"דדפול 2" – ביקורת

מאת רותם יפעת
"דדפול 2".

"דדפול 2".

אחרי שנחנו מכל השיאים שהוא שבר, הגיע הזמן לשאר סרטי הקיץ להתמודד על תפקיד הסרט הקופתי ביותר לקיץ 2018 שאינו "הנוקמים: מלחמת האינסוף". מבין שלל המועמדים ("עולם היורה: נפילת הממלכה", "סולו" ועוד) "דדפול 2" הוא בעיני הכי מעניין אך בו בזמן גם בעל סיכוי להיות נפילה גדולה. הסיבה לכך ברורה: מצד אחד הסרט הקודם היה הפתעה אדירה הודות להומור, אלימות ומודעות עצמית, דבר שבא לידי ביטוי בקופות. מצד שני אלו מרכיבים שיכולים בקלות להימאס כשהם ממוחזרים. לשמחתי מסתבר שאם עושים משהו מיוחד ממש טוב – הוא יוצא מצוין גם בפעם השנייה. אפילו בכותרות הפתיחה שמרו על הבדיחות בדומה לקודם אבל במקום לצחוק על העושים במלאכה, צחקו במה על מה שקדם לכותרות.

אם בסרט הראשון הלכו על במאי עם אפס ניסיון בבימוי אבל עם רקע בפעלולים, הפעם הלכו על מישהו שהוא גם עם ניסיון בבימוי וגם מגיע מעולם האקשן: דיויד ליץ', שהיה במאי שותף ב"ג'ון וויק", ביים את "פצצה אטומית" ועובד על "הובס ושואו" – הספין אוף של "מהיר ועצבני" שמתמקד בדמויות שגילמו דווין ג'ונסון וג'ייסון סטייטהאם. מה שמפתיע בעבודה של ליץ' בסרט היא שדווקא קטעי הפעולה היו הכי פחות מעניינים ולעיתים אף לא ברורים. אלא שליץ' מחזיק סרט עם קצב וההומור מצוינים שנשמרים לכל אורכו של הסרט. לכך אחראים פול ורניק ורט ריז שכתבו גם את הסרט הראשון, כשהפעם ריאן ריינולדס זכה לשליטה אמנותית נרחבת משהפך גם לשותף בכתיבה.

בדומה לסרט הקודם, גם הפעם הסרט נפתח בפלאשבק לכמה שבועות אחורה בו דדפול (ריינולדס) מספר איך הגיע למצב בו הוא מנסה להרוג את עצמו. לצערו הוא לא יכול למות וקולאסוס מהאקס מן אוסף אותו והוא מבריא. קולאסוס מנסה לשכנע את דדפול להצטרף אליהם אבל לא ממש מסתדר עם החלוקה שלהם לשחור ולבן והאיסורים שיש להם על הרג: הוא באמצע בין פרופסור-אקס למגנטו – הוא לא חושב שהמוטאנטים צריכים להיות רעים, אבל הוא מבין שכדי לעשות טוב חייבים לעשות רע.

במקרה הזה, הוא מפעיל יותר מדי אלימות בניסיון לעצור סיטואציה בו ראסל קולינס/אגרוף האש (ג'ולאן דניסון), נער מוטאנט בעל יכולת הצתת אש, מאיים לשרוף את בית היתומים המיוחד בו הוא נמצא. בעקבות מעשיהם דדפול ו-אגרוף האש נשלחים לקופסת הקרח – בית כלא מיוחד למוטאנטים בו הם עונדים קולר שמדחיק את הכוחות שלהם. אל הכלא מגיע קייבל (ג'וש ברולין) חצי אדם-חצי רובוט מין העתיד שבא במטרה לחסל את קולינס שכן בעתיד הוא הופך להיות נבל בלתי ניתן לעצירה. דדפול בורח ומבין שהוא חייב להציל את קולינס ויוצר את "כוח איקס" כדי להלחם בקייבל בניהם בדלאם (טרי קרוז), דומינו (זאזי ביטס).

