"סולו: סיפור מלחמת הכוכבים" – ביקורת #2

"סולו: סיפור מלחמת הכוכבים". אלדן ארנרייך.

"סולו: סיפור מלחמת הכוכבים". אלדן ארנרייך.

"סולו: סיפור מלחמת הכוכבים", הסרט החדש ביקום הקולנועי של "מלחמת הכוכבים", מכיל כל כך הרבה פגמים שעצם העובדה שמדובר בסרט כל כך מהנה היא סוג של נס. כנראה ש"הכוח" חזק עם סרט זה.

כמו תמיד, הבעיה המרכזית בסרטים כמו זה, שבאים לספר לנו את סיפור המקור של דמות אהובה מסדרה אהובה, היא שכל מהות התסריט הוא לסמן וי על צ'ק ליסט שמכיל את כל הדברים שהפכו את הדמות ואת הסרטים לכל כך אהובים. ואכן, הסרט הזה מכיל צ'ק ליסט ארוך במיוחד, שלפעמים יש תחושה שהוא הולך לקרוס לתוך עצמו.

אנו פוגשים את האן סולו, הגיבור האמיתי של הטרילוגיה המקורית, כשהוא בחור צעיר שמבקש לצאת יחד עם אהובתו מחיי העבדות בכוכב שבו הם נמצאים. בנסיבות מצערות הוא מצליח לצאת בעוד שהיא נשארת שם. הוא מבטיח לחזור כדי להציל אותה. על מנת לעשות זאת הוא מגיע, בסופו של דבר, להיות חלק מצוות שמבצע מעשי שוד. בכסף שירוויח מתכנן סולו לקנות חללית ולחזור להציל את אהובתו. אבל הדברים מסתבכים וטוויסטים שונים ומשונים מובילים אותו למקומות שונים מאלה שציפה להם, שבהם ימצא גם את מי שיהפוך לחברו הטוב לאורך השנים, צ'ובאקה.

בדרך הסרט צריך לשלם מסים רבים למעריצים. ישנם קישורים שונים לטרילוגיות השונות, רובם מצוצים מהאצבע. ישנו שימוש בדברים ששמענו עליהם בעבר ועכשיו הופכים לחלק מהעלילה. ויש גם כמות גדולה של טוויסטים מוזרים מאוד שאין להם הצדקה ממשית מעבר לעובדה שנראה כי הכותבים לקחו כמשימה ראשית לדחוס כמה שיותר אירועים לתוך התסריט.

זה אולי המקום להגיע לכותבים – לורנס קסדן (מי שעבד בעבד בעבר עם לוקאס כשכתב את התסריט ל"האימפריה מכה שנית" ול"שודדי התיבה האבודה") ובנו ג'ון. את זה שקסדן האב כתב את תסריט "מלחמת הכוכבים" הטוב ביותר אנחנו יודעים, אבל בעוד שבסרט ההוא הכל זרם באופן מושלם, כאן, לאורך כל החלק הראשון של הסרט, המאמץ מורגש. הוא קיווה אולי לכתוב עוד "האימפריה מכה שנית" אבל בפועל הסרט מרגיש קרוב יותר ברוחו ל"שובו של הג'דיי" (יש אפילו שתי סצינות שממש שואבות ממנו השראה, אם לא לומר מעתיקות ללא בושה), סרט ילדותי ומטופש למדי שבו הדמויות חד מימדיות ולא לגמרי ברור מה מניע אותן.

"סולו: סיפור מלחמת הכוכבים". דונלד גלובר.

"סולו: סיפור מלחמת הכוכבים". דונלד גלובר.

אין ספק שחלק מהבלאגן של הסרט גם נוצר מהעשייה שלו. צמד הבמאים המקורי עזב את ההפקה בשלב צילומים מתקדם ובמקומם הוזעק רון האוורד, במאי בינוני למדי ושמרן, אם כי אהוד באופן מפתיע.

ועם כל זאת, כל כך נהניתי. אחרי פתיחה נהדרת מגיעה מערכה מתישה ומעייפת, שבה הכל כל כך מבולגן והסרט לא מצליח למצוא את האיזון הפנימי שלו. בשלב מסוים חשבתי שהדרך לסופו תהיה ארוכה מאוד אבל אז הגיע החלק השני של הסרט, על שלל קשקושיו, והוא הפך לקצבי, משעשע, מהנה ובעיקר כזה שלא לוקח את עצמו ברצינות. בכך הסרט בעצם משקף את המהות האמיתית של דמותו של האן סולו.

"סולו: סיפור מלחמת הכוכבים". אלדן ארנרייך.

"סולו: סיפור מלחמת הכוכבים". אלדן ארנרייך.

קרדיט גדול על כך צריך לתת לאלדן ארנרייך, שמשחק את האן סולו הצעיר. השמועות על בעייתיות במשחק שלו העלו חשש רב. אז הריסון פורד הוא לא (ובינינו, מי כן?) אבל הוא מבצע את התפקיד בחן רב, תוך אימוץ מימיקות שונות של הריסון. לא תמיד זה עובד, אבל בסך הכול הוא יוצר דמות נהדרת וסוחפת בילדותיות שלה.

ממש כפי שהריסון פורד גנב את ההצגה ב"מלחמת הכוכבים", כך גם כאן ישנם שניים שגונבים את ההצגה מארנרייך: דונלד גלובר הנהדר, בתפקיד לאנדו קלריסיאן, רב קסם וכל סצינה בהשתתפותו היא משב רוח רענן. בסוף הסרט יצאתי עם תחושה שסרט המשך ששניהם יככבו בו יכול להיות רעיון מצוין. גם הרובוטית שאיתו, L-3 (שאת קולה תרמה פיבי וולר-ברידג' הנהדרת), דעתנית, אסרטיבית ומצחיקה, היא דמות נפלאה שהופכת כל סצינה למהנה.

"סולו: סיפור מלחמת הכוכבים". אלדן ארנרייך.

"סולו: סיפור מלחמת הכוכבים". אלדן ארנרייך.

מנגד, ישנו המשחק הנוראי של אמיליה קלארק ("משחקי הכס"), שמצליחה להרוס כל רגע טוב, ומבצעת על הצד הרע ביותר דמות שיכולה היתה להיות מעניינת.

בסופו של דבר "סולו: סיפור מלחמת הכוכבים" מצליח להיות סרט הרפתקאות מהנה מאוד, שלא לוקח את עצמו ברצינות רבה מדי (ובינינו, ככה הסרטים הללו התחילו), ובמקומות שהוא לא מרגיש חובה לדבוק בצ'ק ליסט הוא מצליח להיות טוב יותר מרוב סרטי ההרפתקאות של השנים האחרונות. אני לא בטוח שכל מעריצי "מלחמת הכוכבים" יצליחו ליהנות ולקבל אותו, אבל אם אתם אוהבים סרטי הרפתקאות שמדברים לילד שבכם, הסרט הזה בשבילכם.

דירוג: ★★★★☆

סולו: סיפור מלחמת הכוכבים (ארה"ב, 2018)
בימוי: רון האוורד | תסריט: ג'ון קסדןלורנס קסדןג'ורג' לוקאס | משחק: אלדן ארנרייךדונלד גלובראמיליה קלארק,ג'ונאס סוטמווודי הרלסוןת'נדי ניוטון
הפצה: פורום פילם, החל מה-24.05.2018 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?