו של שובר הקופות מקיץ 2007, אינו מחדש דבר או מעלה את הרף בנוגע לכלום ומדובר למעשה בסרט טיפשי למדי – הרי שבדומה לקודמו, מדובר בסרט מהנה, כיפי, רווי אקשן ומעט הומור.

ולמה ציפיתם מבמאי כגון מייקל ביי, במאי המפורסם ביותר בגין כשרונו הבלתי יתואר לפוצץ ולהעיף רכבים, להרוס מבנים, ובאם אפשר – להחריב ערים שלמות? לכן, בדברים הללו – ורק בהם – מצטיין רובוטריקים 2, ותו לא – ולא יעזור שעל רשימת המפיקים נמנה השם סטיבן שפילברג, בכדי לתקן את זה.

עלילת "רובוטריקים 2" מתחילה ממש היכן שקודמתה הסתיימה, כאשר מה לעשות, הזמן חולף, וסם וויטוויקי (שייה לביוף) שלנו כבר התבגר וצריך לעזוב את הבית ואת החברה חובבת הגריז שלו, מיקלה (מייגן פוקס), לטובת הקולג' שם אולי יוכל לנהל חיים נורמלים נטולי רובוטריקים. אולם, אשליה זו מתנפצת לרסיסים כאשר מתגלה כי שותפו למעונות, ליאו, הינו חובב קונספירציות הקשורות לרובוטריקים, ואף מנהל אתר העוסק בחקר הנושא – אכן עלילה מאד מקורית…

בנוסף לענין הרגיל שיש לשקרניקים עם ה"אול-ספארק" ששבבים שלה עדין מסתובבים באיזור, כבר בתחילת הסרט מתגלה כי היא איננה הדבר היחיד על כדור הארץ שמענין אותם. מסתבר שהיכן שהוא בפטרה שבמצרים, בין פירמידות גיזה לבין העיר האדומה (שנראית למען האמת, די לבנה), חבויה לה מכונה אדירת מימדים שטומנת בחובה כוח עצום – והשקרניקים מנסים למצוא אותה. אתם יודעים בודאי שפטרה איננה במצרים, והיא אף רחוקה מאד מגיזה, אך מסתבר שמייקל ביי לא מעונין שיטרידו אותו עם זוטות כגון עובדות גיאוגרפיות, שכן אלה עומדות בדרכו לפוצץ מספר מונומנטים בו זמנית. אולי בסרט השלישי תתרחש העלילה בפריס שבקליפורניה וכך יוכל הבמאי להרוס את מגדל אייפל ואת גשר הגולדן גייט באותה הסצינה.

שייה לביוף ומייגן פוקס. מתוך רובוטריקים 2: הנקמה.

שייה לביוף ומייגן פוקס. מתוך רובוטריקים 2: הנקמה.

די קשה לאמוד את "רובוטריקים 2" בהיבט המשחק, שכן כידוע, מרבית ה'שחקנים' בסרט עשוים מעין סגסוגת עתידנית. אז נתמקד באלו שכן בשר ודם. שייה לביוף ממשיך לבצע נאמנה את תפקיד הדביל המצחיק, אך כאשר הוא מנסה לנדוד בתפקיד לכיוון דרמתי למתקדמים – הוא פשוט נכשל. מצד שני, סביר שעצם הסיטואציה (קרי התסריט) היא שמכתיבה עבורו את הכישלון עוד מראש. גם מייגן פוקס איננה מפתיעה ונותרת ממש כמו בקודם – פרצוף יפה המחובר לגוף יפה עוד יותר. ומשחק? זה לא ממש הצד החזק שלה. ג'ון טורטורו חוזר בהופעה חביבה של פסיכי עם תסביך אמא קשה. וראוי לציין את התפנית החיובית בליהוק, שדמותה המעצבנת בעליל של רייצ'ל טיילור בעלת המבטא המרגיז עוד יותר – נחתכה החוצה מסרט ההמשך. גם זה משהו.

"רובוטריקים 2" מצטיין בכל מה שקשור לאפקטים, אשר כוללים פיצוצים והרס אדיר מימדים אשר יסבו לצופה נחת רבה, וזאת למרות אכזבתי הקלה מכך שאין כל שדרוג וכל עלית מדרגה באפקטים (מה לעזאזל עשו שם במשך שנתיים?!). עיין ערך מטריקס, למשל.

וזהו בדיוק הזמן לציין מספר עובדות מוזרות: ראשית, סצינת הקרב המרכזית ב"רובוטריקים 2" מתרחשת באתר צילום בו צולמה סצינת קרב אחרת בסרט הקודם, ולא – לא מדובר בהכרח עלילתי, כי הרי בסרט הראשון נתבקשנו להאמין כי מדובר בעיראק, בעוד שהפעם מדובר בפטרה שבמצריים. לכך אוסיף את העובדה המרגיזה ביותר כי נעשה שימוש לפחות בסצינה אחת מהסרט הקודם (הזנקה של מטוס מנושאת מטוסים), כולל הסאונד המקורי!

מתוך רובוטריקים 2: הנקמה.

מתוך רובוטריקים 2: הנקמה.

עובדות אלו לא מותירות מקום להרבה ספק: או שהסרט סבל מבעיות תקציב קשות (על אף שתקציבו נאמד ב-200 מיליון דולרים) ולכן נאלצו שפילברג וביי להתקמצן ולהתייחס אל קהל הצופים כחבורה מסוממת של אדיוטים, או שהם פשוט סתם התעצלו וחשבו שאף אחד לא ישים לב.

לכך רק אוסיף כי צפיתי בסרט עם אחי, שהינו גרפיקאי במקצועו, והלה הסביר לי כי במספר הזדמנויות נעשה "כיסוי" של דמויות הרובוטריקים, וזאת בכדי לחסוך בהוצאות הנפשתם. אכן, משהו מוזר מתרחש שם באולפני פאראמאונט וחברות האנימציה הרלבנטיות.

לסיכום, למרות המשחק הצולע, למרות העלילה הטיפשית (ואולי בגלל העלילה הטיפשית), למרות הגניבה של חומר מהסרט הקודם, ולמרות המיתון – "רובוטריקים 2" הינו סרט מאד מהנה לצפיה. ההנאה מובטחת – אכן סרט לכל המשפחה.

דירוג: ★★★½☆

לחצו כאן לעבור לביקורת של אלי שגב על "רובוטריקים 2: הנקמה"

רובוטריקים 2: הנקמה
ארה"ב, 2009
147 דקות.
הפצה: גלובוס גרופ, החל מה-23.06.2009 בבתי הקולנוע.
בימוי:
מייקל ביי
תסריט:
אהרן קרוגר
אלכס קורצמן
רוברטו אורצ'י
שחקנים:
שייה לביוף
מייגן פוקס
ג'ון טורטורו
ג'וש דוהמל

יאקוזה

תחליט, נהנתה או לא? איך אפשר לקטול מצד אחד את הסרט ובשורה התחתונה לומר שהסרט מהנה והוא מומלץ?
נראה קצת הזוי שאחיך, כמה מוכשר שיהיה הצליח לראות היכן מדובר ב"כיסוי".
באמת, תחסכו לנו את הביקורות האלה…

יאקוזה יקר,
ראשית אני חייב לציין שבזמן האחרון נהפכת לעוין משהו…

שנית, מה לא מתיישב לך עם טענתי שמדובר בסרט חסר עלילה, או יכולת משחק משכנעת, אך עם זאת רווי אקשן מהנה ויפה ויזואלית, עובדה אשר הופכת את הסרט למהנה ושווה צפייה?

האם רק סרטים רציניים עם שחקנים מעמיקים יכולים להיות טובים? כמדומני שלא…

ולגבי הכיסוי המדובר – מפאת צנעת הספוילר לא ציינתי במדויק באיזה סצינה מדובר, אך אם תהיה מעוניין, אנא השאר את המייל שלך במערכת ואני מבטיח לענות לך באופן אישי בהקדם.

וכמובן, תודה על תגובתך.
🙂

יאקוזה

חלילה ידידי, אני בכלל לא עוין, הכל מאהבה. זו ביקורת בונה…
🙂

יאקוזה יקר,
אם אתה באמת רוצה לדעת, אז התבצע "כיסוי" של אופטימוס בסצנת הקרב האחרונה, כאשר הוא הוחזר לחיים וקם מתנוחת שכיבה לעמידה, מבלי שניתן יהיה לראות את שלבי הביניים של הקימה, מאחר והבד בו הוא כוסה קודם לכן התעופף ברוח ו"כיסה/הסתיר" את הפריים למס' שניות ארוכות.
זוהי טכניקה נפוצה בעולם הקולנוע, כאשר לא רוצים, אבל בעיקר אם לא יכולים להראות פרטים מסויימים. לא צריך להיות מוכשר בשביל לדעת את זה, צריך רק קצת להבין.

יאקוזה

תודה, רשמתי לפני, אני אזכור את זה כשאני אצפה בסרט.

האח הקטן

מר דולינגר היקר

שכחת לציין, בניגוד לכתבה הקודמת, את הקשר ההדוק בין פטרה למצרים (ואני שכחתי לציין שזאת לא סתם עיר במצרים, אלא עיר הבירה של מצרים)
כמו כן – מטריקס 2 – סרט אנימציה ברמה יותר נמוכה ממשחקים של אמצע שנות התשעים, זאת אומרת דמויות מעטות פוליגונים וכאלה. באמת אנימציה זוועתית (טוב, הגזמתי – ניאו סתם נראה כמו דמות פלסטלינה) ושלא יבלבלו לי בשכל

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?