שתף קטע נבחר

"שבאבניקים": הדתה בקטע טוב

אחרי "סרוגים", "שטיסל" ו"כיפת ברזל" מגיע תורם של ה"שבאבניקים" לכבוש את המסך. עם צוות שחקנים מרענן והפקה מושקעת למי אכפת שבחורי הישיבה מדפדפים באייפון יותר מאשר בגמרא

נפתלי בנט אולי מתכחש להדתה-שמדתה, אבל מהשיטפון שפוקד את הטלוויזיה שלכם בשנים האחרונות יהיה קשה מאוד להתעלם. החרדים הם הגחל הלוהט החדש, המתנה שלא מפסיקה לתת, והערוצים מעבירים אותו מיד ליד ומתחממים לאורו להנאת כולם.

 

מה שהתחיל בקטנה עם "סרוגים" והגיע לשיא ב"שטיסל", בסדרות דוקו מצוינות כמו "שידוך משמיים" ובתחקירים של אמנון לוי. התדרדר מעט ב"כיפת ברזל" על החרדים הצה"ליים, ומגיע עכשיו ל"שבאבניקים", הדרמה החדשה של HOT (א'-ב', 20:15, 3HOT ו-HOTVOD). אבל נדמה שזאת הפעם הראשונה שהטלוויזיה לא ניגשת בחרדת קודש לעולמם של החרדים, ויש בזה משהו מרענן. אם "שטיסל" היתה מהורהרת ונוגה וריחפה על ניואנסים של העולם המסוגר, "שבאבניקים" באה ליהנות ולהרים לכולם ברחבה.

 

 

נוער שוליים שלא מצליח להתיישר עם דרישות החברה הסגורה (צילום: אוהד רומנו) (צילום: אוהד רומנו)
נוער שוליים שלא מצליח להתיישר עם דרישות החברה הסגורה(צילום: אוהד רומנו)
אבינועם, דב ומאיר הם שלושה בחורי ישיבות שפחות מתחממים לאורה של גמרא ונוטים לחגוג את הנאות העולם החילוני, להלן השילוש הקדוש – אינטרנט, בגדים ובחורות. בסלנג החרדי קוראים להם "שבאבניקים" – נוער שוליים שלא מצליח להתיישר עם הדרישות המחמירות של לימודי ישיבה. אצל החילונים קוראים לזה פשוט הפרעת קשב. שלושתם הגיעו לישיבת יוקרה בפרוטקציה. גדליה הוא תלמיד ישיבה חכם שלא מצליח להחזיק יותר מפגישת שידוכים אחת. הוא מסופח אל שלושת השבאבניקים בניסיון של משגיח הישיבה להוריד אותו לעולם הארצי, וארבעתם מתמרנים בין הדרישות של העולם החרדי ובין המשיכה שלהם לחיים הטובים.

 

נכנסת לעולם החרדי בלי חרדת קודש, ה"שבאבניקים" (צילום: אוהד רומנו) (צילום: אוהד רומנו)
נכנסת לעולם החרדי בלי חרדת קודש, ה"שבאבניקים"(צילום: אוהד רומנו)

קשה לעמוד על מידת האמינות של התסריט – אלירן מלכה, היוצר, הוא חובש כיפה. הוא עבד על הסדרה במשך יותר מחמש שנים וסביר להניח שהוא מכיר את העולם שהוא כותב עליו. מצד שני, ולמרות היכרותי הדלה עם הז'רגון, לא נראה לי שבחורות חרדיות אומרות "סבבה" ולובשות חצאית מיני מעל הברך לפגישה ראשונה.

 

גם השבאבניקים עצמם לא ממש מרגישים חרדים וגם לא חרדים לייט, יותר חילונים עם חליפה וקנייטש. סחים ששומעים שלמה ארצי ושותים נספרסו בחדר, כשעל הקירות יש להם פוסטר של איזה צדיק אנדי וורהול סטייל. אבל האמת? למי אכפת. מלכה (עם מאור זגורי שביים) יצר קליידוסקופ צבעוני וכייפי כל כך, בסגנון "לוק סטוק" פוגש את "ממזרים חסרי כבוד" עם קורטוב "נקמת היורמים", כך שלמי יש חשק או זמן לדקדק בקטנות.

 

דב נבון מרענן בתפקיד המבוגר האחראי (צילום: באדיבות HOT) (צילום: באדיבות HOT)
דב נבון מרענן בתפקיד המבוגר האחראי(צילום: באדיבות HOT)

לדמויות הראשיות לוהקו שחקנים לא שחוקים (שניים מהם מ"זגורי אימפריה" - אורי לייזרוביץ' וישראל אטיאס, ולצדם עומר פרלמן ודניאל גד). גורי אלפי בתפקיד שדכן פרגמטי ויוקרתי ודב נבון מעולה כמשגיח הישיבה הפלורליסטי, מרענן ומענג בתפקיד המבוגר האחראי. בהמשך יגיעו גם הבנות ויהודה לוי בהופעת אורח. כחלק מהתגמשות חוקי הז'אנר "שבאבניקים" עושה קולות של דרמה יומית, אם זה בריבוי הדמויות וצבע העלילה, אבל היא מושקעת יותר הפקתית ותסריטאית, ומשודרת רק פעמיים בשבוע (א'-ב'), ובזה היא דומה ל"מטומטמת", שנהנתה גם היא מאיכות הפקה גבוהה ומתסריט שבכיף יכול היה להיכנס לחליפה של דרמה שבועית, אם לא לציצית ולקנייטש שלה.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: באדיבות HOT
ה"שבאבניקים"
צילום: באדיבות HOT
לאתר ההטבות
מומלצים