וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בחזרה מטואיצ'י" הוא סרט פולחן לתרמילאים/ות בעבר ובעתיד

1.4.2018 / 0:00

"בחזרה מטואיצ'י", עם דניאל רדקליף כיוסי גינסברג, אינו סרט גדול - אבל הוא ייצוג קולנועי נדיר ומעניין לחוויית התרמילאות הכה מרכזית כאן, ולכן לא פלא שהפך פה לשובר קופות

עריכת וידאו:ניר חן
דירוג כוכבים לסרטים -3 כוכבים. ., עיבוד תמונה
דירוג כוכבים לסרטים -3 כוכבים/עיבוד תמונה, .

בין סרטי הילדים שממלאים אולמות בתקופה האחרונה, בולט גם להיט מסוג אחר. קהל היעד שלו אינו משפחות בחופשה, אלא תרמילאים בעבר ובעתיד, ובעלי החיים שבו אינם דובים חמודים אלא יגוארים שצדים קופים וצבים המשמשים כארוחת ערב פוטנציאלית. ככה זה כשמדובר ב"חזרה מטואיצ'י", עיבוד לספרו הפולחני של יוסי גינסברג, המבוסס על מסע ההישרדות שלו בג'ונגל הבוליביאני בו הלך לאיבוד בשנות השמונים.

בישראל, יצא הספר באמצע שנות השמונים, והתלאות של מחברו לא רק שלא הניאו את הקוראים מלנסוע לדרום אמריקה, אלא רק המריצו רבים מהם לעשות זאת. התרגום לאנגלית הגיע כמה שנים לאחר מכן, ועכשיו בא גם העיבוד הקולנועי הבינלאומי. המפיקה, דנה לוסטיג, ישראלית; הבמאי, גרג מקלין, אוסטרלי; והכוכב, דניאל רדקליף, בריטי, שלצורך גילומו של גינסברג ניסה לאמץ לעצמו את המבטא שלו.

קטעי הפעולה וההרפתקאות, כמו גם המעמדים בהם הוא עומד בצד תרמילאים מארצות בהם הגובה הממוצע רם יותר, ממחישים עד כמה רדקליף צנום ויחסית נמוך קומה. זה פועל לטובתו, שכן נוצר כאן "אפקט מסי" וקל יותר לצופים להזדהות עמו, לשכוח כי הוא כוכב קולנוע ולהאמין להיותו אדם מן היישוב שכל אחד מאיתנו יכול היה להיות במקומו.

בחזרה מטואיצ'י. סרטי שובל,
אפקט מסי. מתוך "בחזרה מטואיצ'י"/סרטי שובל

באשר לשאר האספקטים בעיבוד הזה: לא קראתי את הספר, אולי כי איני מן הדור הנכון, ולא ידעתי עליו כלום, מעבר לעובדה שגינסברג היה מעורב אקטיבית בפרויקט הקולנועי ובמסע היחצ שלו, מה שמן הסתם אומר כי יצא בחיים מן הג'ונגל. בכל זאת, נותרה השאלה איך הצליח לעשות זאת, ו"בחזרה מטואיצ'י" מצליח לשמור על מתח סביב הקושיה הזו. מעניין לצפות בשלבים השונים של מאבק ההישרדות ובקרבות בין הגיבור לאיתני הטבע, ויהיו הם זרמי מים עזים, חיות טרף או מרחבים עצומים ומרוחקים מכל סממן של ציוויליזציה.

העשייה של הסרט וגם המבנה שלו קורקטיים רוב הזמן. חלקו הראשון מתאר כיצד גינסברג מתחבר עם כמה מטיילים אחרים, ובהם אחד מפוקפק ואולי גם שרלטן, הלוקח אותו לאזור מועד לפורענות. החלק השני מתאר כיצד הוא אכן הולך בו לאיבוד, ונאלץ לשרוד בכוחות עצמו. רוב הזמן, ההתרחשויות מתוארות בזמן אמת, מלבד כמה פלאשבקים, למשל לוויכוח טרם היציאה לטיול בין הגיבור לאביו ניצול השואה, שהמצלמה מקפידה להתמקד במספר שיש לו על היד.

אלה, כמו גם ההזיות שפוקדות את הגיבור מדי פעם וכמה רגעים שסתם חוטאים בדרמטיות יתר, מתגלות כסצינות החלשות כאן. ככל ש"בחזרה מטואיצ'י" סולידי כך הוא מוצלח יותר, וכל סטייה מן הקו הזה פוגמת בו. דופי נוסף הוא חוסר האיזון בין שני חלקי העלילה: דווקא החלק הראשון דינמי יותר, וברגע שהגיבור מתנתק מחבריו ומוצא עצמו לבד, התוצאה כבר קצת פחות סוחפת. במקום שהסרט יילך וישתפר לקראת שיא ברגעי הסיום, קורה דווקא ההפך.

יש גם בעיה נוספת, מהותית יותר: "בחזרה מטואיצ'י" אמנם מיטיב להציג את הסיפור המסוים עליו הוא מבוסס, אבל לא לעשות יותר מכך. למשל, הוא לא נוגע בשאלות עמוקות על היחסים בין אדם לטבע וכיוצא בכך. לכן, אין זה פלא כי הסרט לא נהנה מתהודה בינלאומית, ואת רוב הצלחתו רשם בישראל, בה יש בו עניין מיוחד בשל זהות גיבורו והחיבה המקומית הידועה לטיולים בדרום אמריקה.

עוד באותו נושא

סלע קיומנו: על "127 שעות" של דני בויל

לכתבה המלאה
בחזרה מטואיצ'י. סרטי שובל,
עושה חשק להזמין כרטיס טיסה לבוליביה. מתוך "בחזרה מטואיצ'י"/סרטי שובל

למרות ההסתייגויות, אי אפשר לבטל לחלוטין את ערכו של "בחזרה מטואיצ'י". רוב הזמן, הוא מספק חווית צפייה מהנה לקהל בוגר, וכרגע אין באולמות שלנו סרטים רבים שעושים זאת. העיבוד לרב המכר של גינסברג גם טוב יותר מן הסרט החדש האחר שמבוסס על סיפור ישראלי, "שבעה ימים באנטבה". חוץ מזה, מדובר באחד הייצוגים הקולנועיים היחידים עד כה לחוויית התרמילאות בדרום אמריקה, מן המרכזיות בהוויה שלנו בעשורים האחרונים.

סביר אם כך להניח שבדומה לספר, גם הגרסה הקולנועית של "בחזרה מטואיצ'י" תהפוך למעין פולחן, ורבים יצפו בה לפני או אחרי המסע לג'ונגל. צפייה בו גם ממחישה שוב את היכולת של הקולנוע להפוך גם את החוויה הקשה ביותר לאסתטית ומלהיבה. אף שגינסברג כמעט קיפח את חייו בהרפתקה הזו, הסרט מפתה ללכת בעקבותיו, והדבר הראשון שבא לך לעשות ביציאה מן האולם הוא להזמין כרטיס טיסה לבוליביה.

בחזרה מטואיצ'י. סרטי שובל,
סופר ישראלי, במאי אוסטרלי, שחקן בריטי. מתוך "בחזרה מטואיצ'י"/סרטי שובל
בחזרה מטואיצ'י. סרטי שובל,
לא רע בחיקוי מבטא ישראלי. מתוך "בחזרה מטואיצ'י"/סרטי שובל
בחזרה מטואיצ'י. סרטי שובל,
תזכורת שרדקליף אינו גבוה במיוחד. מתוך "בחזרה מטואיצ'י"/סרטי שובל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully