yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום : ידיעות אחרונות
    24 שעות • 28.02.2018
    צייר לי גימיק
    הפרויקט היומרני, שמנסה להפוך את עבודותיו של ואן גוך לסרט אנימציה על האמן המהולל, הוא בסך הכל מותחן שדורך במקום
    בנימין טוביאס

    פעם, מזמן, כלומר בשנות ה־90, מָלַך ז'אנר משחקי מחשב ביתיים של ה"קווסט" ("המסע") – משחקים שדימו הרפתקה מופלאה. במרכזם גיבור אחד ויחיד שהסתובב בעולם קסום, עבר ממקום למקום, ובכל פעם פגש דמות אחרת שסיפרה לו כל מיני דברים, נתנה לו חפצים והפנתה אותו לתחנה הבאה. ככה התקדמה לה בנינוחות ההרפתקה עד סופה, עם נופים מתחלפים ומצועצעים ברקע.

     

    הז'אנר הנשכח הזה לבטח לא היה מקור ההשראה שראו בעיני רוחם היוצרים היומרניים של "לאהוב את וינסנט" – שביקשו להקים לתחייה את ציורי ואן גוך והפכו אותם לסרט אנימציה באורך מלא על היוצר הפוסט־אימפרסיוניסטי המהולל בן המאה ה־19. אבל בסוף זה בדיוק מה שיצא להם: משחק מחשב צ'יזי ובלתי נגמר.

     

    למעשה, "לאהוב את וינסנט", הפקה פולנית בדיבוב לאנגלית שמועמדת עכשיו לאוסקר האנימציה ועוד עלולה לזכות, לא מציגה כמעט את ואן גוך עצמו, אלא שמה במרכזה את אחד מחבריו. שנה אחרי מותו של האמן ההולנדי ב־1890 אותו חבר נוסע לעיירה הצרפתית בה התאבד היוצר המעורער בנפשו. אבל האם באמת התאבד? האם מישהו מסביבתו רצה במותו?

     

    כל זאת יכול היה לשמש רקע לסרט מבריק שמערבב בין מותחן בלשי לדרמה היסטורית, יעני אינטלקטואלית, עם הרבה ניים־דרופינג מעולם האמנות. אבל אם תפשיטו את הסרט מגימיק האנימציה שבמרכזו, תגלו מותחן צפוי שדורך במקום ומציג שוב ושוב דמויות שיושבות ומדברות עם הגיבור ומוסרות לו אקספוזיציה בדרכו לדמות הבאה שגם לה יש קצת אקספוזיציה להעביר.

     

    ובסוף, גם הגימיק של הקמת הציורים לתחייה הוא דל ושטחי. הרי הסרט מחקה בשלמות את ציורי ואן גוך, אבל מה הוא מגלה לנו על נפשו של האמן או על יצירתו? כמו אמן חקיין שיושב בכיכר במונמארטר ומסוגל רק להעתיק מציירים אחרים, בלי שום אמירה משל עצמו. ב־1990, אגב, יצר הבמאי הדגול אקירה קורוסאווה סרט קצר בכיכוב מרטין סקורסזה במסגרת הפרויקט "חלומות", שגם בו ציורי ואן גוך קמו לתחייה, בעוד הבמאי האמריקאי גילם את הצייר באינטנסיביות המשועשעת המצופה ממנו. בעשר הדקות של הסרט ההוא יש יותר השראה וחוכמה מאשר בכל תשעים הדקות של הסרט המפוספס הנוכחי. חבל.

     


    פרסום ראשון: 28.02.18 , 19:42
    yed660100