שתף קטע נבחר

איומי טראמפ? סין לוקחת קרדיט על הפתרון מול צפון קוריאה

לא מעט גורמים הצביעו על איומי הממשל האמריקני לפעול נגד צפון קוריאה כמניע להתקפלות של קים ג'ונג און בהתחייבותו לעצור ניסויי טילים. אלא שסין, שעד כה הייתה פחות מעורבת, מנכסת לעצמה את ההישג: "הכול בגלל המאמצים הסיניים"

 

קרב קרדיטים: במשך חודשים החליפו נשיאי ארה"ב וצפון קוריאה, דונלד טראמפ וקים ג'ונג און, מהלומות מילוליות עד כדי איומים במלחמה. טראמפ הבהיר על במת האו"ם כי ארה"ב תשמיד את צפון קוריאה והרודן מפיונגיאנג לא נשאר חייב והבטיח שארה"ב תהפוך לעפר.

 

אלא שעל רקע ההסכמה של קים להפסיק את ניסויי הטילים והסכמתו להיפגש עם טראמפ, וגם הקבלה האמריקנית של ההזמנה, מעצמה נוספת נותרה בצד וזו סין. כעת, המדינה הקומוניסטית מנסה לנכס לעצמה את ההישג.

 

האיומים ההדדיים ופריצת הדרך / רון בן ישי

 

כבר אתמול נשיא סין שי ג'ינפינג קרא לטראמפ להיפגש בהקדם עם מנהיג צפון קוריאה וקיבל מענה קריר לאחר שדוברת הבית הלבן הבהירה כי הפגישה לא תתקיים שארה"ב תראה שצפון קוריאה מיישמת את הבטחותיה.

נשיא סין רואה עצמו כמוביל המהלך. טראמפ וקים פועלים לפי שופרו ()
נשיא סין רואה עצמו כמוביל המהלך. טראמפ וקים פועלים לפי שופרו
 

לסין זה לא משנה והיא רואה עצמה כאחראית לפתרון שהושג בין שתי המדינות שהיו כבר על סף לחימה. "כדאי להבין שהמקור להרגעת המתיחות הוא ההצעה שנוסחה על-ידי סין", נכתב היום (שבת) בעיתון של מפלגת העם הקומוניסטית, השופר הרשמי של השלטון בבייג'ינג. "הנשיא שוחח עם מקבילו טראמפ והממשל האמריקני הודה באופן מפורש כי לסין יש תפקיד חשוב וחיוני בחצי האי הקוריאני. כל זה קרה בגלל המאמצים הסיניים".

 

קים ג'ונג און לא ביקר אפילו לא פעם אחת בסין מאז עלה לשלטון בשנת 2011. ברשתות החברתיות בסין הוא מכונה "קים השמן". גם בצעד שנלקח כדי להרגיע את היחסים בין שתי הקוריאות באולימפיאדת החורף, כששתי המדינות לקחו חלק כמשלחת אחת, סין לא הייתה צד בעניין.

 

לסין יש אינטרסים אסטרטגיים בצפון קוריאה והיא לא מעוניינת לראות בקריסת המדינה המבודדת כי מצב כזה עלול להביא לנהירת פליטים לגבול המשותף בצפון מזרח סין ואולי גם למלחמה גרעינית בחצי האי הקוריאני.

קים במפגש עם בכיר דרום קוריאני (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
קים במפגש עם בכיר דרום קוריאני(צילום: רויטרס)

"אי אפשר להתעלם מתפקידה של סין באזור ולא ניתן לאף אחד להתכחש לזה", אמר האן ז'אנג, מנהיג המפלגה הקומוניסטית בשנחאי לשעבר, שהוביל את המשלחת הסינית בטקס הפתיחה באולימפיאדת החורף. הוא סיפר כי הוא נפגש בעצמו עם בכירים צפון קוריאנים כדי לקדם את הפתרון. "לא משנה לאן יגיעו היחסים בין צפון קוריאה לארה"ב – אם זה שלום או מלחמה – ללא עזרה סינית, לא יהיה ניתן להביא ליציבות בחצי האי הקוריאני.

 

הבית הלבן, כאמור, צינן את ההתלהבות אמש. "הפגישה בין טראמפ לקים לא תתקיים אם הוא לא יראה צעדים מוחשיים מצידו בנוגע לתוכנית הגרעין. הנשיא לא יקיים את הפגישה אם הוא לא יראה שהוא באמת מקבל משהו בתמורה לכך", אמר דוברת הבית הלבן שרה סנדרס.

 

קודם לכן שוחח הנשיא הסיני שי עם טראמפ והביע את הערכתו על ההתפתחות הדרמטית האחרונה - ההזמנה של קים לטראמפ להיפגש. שי קרא לעמיתו האמריקני לעמוד בהסכמתו ולהיפגש עם קים "מוקדם ככל שאפשר". בנוסף ציין הנשיא הסיני כי הוא "מעריך את התשוקה" של טראמפ לפתרון המשבר המתמשך מול פיונגיאנג.

 

שי הביע תקווה כי ארצות הברית וצפון קוריאה אכן יפתחו בדיאלוג ישיר בקרוב. "אנו מקווים שכל הצדדים יפיקו את המיטב מההתפתחויות האחרונות ויימנעו מפעולות שימנעו את הרגעת המשבר בחצי האי הקוריאני". הוא הוסיף כי "משבר הגרעין בצפון קוריאה יכול להיפתר רק בערוצים דיפלומטיים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים