yed300250
הכי מטוקבקות
    יחסי ציבור
    24 שעות • 06.12.2017
    להתגלגל עם וודי אלן
    אם תשימו בצד את הסיפורים שמסתובבים על וודי אלן בזמן האחרון, תגלו שהסרט החדש והקודר שלו דווקא טוב
    בנימין טוביאס

    משהו מעניין קורה בשנים האחרונות לוודי אלן: הוא מרשה לעצמו לשחק באש. הבמאי בן ה־82 מעדיף בעשור האחרון לעשות פחות קומדיות ומתמקד במותחנים או בדרמות קודרות על אנשים שעושים מעשים איומים ונוראים, ומנסים להתחמק מעונש: "יסמין הכחולה", "איש ללא היגיון", "חלומה של קסנדרה", "נקודת מפגש", ועכשיו גם המלודרמה העסיסית "גלגל ענק". לאור הסיפורים הקריפיים שמסתובבים על אלן בתקופה האחרונה, כולל האשמה חמורה על התעללות מינית בבתו המאומצת (מהם יצא ללא אישום משפטי), אפשר לתהות האם הוא מנסה להתוודות על משהו דרך סרטיו — כולם גרסה כזו או אחרת לסיפור החטא ועונשו.

     

    כך גם "גלגל ענק", שמספר על ארבע דמויות שחיות בירכתי הלונה פארק המיתולוגי בקוני איילנד, ניו־יורק, בשנות ה־50, שעל היחסים ביניהם מעיבים משקעים וסודות מהעבר: מפעיל קרוסלה אלכוהוליסט וקשה יום (ג'ים בלושי המצוין), אשתו הנוירוטית והמתוסכלת שממלצרת במקום (קייט ווינסלט), בתו שמתפרצת לחיי שניהם אחרי שנמלטה מבעלה הגנגסטר (ג'ונו טמפל), ומציל יפה תואר שמוביל למשולש אהבה מלא יצרים (ג'סטין טימברלייק, הטוב מבין צוות השחקנים בעיניי). דווקא ווינסלט, שזכתה לשלל שבחים, עושה כאן לטעמי חיקוי בינוני של קייט בלאנשט שזכתה באוסקר על "יסמין הכחולה". הדמות המעצבנת שלה גם מדגישה את המבט הבעייתי והמיזוגני לעיתים של אלן על נשים.

     

    אבל הסרט ככלל עובד. בסצנה הראשונה והמבריקה שלו טימברלייק פונה ישירות לקהל, מציג את עצמו בתור המספר, ומדגיש שהוא מחזאי חובב עם חיבה למלודרמה לוהטת ולא מעודנת. במידה רבה הסצנה הזו קובעת את הטון של הסרט וגם מספקת תירוץ לאלן, שמואשם לא פעם כיוצר מיושן ומנותק מהמציאות. נראה כאילו על ההתחלה אלן מבהיר בקולו של טימברלייק שזו תהיה מלודרמה, כמעט אופרת סבון, לא ריאליסטית בעליל. למעשה, במשך סצנות רבות אלן וצלמו המבריק ויטוריו סטורארו ("הטנגו האחרון בפריז") בונים את הסרט בדיוק כך: כהצגת תיאטרון יצרית, מיוזעת, שמתרחשת לרוב בחדר אחד וכוללת אהבות ושנאות שצצות על פני השטח.

     

    העובדה שהסרט הזה די נכשל בימים אלה בקופות ובביקורות בארה"ב מבהירה כי לקהל קצת נמאס מאלן, ובצדק לאור הדיבורים עליו. אבל הסרט דווקא טוב.

     

     

     


    פרסום ראשון: 06.12.17 , 20:32
    yed660100