"בחזרה מטואיצ'י" – ביקורת #1

"בחזרה מטואיצ'י". דניאל רדקליף.

"בחזרה מטואיצ'י". דניאל רדקליף.

ב"בחזרה מטואיצ'י" מגלם דניאל רדקליף (הארי פוטר) את יוסי! גינזבורג, שכתב את רב המכר "בחזרה מטואיצ'י" ב-1985 על חוויותיו בג'ונגלים של האמזונס ב-1981. אין הרבה ישראלים שאינם פוליטיקאים או אנשי צבא ושעשו עליהם סרט אמריקאי. בין מפיקי הסרט גם הישראלית דנה לוסטיג.

על פניו, זהו סיפור מרתק. יוסי! הסתובב אחרי הצבא בדרום אמריקה לפני שזה נעשה פופולרי עד כמעט נורמה. בבוליביה הוא פוגש מכר שוויצרי (ג'ואל ג'קסון האוסטרלי, שזה סרטו הראשון), שיחד עם קווין!, חבר אמריקאי שלו (אלכס ראסל האוסטרלי החביב, מ"כרוניקה בזמן אמת" והסדרה היחסית-חדשה SWAT), חוברים למדריך הטיולים קארל אל לב שטח לא ממופה במעמקי הג'ונגל.

זהו סרט בתת-הז'אנר של הישרדות אדם בטבע. בשנים האחרונות היו "העיר האבודה Z", "האיש שנולד מחדש" ו"הולכת רחוק" (עם ריס וית'רספון; שהלכה בדרך פחות פראית), שבהם הדמות הראשית יוצאת למסע שהופך בעל כורחם להרפתקה לחיים ולמוות. אין פה יומרות גדולות או קטעים מרהיבים בלתי נשכחים אלא מראים בצורה די פשוטה וישירה את ההתמודדות עם הטבע הפרוע, בעלי החיים, הרעב, הקור, חוסר האוריינטציה, ייאוש, כאב, פגעי מזג האוויר…

תומאס קרצ'מן הגרמני ("הפסנתרן", "הנפילה", "מבוקש") מגלם בצורה מעט מגוחכת את קארל, דמות שאמורה להיות שונה ובלתי מפוענחת. והוא דוגמה אופיינית לפספוס המטרה וחוסר אחידות בסגנון של הסרט. זה מתחיל בקריינות מיותרת בהתחלה, שנעלמת אחרי זה ומדגישה כמה התיאורים המילוליים היו עצלנות תסריטית; בהמשך מנוקד הסרט בפלאשבקים מיותרים, קטעים של חלומות ופנטזיות שכולם נוראיים מבחינת כל היבט אפשרי: בימוי, צילום והתוכן שלהם. פה ושם נדמה שבמוזיקה ניסו קצת לכוון לזו של גוסטבו סנטואליה ב"דרום אמריקה באופנוע" אבל יש מרחק אדיר בין הסרט המצוין ההוא לסרט הזה.

"בחזרה מטואיצ'י". דניאל רדקליף.

"בחזרה מטואיצ'י". דניאל רדקליף.

הסיפור מעניין אך הבימוי לא מאפשר לו להתרומם מעבר למצופה. מלבד היותו איש לבן בארץ פראית לא ברור מה מיוחד בסיפור שלו מלבד זה שהוא כתב עליו אחר כך. הליהוק בר המזל של רדקליף לא הספיק כדי להפיץ את הסרט בבתי הקולנוע בארצות הברית והוא מוקרן אצלנו בעיקר בזכות היותו מבוסס על ספר מצליח של ישראלי.

ודבר אחרון שממש ממש הציק לי במהלך הסרט: הבחורים הצעירים קוראים זה לזה בשמותיהם כל הזמן. יוסי!

דירוג: ★★★☆☆

בחזרה מטואיצ'י (אוסטרליה, קולומביה, 2017)
בימוי: גרג מק'לין | תסריט: ג'סטין מונג'ו, יוסי גינסברג | משחק: דניאל רדקליף, אלכס ראסל, תומאס קרצ'מן | מוסיקה מקורית: ג'וני קלימק
הפצה: סרטי שובל, החל מה-22.03.2018 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?