ביקורת: אל תתעסקו עם הזוהן / You Don't Mess With The Zohan

אל תתעסקו עם הזוהן

אל תתנו לרגעים הראשונים שלו לבלבל אתכם, "אל תתעסקו עם הזוהן" הוא קומדיה פרועה וסאטירה מצוינת על הישראלים, בעבור הישראלים. רגע, לא מדובר בסרט אמריקאי?

העובדה שאדם סנדלר החליט ללעוג קצת למורשת לא באה בהפתעה גמורה. ללא ספק, לסשה ברון כהן היתה השפעה לא קטנה על התהוותו של הזוהן. לפי סנדלר, הרעיון לזוהן עומד על הפרק כבר שנים מספר, הרבה לפני שהכרנו את "בוראט". ובכל זאת, ה"זוהן" לא כל כך שונה מבוראט. חוץ מהמוצא כמובן.

זו אמנם לא הפעם הראשונה שסנדלר מתחבר לשורשים. ב-2002 הוא עשה את "8 לילות מטורפים" על חג החנוכה, אך זכה להצלחה בינונית-מטה. ב"אל תתעסקו עם הזוהן", סנדלר מרשה לעצמו להציג את החינוך היהודי שקיבל בבית בהקצנה אדירה, תוך קלס גמור לכל התרבות הישראלית. אותנו זה צריך להצחיק כהוגן, אבל איך אמור להתחבר לבדיחות מישהו שאינו יהודי/ישראלי/דובר עברית או ידיש?

אדם סנדלר מגלם את זוהן דביר, הלוחם הצבאי הכי טוב שיש לישראל כנגד המחבלים הערבים. אבל זוהן כבר מאס בחיי ההתנקשויות והחטיפות, ומחליט לביים את מותו כדי לברוח ולהגשים את חלומו להיות מעצב שיער. הימלטותו לאמריקה, ארץ האפשרויות הבלתי נדלות, מובילה אותו לגלות שכדי להגיע לתהילה, צריך להתחיל מהתחתית.

זוהן מתחיל לעבוד במספרה של דליה (עמנואל שריקי) הפלשתינאית, ובונה לעצמו שם בתור ספר-על, שנותן גם בונוסים מיוחדים ללקוחותיו המזדקנות. אבל עם ההצלחה, מגיעה גם ההסתבכות, ונפגעי עברו הלוחמני מתחילים לצוץ ולחבל בחייו.

כל העלילה של "אל תתעסקו עם הזוהן" אולי נראית אמריקאית, אבל כאילו כוונה לשעשע דווקא את הישראלים ולא את כל צופי הסרט. אם "בוראט" (וההשוואה בלתי נמנעת) השתמש בעברית ככלי להעברת מסרים חסרי כל קשר למשמעותם בפועל, "זוהן" משתמש בעברית כחלק מהעלילה. ושהרי רוב האמריקאים לא דוברים סלנג עברי או ידיש משובש, ומסופקני אם אפילו מבינים את משמעות המילים "אמא" ו"אבא", הסרט פשוט לא מדבר אליהם.

זו כנראה הסיבה שהמבקרים האמריקאים לא התאהבו בזוהן. הסרט נכתב, בוים ו"שוחק" במיוחד עבור ישראלים או יהודים מביני-ענין. חלק בלתי מבוטל מהצחוק שתגלגלו מגרונכם בסרט נובע מהשימוש המפתיע בעברית בסיטואציות מסוימות. העוקצנות כלפי הישראלים לא מתבטאת רק בהגיגים השטותיים בעברית. העוקצנות הזו פונה בעיקר לתרבות הישראלית, תרבות הקומבינות ואיך לא – החומוס.

החומוס משחק תפקיד ניכר בלעג של סנדלר כלפי הישראלים. בעיניו של סנדלר, החומוס הוא המרכיב האולטימטיבי בגופו של הישראלי, שהרי הזה עושה הכל עם חומוס, החל באוכל וכלה בצחצוח שיניים.

