"הקדמונים" – ביקורת

"הקדמונים".

"הקדמונים".

הביקורת על "הקדמונים", סרט הסטופ-מושן החדש של יוצר וואלאס וגרומיט, ניק פארק, מתחלקת לשניים. אם אנחנו מתייחסים אליו רק כסרט שמיועד לילדים קטנים, אז אין ספק שהם יהנו ממנו מאוד, בלי קשר לאיכויות שיש או אין בו. הוא מצחיק והאנימציה טובה. אבל אם אנחנו מתייחסים אליו כסרט החדש של ניק פארק, אז אנחנו והסרט נתקלים בבעיה.

סדרת סרטי וואלאס וגרומיט החלה עם 3 סרטים קצרים בני חצי שעה, וצברה לה אהדה רבה בקרב חובבי ז'אנר האנימציה. הסרטים, שנעשו בטכנולוגית הסטופ-מושן תוך שימוש בפלסטלינה, היו שנונים מאוד, ייחודיים ולא דמו לשום דבר אחר. הם נועדו יותר למבוגרים מאשר לילדים. שני סרטי הקולנוע שעשה פארק לאחר מכן, "מרד התרנגולות" ו"וואלאס וגרומיט והארנב הקטלני", הצליחו לשלב יפה בין קהל של מבוגרים לילדים בוגרים יותר. כנראה שהעבודה על סדרת הטלוויזיה והסרט "שון הכבשון" (אמנם לא כבמאי, אך ככותב ומפיק) שפנו לקהל צעיר בהרבה, גרמה לו להמשיך עם קהל היעד גם לסרטו הנוכחי.

"הקדמונים" מתחיל, כשמו, עם האדם הקדמון ותקופת האבן. האדם הקדמון ממציא את הכדורגל (בסצינה מצחיקה מאוד), אבל השנים עוברות ודורות של צאצאים לא זוכרים בכלל על מה מדובר, כשהם מביטים בציורי המערות שמתארים את המשחק. יום אחד האדם של ימי הברונזה פולש לעמק שלהם על מנת לכרות את הברונזה הנמצאת בו. על מנת להציל את העמק, מציע גיבור הסרט, דוג, כי נבחרת תקופת האבן תתחרה בנבחרת תקופת הברונזה בכדורגל. אם אנשי האבן ינצחו, העמק יינצל. אם אנשי הברונזה ינצחו, הם יהפכו לכורים עבור לורד נוד המרושע.

"הקדמונים".

"הקדמונים".

מכאן אנו מצטרפים לאימונים המפרכים של הקדמונים שרק עכשיו גילו את המשחק, ויעשו הכל כדי להגיע למשחק הגורלי בתקווה שהיכולות שלהם יאפשרו את ניצחונם וחזרתם לעמק.

אם הסיפור לא נשמע לכם מרתק, אני נאלץ להסכים איתכם. אם אני צריך להצביע על החלק הבעייתי ביותר בסרט הזה, יהיה זה הסיפור (והתסריט) החלש וחסר כל רובד נוסף שלו, שנדמה כאילו ראית ושמעת אותו כבר פעמים רבות בעבר. רוצים גיבור תמים ומאמין כנגד כל הסיכויים? יש. רוצים את דמות המורדת במוסכמות שנראית קשוחה אבל יש לה לב זהב? יש. אולי איזה נבל גנרי מרושע שמשוכנע בניצחונו? יש. דמות סמכותית קשוחה אבל הוגנת? יש. וכולם בעלי עומק של דיקט.

הוסיפו לכל זאת סיפור ששמענו פעמים כה רבות, דמויות משנה שראינו בכל כך הרבה סרטים, טוויסטים והתקדמות עלילתית שניתנים לזיהוי ממרחק רב ואף רגע אחד של רגש אמיתי. מה שהתקבל הוא סרט כל כך זניח, שמכאיב לחשוב על כמות הזמן והכסף שהושקעו כדי ליצור אותו באנימציית הסטופ מושן הייחודית והתובענית. אבל אפילו כאן מאכזב הסרט, כשהאנימציה הייחודית של פארק, גם אם היא עדיין יפה, לא מתקרבת הפעם לרמות היופי הגבוהות אליהן הוא הרגיל אותנו בעבר.

בצד החיובי, יש בדיחות באמת מצחיקות, ונראה היה שזה הספיק לילדים שבקהל איתי כדי להנות.

"הקדמונים".

"הקדמונים".

אינני חושב שאני מבקר את הסרט לחומרה רק בגלל שהוא פונה לקהל צעיר במיוחד. הוא פשוט לא טוב מספיק. אבל לא אתווכח עם מי שיטען כי הציפייה המוקדמת שלי מפארק לאירוע משמעותי יותר מסתם עוד סרט שגרתי וחסר ברק, משחקת תפקיד גדול בחוסר ההנאה שלי ממנו. לפעמים אין מנוס מלהודות שכגודל הציפייה כך גודל האכזבה.

דירוג: ★★½☆☆

הקדמונים (בריטניה, צרפת, 2018)
בימוי: ניק פארק | תסריט: מארק ברטון, ג'יימס היגינסון, ג'ון או'פארל | קולות באנגלית: אדי רדמיין, טום הידלסטון, מייסי וויליאמס
הפצה: ניו גאיז, החל מה-22.03.2018 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?