וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יחסים מסוכנים: מדהים עד כמה "להרוג את איב" מצליחה לחדש בז'אנר שחוק

30.4.2018 / 0:20

הסדרה החדשה של אחת היוצרות הצעירות הגדולות כרגע בטלוויזיה, היא מותחן פשע קומי על מתנקשת וסוכנת ביון שמחד גיסא פועלות אחת נגד השנייה, ומאידך מרותקות זו מזו. "איב" מצליחה להבריק הן באופן שבו היא רותמת את הסטריאוטיפים לטובתה והן בתמהיל הז'אנרים השונים

באדיבות HOT

אחד הדברים המעניינים ביותר בעידן הטלוויזיוני של ימינו הוא היטשטשות הגבולות בין הסוגות. זה לא בדיוק חדש, תמיד היו סדרות שקשה להניח בדיוק את האצבע על מה הן. כאשר "חשיפה לצפון" זכתה בפרס האמי לדרמה הטובה ביותר ב-1992, יוצריה עלו על הבמה ואמרו "למען האמת, אנחנו קומדיה". בדרך היו רבות נוספות, בהן "אלי מקביל" ו"עקרות בית נואשות", אבל הכמות ההולכת וגדלה של תכנים טלוויזיוניים הביאה עמה עלייה בכל ז'אנר, לפעמים באותה סדרה.

"להרוג את איב" היא דוגמה מצוינת לתמהיל כזה. הסדרה החדשה של BBC America (המשודרת בישראל ב-HOT) ועוקבת אחר סוכנת ה-MI5 המשועממת איב פולסטרי (סנדרה או, כריסטינה מ"האנטומיה של גריי") ואחר וילאנל (ג'ודי קומר, "יומן השומן", "שלוש עשרה"), רוצחת שכירה גחמנית אך יעילה. מעשיה של וילאנל ברחבי אירופה זוקפים את האנטנות של איב, שעבודתה המשרדית הופכת מעט יותר מסעירה בזכות המתנקשת הצעירה והיפה, וכשווילאנל מגלה זאת היא דואגת לכך שדרכיהן יצטלבו. כך מתחיל מרדף חתולה ועכברה, אם כי לא תמיד ברור מיהי הטורפת ומיהי הנטרפת. שם הסדרה המקורי - "Killing Eve" - מחדד את מהותה של המטוטלת: המשמעות היא "להרוג את איב", כן, אך גם "איב ההורגת".

להרוג את איב, סנדרה או, ג'ודי קומר. HOT,
מרותקות זו מזו. ג'ודי קומר בתפקיד וילאנלה וסנדרה או בתפקיד איב/HOT

מטוטלת דומה ניתן לזהות בסדרה בכללותה. את הסדרה יצרה פיבי וולר-ברידג', עוד לא בת 33, שבשנים האחרונות עמדה מאחורי "קראשינג" החביבה (הזמינה בישראל בנטפליקס) ו-"Fleabag" המופתית (הזמינה בישראל באמזון פריים וידאו), ובשתיהן גם כיכבה. הפעם היא מפנה את קדמת הבמה, אבל טביעות האצבעות המבריקות שלה ניכרות היטב ב"להרוג את איב", עיבוד לסדרת הנובלות "Villanelle" של לוק ג'נינגס. למעשה, יש דמיון מסוים בינה לבין "פליבאג", שהייתה מאוד מצחיקה אולם ככל שהתקדמה התברר עד כמה עמוק הצער שהיא מסתירה תחתיה. טרגדיה שעטתה קומדיה. "איב" גם היא קומדיה מעולה ושנונה שסוחטת לא מעט צחוקים רמים, אך בסופו של דבר מדובר במשחק מסוכן, וככזה הסדרה לא מהססת להמחיש לנו את ההשלכות האורבות מעבר לפינה, גם כאשר הן נוגדות לחלוטין את הטון הקומי שהכרנו עד כה.

העניין עם וילאנל הוא שאינה סתם רוצחת שכירה קורקטית שבאה לבצע את העבודה ולנוס מהמקום. היא אוהבת לראות את האור כבה בעיני קורבנותיה, אליהם היא נשלחת על ידי המפעיל שלה קונסטנטין (קים בודניה, "הגשר"). כאשר הוא דורש ממנה להוריד פרופיל מפאת המצוד אחריה ומטיל את המשימה הבאה על מישהו אחר, וילאנל מתמרמרת. "למטרה הזאת יש אסטמה", היא אומרת, "אתה יודע שאני אוהבת את הנשימתיים האלה". וילאנל רוצחת בחדווה ילדותית אבל לא מתיילדת, מפתה אבל לא פתיינית, פסיכופתית גמורה שמצאה את הדרך המיטבית לתעל את נטיותיה, ואיכשהו למרות הכל מאוד חיננית.

