$
קולנוע וטלוויזיה

חלום בהונגרית: הסרט על "גוף ונפש" מעט מתסכל

"על גוף ונפש", המועמד ההונגרי לאוסקר, מצריך הרבה סבלנות מהקהל, שלא לגמרי משתלמת בחלקו השני

אור סיגולי 08:3531.12.17

השמחה הלאומית על כך ש"פוקסטרוט" הוא אחד הפיינליסטים של אוסקר הסרט הטוב ביותר בשפה זרה, היתה מנת חלקן של עוד שמונה מדינות: גרמניה, דרום אפריקה, סנגל, שבדיה, רוסיה, צ'ילה, לבנון והונגריה. כולן מתמודדות על חמשת המקומות הסופיים בקטגוריה. נציגה של הונגריה, "על גוף ונפש", הוא הסרט היחיד מתוך התשיעייה שבוים על ידי אשה (אילדיקו אניידי, שביקרה בישראל במהלך פסטיבל חיפה האחרון) וגם הראשון שיוצא להקרנות מסחריות בישראל.

 

הנציגות ההונגרית צברה לעצמה שלל שבחים ופרסים במהלך השנה החולפת. זה התחיל בפסטיבל ברלין, שם זכה "על גוף ונפש" בפרס דוב הזהב לסרט הטוב ביותר של הפסטיבל, ובפרסי הקולנוע האירופיים הוענק לאלכסנדרה בורבלי פרס שחקנית השנה.

 

אלכסנדרה בורבלי אלכסנדרה בורבלי צילום: באדיבות בתי קולנוע לב

 

הסרט מספר על מערכת היחסים הנרקמת בין מריה (בורבלי), מפקחת בריאות צעירה בבית מטבחיים מודרני, ואנדרה (גזה מורצ'אניי) שמתפקד בתור החשב הראשי של המקום. שניהם סוחבים כל אחד עם עצמו מטענים לא פשוטים ואי־אלו לקויות סוציאליות, אבל בכל זאת יש דבר אחד שמקרב ביניהם — מתברר שבכל לילה שניהם חולמים את אותו החלום ממש באותו הזמן.

 

סצנת הפתיחה של "על גוף ונפש" כבר מבשרת לנו שיש פה משהו שונה מבחינת הטון ודרך הסיפור. כאשר זה מגיע לעיצוב וצילום, מתגלה שמדובר במשהו פלאי ממש. גם שני השחקנים הראשיים מייצרים חיבה על אף האקסצנטריות של דמויותיהם. אניידי הבמאית החליטה להישאר נאמנה לעולם הפנימי ולקצב האישי של גיבוריה, ומעבירה את תהליך ההתקרבות שלהם בצעדים מדודים ואטיים מאוד. כאלו שבאמת מצריכים הרבה סבלנות מהקהל. הרבה מאוד סבלנות, שלא בהכרח משתלמת. לקראת חלקו השני של הסרט נדמה שיש תחושה של מריחת זמן וחזרה עלילתית על דברים שכבר ראינו, הבנו, והרגשנו. אין ספק שזה חלק מהקונספט — אניידי רוצה שנחוש את התסכול והקושי של שני הגיבורים להגיע זה לזה, אבל באיזשהו שלב העניין מתחיל להתיש עד הרגשה של איבוד הפוקוס: הנה עוד סצנה שבה אנדרה לא מצליח להסתדר עם אנשים, והנה עוד רגע של מריה עושה דברים מוזרים בפומבי, וכך שוב ושוב. מנגד, תהליך הריפוי של מריה עושה קפיצות מאוד גדולות לקראת הסוף, מטשטש את האמינות של מצבה, ולפיכך גם את העלילה כולה.

 

יש מספיק רגעים מהממים בסרטה של אניידי ושני שחקנים נהדרים כדי להמליץ עליו, אבל הוא מסתיים באנטי קליימקס שמטשטש את התנופה המדהימה של ההתחלה. כמו כן, כפי שסביר שיהיה בסרט על בית מטבחיים, ל"על גוף ונפש" יש כמה רגעים לא פשוטים לצפייה לרגישים לבעלי החיים. הביאו בחשבון.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x