חובבי סנדלר יכולים להיות מופתעים, ושונאי סנדלר יכולים להיות רגועים. למעט הידרדרות קטנה בדקות הראשונות של הסרט, סנדלר של "זוהן" הוא לא הסנדלר הרגיל שהכרתם עד היום. מי שמצפה לראות את סנדלר מפליץ או עושה תעלולים אחרים עם ישבנו פעמים רבות במהלך הסרט כפי שעשה במרבית הקריירה שלו, ישמח או יתעצב לגלות שאין כאלו (כאמור, למעט הדקות הראשונות). סנדלר גם לא מתנהג כמו הביריון רפה השכל שהוא בדרך כלל משחק, מה שמהוה בונוס נוסף לדמות החדשה שלו.

הפעם זוהן הוא גיבור פעולה אמיתי, שכמובן נדחפה לתוכו הרבה קומדיה. האדרת החייל הישראלי כחייל המצטיין והכל יכול בוודאי תטיב עם כל מי שיחליט לבקר מעתה בארה"ב ולהציג עצמו ככזה. זוהן רץ הכי מהר, מכה הכי חזק, מנתר הכי רחוק, ואפילו מסוגל לתפוס קליעים בשיניו (ויותר, אבל לא אקלקל לכם).

אבל ב"אל תתעסקו עם הזוהן" יש גם רובד עמוק משהו, מלבד קומדיה פרועה. פעמים רבות חוזר בסרט הניגון שהסכסוך הישראלי-ערבי הוא מיותר וכנראה לעולם לא יגמר, אלא אם יחליטו שני הצדדים פשוט להפסיק להאבק זה בזה. ישראלים ופלשתינים יכולים לחיות בשלום, והאהבה תכבוש את הכל. למעט כמה רגעים מתים, "הזוהן" רצוף קומדיה טובה וקטעי פעולה מגוחכים ומהנים לגמרי.

דירוג: ★★★★☆

אל תתעסקו עם הזוהן
ארה"ב, 2008
113 דקות.
הפצה: א.ד.מטלון, החל מה-19.06.2008 בקולנוע.
בימוי:
דניס דוגן
תסריט:
אדם סנדלר
רוברט סמיגל
שחקנים:
אדם סנדלר
עמנואל שריקי
ג'ון טורטורו
עידו מוסרי
רוב שניידר

קוקי

בע! סרט לא יפה.. לא נהניתי במיוחד..

אביב

אל תתעסקו עם הזוהן הוא סרט אחד הסרטים אחי

אביב

למה לא נהנתה?

אביב

תענה לי בבקשה טוב.

יורצ'ק

סרט ענק…..סרט שתפור על הישראלים שבאים לארצות הברית. הקומבינות .החיפוש אחרי הסקס התמידי. סרט מצויין.

טומי

אישית ראיתי בקולנוע ואני זוכר בסוף הסרט שאני וחבריי לסרט אומרים כזה על מנת לשכנע את עצמו שהסרט טוב ..
"סרט מצחיק …. "ומחכים לתגובה כזה, ראיתי את הסרט פעמיים ,בפעם השנייה פשוט לא צחקתי מכלום, הרעיון של החומוס פשוט נמאס מהר מאוד ..
ובכל זאת יש כמה קטעים פשוט קורעים קורעים מצחוק ..
יש קטע אחד כשהם מתקשרים לחזבאללה או מה שזה לא יהיה ואני פשוט נשכפתי על הרצפה מצחוק חחחחחחחחח
פרט לכך הסרט נוטה להימשך יותר מדיי זמן , והסוף פשוט נמרח ומטופש..

ובכל זאת בצפיה הראשונה נהנתי .
סרט של 2 וחצי כוכבים אוליי 3.. בטח לא 4..
טומי

אבוץ'

סרט פיצוץ

נקר

מצויין. מזכיר את הז'אנר של ביג ליבובסקי, כלומר נהניי ביג ליבובסקי צפויים להיקרע מרוב צחוק. קומדיה משובחת אבל כנראה אי אפשר לקלוע לטעם של כולם. לרוץ לראות.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?