"דדפול 2". ג'וש ברולין.

"דדפול 2". ג'וש ברולין.

בשונה מהסרט הקודם, הפעם המטרה של דדפול היא פחות אישית אם כי הוא מנסה להפוך אותה לכזו ובכך הוא יותר מעניין, שכן הוא עובר שינוי והתפתחות. הסרט הוא לא שעתיים של הערות ציניות אלא ניסיון להבין דרכי פעולה אחרות. אך בו בזמן הוא עדיין שומר על האני מאמין שלו שהוא בעיקר אומר שהעולם לא באמת מחולק לטוב ורע: האקס מן לא יכולים להמשיך לשאוף להשיג טוב בלי לעשות רע. גם אם היכולות שלהם הופכות אותם לאנשים "טובים" יותר ולכן הם ממחויבים למוסר גבוה יותר. וגם אצל קייבל שרואה רק פתרון אחד בנוגע לנער – דדפול מחפש את דרך האמצע אצל כולם כדי להשיג את אותה המטרה. זה מה שהופך את הסרט לכל כך מעניין, שכן יש בו הרבה מעבר להומור והאלימות. בדומה לסרט הקודם גם כאן מתמודדים עם שאלות מוסר לא פשוטות ופרט לעובדה שהדבר מזכיר לי בעיקר את "לופר" לא היה בדבר פגם.

"דדפול 2". זאזי ביץ.

"דדפול 2". זאזי ביץ.

אם את הסרט הקודם לקח ריינולדס על גבו מבחינת משחק, הפעם הוא גם מעורב אמנותית ופרט לתסריט זה כולל גם החלטות ליהוק (השמועה אומרת שהבמאי של הסרט הקודם טים מילר רצה את קייל צ'אנדלר וריינולדס התנגד – וזה בין היתר הוביל להחלפתו של מילר) וכמובן הובלת השיווק 24/7 פחות או יותר וכל הזמן בתור דדפול. אני מסכים שצ'אנדלר הוא לא בחירה טובה לתפקיד, אבל גם קשה להסתכל על ברולין בתפקיד נבל עם מראה גופני שונה, מטרה הגיונית (ברמה מסוימת) ויכולות מסע בזמן ולא לחשוב על ת'אנוס. התפקיד שלו קר ולא ממריא אבל הוא עובד בעיקר הודות לפיזיות בה הוא מתנהל.

דניסון הניוזילנדי לו זה סרט רביעי אחרי שפרץ לתודעה ב"המצוד אחרי אנשי הבר", מצליח בקצת זמן מסך שיש לו לבנות דמות מורכבת שמתקשה אל מול העולם בהיותה חריגה בהרבה רמות: יתומה, מוטאנטית ובעלת עודף משקל. הוא מציג בעיה עליה דיברתי לאחרונה: האם נזכה לגיבור על בעל עודף משקל. אפילו בתוך חריגות כזו גדולה – לשמנים אין מקום כך נראה.

"דדפול 2".

"דדפול 2".

הסרט הקודם נעשה בעלות של פחות מ-60 מליון דולר והכניס מעל 700 מיליון. הפעם הסרט עלה מעט יותר וגם אין לו את גורם ההפתעה/חדשנות שעמד לצד המקורי. ועדיין, אני ספק שהסרט יהיה כישלון ומאמין שהוא ימשיך לספק לריינולדס עבודה על הדמות האהובה עליו. מי יודע, אולי הוא יכניס מספיק כדי לעשות גרסה נוספת של "גרין לנטרן" – משהו בסרט הנוכחי גורם לי לחשוב שהוא לא מרוצה מאותה בחירה.

דירוג: ★★★★½

דדפול 2 (ארה"ב, 2018)
בימוי: דיויד לייטץ' | תסריט: דרו גודרד, רט ריס, פול ורניק | משחק: ריאן ריינולדס, ג'וש ברולין, זאזי ביץ
הפצה: פורום פילם, החל מה-17.05.2018 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?