$
קולנוע וטלוויזיה

"קרא לי בשמך": סרט נפלא על אהבה ראשונה

הסרט המועמד לאוסקר הוא סיפור אהבה בין גברים שמתקדם באטיות רומנטית מרוסנת ומרגשת

יאיר רוה 09:1425.01.18

“קרא לי בשמך", שקיבל השבוע ארבע מועמדויות לאוסקר (ביניהן לסרט הטוב ביותר), הוא סרטו החדש של הבמאי האיטלקי לוקה גואדניניו, אחד היוצרים המעניינים והמסעירים שעובדים כרגע בקולנוע.

טימותי שאמאלה (מימין) וארמי האמר מתאהבים ב”קרא לי בשמך" טימותי שאמאלה (מימין) וארמי האמר מתאהבים ב”קרא לי בשמך"

 

בשני סרטיו הקודמים “אני אהבה" ו"גלים גבוהים" גואדניניו יצר קולנוע אופראי, וירטואוזי וחושני שרק עשה חשק לטרוף עוד מסרטיו. גואדניניו הוא במאי שמביים בדרך כלל בפול ווליום עם שימוש מרתק במוזיקה (שאותה הוא עורך בעצמו) ושימוש מסחרר במצלמה. למרבה ההפתעה, "קרא לי בשמך" מתגלה כסרטו האינטימי והסולידי ביותר. סרט שכולו איפוק וריסון שמנסה לזקק מהלומה רגשית שהולכת ונבנית לכל אורכו עד שמתפרצת בסופו.

 

הסיבה לכך יש להניח, קשורה בתסריטאי של ”קרא לי בשמך” ג'יימס אייבורי. במידה רבה הסרט כולו הוא מעין מחווה אוהבת ומוצדקת מאוד של גואדניניו לקולנוע של אייבורי, שבגיל 89 הפך השבוע למועמד לאוסקר המבוגר ביותר בתולדות התחרות (ואפשר להמר כבר עכשיו שהוא גם יהפוך בעוד חודש וחצי לזקן הזוכים).

 

הרשו לנו להזכיר מיהו ג'יימס אייבורי: במשך קצת יותר מעשור משנות השמונים ועד אמצע שנות התשעים, אייבורי ושותפו ליצירה ולחיים איסמעיל מרצ'נט יצרו את "זיכרונות אהבה מפירנצה", “אחוזת הווארד" ו"שארית היום", סרטים שהיו מועמדים לאוסקר בין 1986 ל־1994, ואף זכו בפרסים על משחק ותסריט.

 

מרצ'נט ואייבורי היו בני זוג במשך 44 שנה, עד מותו של מרצ'נט ב־2005. הסרטים שלהם היו מאוד בריטיים באופיים: מאופקים, מהוססים, מנומסים, אפילו מיושנים, על אהבות מוחמצות או בלתי ממומשות ועל רגשות מודחקים. "קרא לי בשמך" הוא פרויקט מרגש ואישי עבור אייבורי שלראשונה עוסק בסיפור אהבה בין גברים.

 

העלילה מתרחשת בקיץ באיטליה במפגש של שני זרים המשנים זה לזה את החיים. אליו (טימותי שאמאלה) בן ה־17, בן למשפחת אקדמאים יהודית (הסרט מסתיים בחנוכה), מתאהב באוליבר (ארמי האמר), בן ה־20 ומשהו, עוזר המחקר של אביו של אליו, שמצטרף למשפחה בחופשת הקיץ שלה.

 

הבימוי המתון של גואדניניו הוא מחווה לקולנוע עצור הרגשות של מרצ'נט ואייבורי. הסרט הזה עוזר לנו לקרוא מחדש את הפילמוגרפיה שלהם מנקודת מבט להט"בית - אהבות אסורות, מפוספסות, מלאות רגשות אשם ושאסור להחצינן. “קרא לי בשמך" הוא בלדה רומנטית על המלחמה שבין השכל ובין הלב.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x