"אישה פנטסטית" – ביקורת

"אישה פנטסטית". דניאלה וגה.

"אישה פנטסטית". דניאלה וגה.

"אישה פנטסטית" הצ'יליאני, הזוכה בדב הכסף לתסריט הטוב ביותר בפסטיבל ברלין והמועמד לאוסקר בקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר, הוא דרמה העוסקת בנושא כבד, שמצליחה להעביר לצופה בצורה זורמת ומדויקת אמיתות כואבות מהחיים שלנו ומהחברה "המתקדמת" שלה אנו שייכים. הסרט הוא אינטימי, גרפי במידה, שלא נותן לך להסתכל הצדה ממה שחלקנו בוחרים לא לראות בסביבה שלנו, אך עושה זאת בצורה מזמינה, אם כי לא תמיד נעימה.

סבסטיאן לליו, הבמאי של הדרמה זוכת השבחים ופרסי הפסטיבלים "גלוריה" משנת 2013 (שהשנה תזכה גם לגרסה הוליוודית מחודשת של אותו הבמאי ובכיכובה של ג'וליאן מור הנפלאה), חוזר לשתף פעולה בכתיבת הסרט עם התסריטאי איתו כתב את "גלוריה" (ושיתף פעולה בשני סרטים נוספים), גונזלו מאזה, כששוב הדמות הראשית היא אישה. הסרט, כאמור, לא קליל ויחד עם זאת העלילה דואגת להתקדם הלאה, להראות לנו דברים נוספים ושונים. ישנם אלמנטים שמעט חוזרים על עצמם ללא הצדקה ממשית, אבל זה נסלח בתוך המכלול המגוון.

הסרט מתרכז במארינה וידאל, אישה טראנסג'נדרית צעירה אשר נאלצת להתמודד עם משפחתו של בן זוגה המבוגר במקביל למפגש מתסכל עם הרשויות במדינה. לעומת סרטים אחרים העוסקים בטראנסג'נדריות ("ארוחת בוקר על פלוטו", "הדוויג והשארית העצבנית", "טראנסאמריקה", ואיך אפשר לשכוח, "בנים אינם בוכים"), סרט זה מציג מהלך חיים נורמטיבי למדי (גם אם מורכב) והפניות העקומות שהוא לוקח רק בשל השונות המגדרית של הגיבורה. אנחנו זוכים לראות את המציאות היומיומית שלנו דרך עיניים טראנסג'נדריות, והמראה מרתק וצובט בלב. בהדרגתיות מופתית נחשף בחלק הראשון של הסרט כי מארינה היא אישה טראסנג'נדרית, ואם נושא זה לא היה מהות הסרט, הייתי משתדל בכל הכוח שלא להרוס את הגילוי.

"אישה פנטסטית". דניאלה וגה.

"אישה פנטסטית". דניאלה וגה.

במספר הימים המועטים שבהם הסרט מלווה את מארינה אנו חוזים בעוצמות הנפש שלה והדבר מודגש בסצינות סוריאליסטיות שמהוות מטאפורה למצב הנפשי שבו היא נמצאת. כיוון שהסרט עשוי כראוי, מיותר היה להראות באופן ברור שכזה מה עובר על מארינה, גם אם מדובר בסצינות מוקפדות. לשמחתי, נקודות אלו היו ספורות. ראיית הסיטואציות מעיניה של מארינה גורמת לדיאלוגים האותנטיים להשאיר ברוב המקרים כיווץ בבטן, תחושה של אי רצון להאמין למה שרואים, למרות הידיעה המוחלטת שזו בדיוק המציאות שלנו. הדמויות השונות שהיא פוגשת מנכיחות לנו פעם אחר פעם את העובדה שהמיעוט הטראנסג'נדרי לא חווה את החיים באותו אופן כמו שאר האוכלוסיה.

זה בסך הכל סרטה השני של השחקנית דניאלה וגה, המגלמת את מארינה, אשר סוחבת במקצועיות של שחקנית ותיקה את כל הסרט על כתפיה. מלבד כחמש דקות בתחילת הסרט, אין סצינה ללא וגה, והיא מצליחה להישאר מעניינת ומגוונת. התחושות המורכבות שהיא מעבירה במבט הן עבודה של אשפית בתחומה. גם בסרטה הקודם (שמו, בתרגום חופשי, "הביקור") גילמה דמות טראנסג'נדרית שמסתבכת במערכת יחסים משפחתית. אני מקווה שהעתיד המקצועי של וגה טומן בחובו יותר מגילום דמויות שסובבות סביב נושא זה, כי אחרת זה פשוט בזבוז של כישרון.

"אישה פנטסטית". פרנסיסקו רייס, דניאלה וגה.

"אישה פנטסטית". פרנסיסקו רייס, דניאלה וגה.

שאר השחקנים גם מוכשרים ואמינים, אבל כיוון שהסרט מתמקד בדמות הראשית, לא באמת היה מקום לשים לב לאיכות שלהם, מלבד להרגיש שהם מעבירים את הנושא של הסרט בצורה טובה. בעיקר זכורה דמותה של סוניה, אשתו לשעבר של בן הזוג של מארינה, כיוון שהיא מעוררת כעס וגועל – כך שכנראה אלינה קופנהיים, שמגלמת אותה, עושה משהו כמו שצריך.

מארינה היא זמרת, לכן למוזיקה בסרט יש מקום נרחב יותר. המלחינים נאני גרסיה ומת'יו הרברט דאגו לאווירה הולמת בכל סצינה, בין אם מלנכולית או סוערת. למרות שקטעי השירה של מארינה נהדרים, הם מרגישים מאולצים במקצת ולא תמיד משתלבים עם הטון של הסרט.
העיצוב בסרט מוצלח. גם בתוך היומיומיות שמוצגת, התלבושות מלאות סטייל, בייחוד של מארינה, שיש דגש מיוחד על המראה שלה (בהיותה טראנסג'נדרית).

"אישה פנטסטית". דניאלה וגה, פרנסיסקו רייס.

"אישה פנטסטית". דניאלה וגה, פרנסיסקו רייס.

מחפשי האסקפיזם בקולנוע יאלצו להמשיך לסרט אחר, כיוון שסרט זה מכוון להעיר אותנו למציאות, פוקח את העיניים שלנו לנושא שרובנו לא מודעים או רגישים מספיק אליו. הסרט טוב מאוד ומרגש, אך הוא לא מתאים לכולם, במיוחד לא לצופים שמצפים לריגושים מידיים.

דירוג: ★★★★☆

אישה פנטסטית (צ'ילה, גרמניה, 2017)
בימוי: סבסטיאן לליו | תסריט: סבסטיאן לליו, גונזלו מאזה | משחק: דניאלה וגה, פרנסיסקו רייס, לואיס נקו, נסטור קנטילנה, סרג'יו הרננדז | מוסיקה מקורית: מת'יו הרברט
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-01.03.2018 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

אחד שמבין

אחת הביקורות היותר טובות שקראתי באתר.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?