yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: AP
    24 שעות • 13.12.2017
    הצד המואר והצד האפל
    אז איך הסרט החדש והמדובר בסדרת "מלחמת הכוכבים"? למרות שהוא קצת מסורבל ופחות סוחף מקודמו, יש בו כמה סצנות שייכנסו לפנתיאון של הסאגה, ומארק המיל נהדר בתפקיד לוק
    בנימין טוביאס

    היה היה, בגלקסיה רחוקה־רחוקה, סרט "מלחמת הכוכבים" שניסה לעשות דברים טיפה אחרת.

     

    אחרי שמונה סרטים מצליחים יותר או פחות - שבעה בסדרה המרכזית וספין־אוף אחד - נשאלת השאלה: האם יש דרך לעשות סרט קצת שונה של "מלחמת הכוכבים"? הסדרה הזו קיימת כבר 40 שנה, והמעריצים שלה יודעים מה הם אוהבים בה ומה לא, עם כל הכוח והצד האפל וקרבות חלל ולוק וליאה. אז האם אפשר, והאם כדאי בכלל, לא לחזור על אותן קלישאות ולהציע מבט מורכב יותר?

     

     

    בנקודת האמצע במהלך הסרט החדש בסאגה, "אחרוני הג'דיי", פונה דמות אחת לאחרת ואומרת (אל דאגה, אין פה ספוילרים): "בואי נשאיר מאחור את כל העבר, של הצד המואר והצד האפל, הג'דיי והסית', ונבנה משהו חדש". באותו רגע אפשר ממש לחוש איך הבמאי המבטיח ריאן ג'ונסון ("לופר", "בריק"), שהובא לסדרה לכאורה כדי להוות קול רענן ואולי אפילו חתרני, מנסה לפרוץ מסגרות. אבל אל דאגה, עד הסיום ג'ונסון יחזור לתלם ויגיש לצופים ולתאגיד דיסני בדיוק את המוצר שהם רוצים. וזה קצת מאכזב.

     

    כל זה לא הופך את "אחרוני הג'דיי" לסרט רע. להפך. הוא עמוס, מלא בכל טוב ובגדול כיפי מאוד - אך גם פחות מעניין וחכם ממה שנראה מלכתחילה. הוא ארוך מאוד (שעתיים וחצי) ונותן תחושה אפית. מצד שני הוא סוחף פחות מהסרט שפתח את הטרילוגיה החדשה - "הכוח מתעורר" מלפני שנתיים - גם אם מבחינה קולנועית הוא שאפתני הרבה יותר.

     

    הסרט נע על שלושה צירים עלילתיים מרכזיים: בראשון, המורדים בראשות הנסיכה ליאה (קארי פישר המנוחה, בהופעה יפה ומכובדת) נמלטים מהאימפריה החדשה. בשני, גיבורת הסרט הקודם ריי (דייזי רידלי) פונה לאביר הג'דיי לוק (מארק המיל, בקאמבק יפהפה) כדי שייאמן אותה. ובשלישי - בעלילת המשנה החלשה בסרט - שתי דמויות פחות מוצלחות מגיעות למשימה בכוכב שעליו יש קזינו. העלילות השונות מנסות לדון בצורה בוגרת בשאלות על יחסיות של טוב ורע בעולם, וחלק מהדמויות החדשות (למשל לורה דרן ובניסיו דל טורו בתפקידי משנה טובים) מנסות לייצג זאת. אבל ברגעים אחרים הדיון יוצא מעושה ודידקטי.

     

    לצד הטרוניות, לסרט יש כמה אסים בשרוול, ובראשם כמה סצינות פשוט מופלאות שג'ונסון מביים וייכנסו לפנתיאון של הסאגה. למשל סצנת קרב נהדרת בסוף הסרט - מלאת צבעים ושוטים מופלאים שאותה מביים ג'ונסון כמו סרט סמוראים אפי של אקירה קורסאווה ("ראן"). או סצנת הסיום המרגשת, שלפתע מתנתקת מגיבורי העלילה המרכזית ולוקחת את "סטאר וורז" למחוזות של "אוליבר טוויסט". וזה בלי להזכיר את האס המרכזי בסרט: מארק המיל, הלא הוא לוק. מצחיק כשנזכרים שבטרילוגיה המקורית, השחקן בן ה־66 נחשב לנקודת החולשה של הטרילוגיה הראשונה: ילד בכיין, פרצוף יפה ותו לא. כאן המיל הבוגר והקודר מגיש הופעה נהדרת בתור מנטור שהכזיב, והוא לבדו סיבה לראות את הסרט. שהכוח יהיה עימכם.

     

    אחרוני הדולרים מתעוררים

    המעריצים הזמינו כרטיסים חודשים מראש, והסרט החדש נכנס למקום החמישי ברשימת הפרמיירות הרווחיות בכל הזמנים | לילית וגנר

     

    הכוח התעורר השבוע בפרמיירה של הפרק החדש בסדרת "מלחמת הכוכבים", ויש כבר מי שמתחילים לספור דולרים. בסוף השבוע הראשון של ההקרנות צפוי הסרט להכניס 425 מיליון דולר, ולהיכנס למקום החמישי ברשימת הפרמיירות הרווחיות ביותר בכל הזמנים, כשבמקום הראשון עומד "מהיר ועצבני 8" של אולפני "יוניברסל" עם 541 מיליון דולר ואחריו "מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר" (529 מיליון), "עולם היורה" (525 מיליון) ו"הארי פוטר ואוצרות המוות 2" (483 מיליון).

     

    למי מכם שמחפשים תורים ארוכים ומשתרכים של מעריצים בשקי שינה מחוץ. לאולם, כמו שהיה נהוג בשנות ה־90 העליזות, נעדכן שהזמנים השתנו. היום, במקרים כמו זה של "מלחמת הכוכבים", נהוג לפתוח מראש את ההקרנות להזמנה באינטרנט זמן רב מראש, והאולמות שבהם מוקרנות הצגות הבכורה שהחלו אתמול הוזמנו על ידי המעריצים כבר חודשים מראש. אתר "פנדאנגו" למכירת כרטיסים מראש דיווח כי הסרט שבר כבר את השיא הקודם שהוחזק על ידי "היפה והחיה" בכל הקשור למכירת כרטיסים מוקדמים. גם בישראל נפתחה ההזמנה המוקדמת של כרטיסים כבר בחודש שעבר וחלק מההקרנות בסוף השבוע כבר די מלאות.

     

    מי שמחככים ידיים עם חיוך גדול על הפנים את אנשי חברת דיסני, שרואים בעיני רוחם הרבה יותר מאשר הקרנות בבתי קולנוע ברחבי העולם. מה שהם רואים בדמיון הלא כל כך פרוע הם מיליונים נוספים שנכנסים ממשחקי וידיאו, צעצועים, אטרקציות בפארקי השעשועים, וגם תוכנית טלוויזיה חדשה המבוססת על "מלחמת הכוכבים", שאמורה לעלות לאוויר ב־2019.

     

    "להצלחה של מלחמת הכוכבים יש תפקיד חשוב בהפיכתה של 'דיסני' לחברה היחידה שיכולה להתחרות מול 'נטפליקס' בשירותי סטרימינג", אומרים אנליסטים מקליפורניה, בראיון ל"לוס אנג'לס טיימס". "ואין ספק שהמעריצים יסכימו לשלם עבור השירותים של 'דיסני' ולו רק כדי לראות את 'מלחמת הכוכבים'. בכך דיסני ממצבת את מעמדה כאימפריית תוכן".

     

     

    yed660100