עוד באותו נושא

"פליבאג" מחושבת, נבונה, מצחיקה להפליא ומאוד נוגעת ללב

לכתבה המלאה
להרוג את איב, ג'ודי קומר, קים בודניה. HOT,
ילדותית אבל לא מתיילדת. משמאל קים בודניה בתפקיד קונסטנטין/HOT

לא בכדי איב פולסטרי מרותקת לגביה. כאשר היא נדרשת לתאר את פניה לטובת קלסתרון, היא עושה זאת כמעט בהערצה. "העיניים שלה די חתוליות. רחבות אך דרוכות", היא אומרת וזוכה למבטים מגחכים ותמהים. מהעבר השני וילאנל נמשכת אל איב לא פחות, אפילו באופן מיני - משדלת זרה להיקרא בשמה של יריבתה וללבוש את בגדיה. כבר ראינו וקראנו המון מערכות יחסים חולות כאלה בין רוצח סדרתי לבין האיש שדולק אחריו, אך מעולם לא כשאת שני התפקידים איישו נשים. מדהים עד כמה החידוש הזה עושה את העבודה ולוקח את השטאנץ החבוט למחוזות רעננים.

וילאנל מנצלת את הנשיות שלה לא כדי לפתות, כמיטב המסורת של רוצחות בתרבות הפופ, אלא כדי לנצל את הסטריאוטיפים על נשים, את המגננות הנמוכות, על מנת לרצוח את המטרות שלה. רובם ככולם גברים, רובם ככולם רבי עוצמה. אישה זרה ויפה שנמצאת בחדר השינה שלך תיתפס הרבה פחות מאיימת מאשר גבר זר. באותה מידה גם איב מוצגת לנו באופן קטן ומסוים: ותיקה בשירות אולם מוגבלת לעבודה משרדית, דעותיה מבוטלות כלאחר יד, קטנה ולא מאוד חזקה, נדרשת לבעלה החסון כדי להצליח לשלוף מזוודה כבדה מעל הארון הגבוה.

להרוג את איב, סנדרה או, ג'ודי קומר. HOT,
איב ההורגת/HOT

סנדרה או נהדרת כאיב, מעבירה באופן מושלם את הדקויות הקומיות והדרמטיות שכותבת עבורה וולר-ברידג', אך אין ספק שג'ודי קומר מאפילה עליה לחלוטין בתפקיד וילאנל. ניכר שהשחקנית בת ה-25 שמחה להתנער מהתפקידים הדרמטיים האחרונים שלה, בראשם "שלוש עשרה" שבו גילמה נערה שנחטפה ונשבתה במשך 13 שנים, תפקיד שהנחיל לה מועמדות לפרס הבפט"א. האופן שבו היא מתענגת על הרוצחת ומדייקת בה מביא אותנו להתענג יחד איתה. מה קורה כאשר שתי הדמויות האלה - שחותרות תחת התפיסות של הגברים ושל המוסכמות הטלוויזיוניות - משוסות זו בזו?

גם אם "להרוג את איב" לא מאיימת על "פליבאג" בראש גוף היצירה של פיבי וולר-ברידג', הפיקחות שלה והאופן המבריק שבו היא מאזנת בין הטונים השונים לכדי יצירה שלמה, קולחת, כיפית וחכמה - מסמנים אותה שוב כאחת היוצרות הגדולות של דורנו. כזו שלא זאת בלבד שמצליחה לבלוט שוב ושוב ביקום טלוויזיוני צפוף, אלא גם למתוח את הגבולות שלו.

קטע מתוך להרוג את איב, סנדרה או, ג'ודי קומר. HOT,
מי החתולה ומי העכברה?/HOT

"להרוג את איב" משודרת בימי רביעי ב-22:00 ב-HOT HBO.

seperator

מחפשים המלצות או רוצים להמליץ על סדרות חדשות? רוצים סתם לדבר על טלוויזיה? הצטרפו לקבוצה שלנו בפייסבוק, שידור חופר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully