ביקורת: המירוץ לזהב / Fool's Gold

אין ב"מירוץ לזהב" שום דבר שיצדיק התואר 'סרט קומדיה', אבל הסרט בהחלט יכול לנעום כמו משב רוח ביום קיצי.

אזהרה: ביקורת גסה. בסרט הקולנוע הקודם של הבמאי אנדי טננט, "אין כמו אלבמה", היתה הבחורה היפה, היה הכפרי הטיפש עם המבטא המרגיז, והיה קו עלילה דק, שביר ודי מטופש, אבל הסרט היה רומנטי משהו ועדין הצליח להעלות חיוך על השפתים בסופו. בסרט הקולנוע החדש של הבמאי אנדי טננט, "המירוץ לזהב", יש בחורה יפה (קייט האדסון), יש כפרי טיפש עם מבטא מרגיז (מתיו מקונוהי), ויש קו עלילה דק, שביר, ודי מטופש, אבל הסרט עדין מצליח לחתום את החוויה של הצופה עם חיוך.

"המירוץ לזהב" מתואר כקומדית הרפתקאות. ההרפתקה של הסרט מרגישה דומה מדי ל"אוצר לאומי" עם ניקולס קייג', בלי החינניות של ניקולס קייג' ובלי הקסם הילדותי-מיוחד של סרט דיסני. במקום ניקולאס קייג', מתיו מקונוהי מנהיג את הסרט, וכנראה שאין דבר נוראי יותר מזה. חיטוב הגוף הוא כנראה הדבר היחיד שמקונוהוי טוב בו, אם נתעלם מההערה החוזרת ונשנית בסרט שדווקא הדבר היחיד שהוא טוב בו הוא סקס (הדמות, נו). המוטיב החוזר הזה מצליח להרגיז לא מעט, אבל מתי שהוא באמצע הסרט סוף סוף נשמט ומפסיק. תודה לאל.

את התסריט הגמלוני של הסרט אפשר לצפות, תודות לעובדה ששלושה אנשים כתבו אותו. שלושה תסריטאים לסרט עשוי לרמוז על קוצר חמור בזמנים של התסריטאים, אבל זה כנראה לא המקרה, היות ומדובר בסרט הראשון שכתבו מזה שנים אחדות. אז אם לא לחפות על חוסר בזמן, האפשרות הנותרת היא לחפות על תסריט גרוע. הבעיה: התסריט נשאר גרוע בדרך כלל.

הדבר הטוב היחיד בסרט הוא הלעג העצמי של הסרט. סרטים מטופשים שיודעים שהם מטופשים, הם בעלי זכות קיום בספר שלי. את ההגיון הזה מובילה השחקנית, אלקסיס דזינה, בתור בובת הברבי, ג'מה. דזינה הדקיקה מגלמת את הבת הטיפשה של איש הממון נייג'ל (דונלד סאת'רלנד), ומצליחה לגרד את הגיחוכים היחידים שתשמיעו לאורך כל הסרט באמצעות התנהגות "בימבו" קלאסית ופרצופים חתומים של טיפשות.

המירוץ לזהב הוא של הזוג טס (האדסון) ובן "פין" פיניגן (מקונוהי), שלמרות שהעניינים בינהם לא יושבו מעולם, מתגרשים, אחרי 8 שנות חיפושים בעקבות אוצר אבוד מ-1715 שהעלו בידם חרס. כבר פרודים, טס מנסה להתחיל את חייה החדשים בלי בן, על יאכטת הפאר של המיליארדר נייג'ל הוניקאט (סאת'רלנד), בעוד פין ממשיך בחיפושים וסוף סוף מצליח למצוא חרס (פשוטו כמשמעו) שמרמז על הימצאו של האוצר. אלא שיש בעיה קטנה. חובותיו הפיננסים הצטברו כל כך לראפר המסוכן ביג באני (קווין הארט) שעכשיו הוא הוציא חוזה על ראשו, ושילח מחפשי מטמון חדשים שיפענחו את התעלומה ויהפכו אותו לעשיר כקורח. פין מצליח למצוא את דרכו חזרה לטס ומתחיל בהרפתקה יחד איתה, עם נייג'ל ובתו (דזינה) בעקבות האוצר.

ההפקה הזו לא עלתה בזול לאחים וורנר וניו ליין סינמה, והושקעו בה 70 מיליון דולרים. עם הפוסטר המשופץ של הסרט (פתאום לקייט האדסון יש חזה), והרושם שהשחקנים הראשיים, מקונוהי והאדסון השאירו בסרטיהם הקודמים על השחקנים, כולל סרט יחד בשם "איך לאבד בחור ב-10 ימים", הסרט צפוי לרווח נאה בקופות ובמכירות ה-DVD שכנראה יחזירו את ההשקעה.

על התסריט (ועל מקונוהי) אי אפשר לסלוח, אבל לפחות האדסון ודזינה מצליחות להקסים ולהשאיר אותנו במצב רוח מרומם, בלי להרגיש שקרוב לשעתיים מחיינו בוזבזו חינם.

דירוג: ★★☆☆☆

המירוץ לזהב
ארה"ב, 2008
113 דקות
הפצה: גלובוס גרופ, מה-10.04.2008
בימוי:
אנדי טננט
תסריט:
ג'ון קלפלין
דניאל זלמן
אנדי טננט
שחקנים:
מתיו מקונוהי
קייט האדסון
דונלד סאת'רלנד
אלקסיס דזינה
יואן ברמנר
קווין הארט

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?