"מעשה פלאים" – ביקורת

"מעשה פלאים". ג'וליאן מור.

"מעשה פלאים". ג'וליאן מור.

"מעשה פלאים" הוא סרט מעניין, נוגע ללב, מאתגר ולא קל מכיוון שבחלקים גדולים ממנו אין דיאלוגים. הוא ארוך מדי, עם רגעי קסם וסוף מעט אנטי-קליימקס.

בסרט משתתפות ג'וליאן מור ומישל ויליאמס בתפקיד קטן מאוד אך רוב הסרט מתמקד בשתי דמויות צעירות, נער ונערה צעירים. 50 שנה מפרידות בין בן וילסון לרוז. המסעות שהם יוצאים אליהם דומים במקום ההתרחשות שלהם ויש גם קשרים תיאמטיים בין שני קווי העלילה, כשברור שיש קשר נוסף ביניהם.

לא מפליא שמדובר בתסריט שכתב בריאן סלזניק על פי ספר שלו (שתורגם לעברית). סלזניק, שסבו היה בן דוד של המפיק המיתולוגי דיויד סלזניק ("חלף עם הרוח", "רבקה"), כתב גם את "התגלית של הוגו קברה" שהפך ל"הוגו" של מרטין סקורסיזה. כמו ב"הוגו" יש פה עניין של ילד יתום, נוסטלגיה, חיפוש אחר אב ואהבה לעולם הראינוע, שהחל להתערער ב-1927, זמן התרחשות קו העלילה של רוז.

יש בסרט גם משב של הסרט "קרוב להפליא ורועש להחריד" בילד המחפש ברחובות ניו יורק. אחרי שמתגלה כל מה שיש לגלות מתמהמה להגיע הסוף וגם בדרך לשם יש כמה דברים שהיו יכולים לקצר ולהדק ולהועיל לסרט. אין צורך בפלאשבק מסביר קצר לקראת הסוף; חלק גדול מהסרט מתרחש במוזאון הטבע המפורסם בניו יורק ואפשר היה להתעכב פחות על התצוגות; וכשמישהו אומר מה שהוא כותב בפנקס אין שום סיבה שוב ושוב לראות אחרי זה את אותן מילים שהוא כתב. (ואגב, לא חייבים לכתוב כל משפט בדף חדש בפנקס.) עיצוב רחובות מנהטן ב-1977 ובשחור-לבן חמישים שנה לפני כן נהדר, וגם התלבושות. וכתוביות הסיום מקוריות ומתאימות מאוד לסרט.

הבמאי כאן הוא טוד היינס, שחובב סרטים תקופתיים. המיני סדרה "מילדרד פירס" וארבעת סרטיו האחרונים התרחשו בעבר: "קרול" עם קייט בלנשט, "הרחק מגן עדן" עם ג'וליאן מור, "ולווט גולדמיין" ו"אני לא שם". "מעשה פלאים" היה בתחרות הרשמית בפסטיבל קאן בשנה שעברה והוקרן במעט בתי קולנוע בארה"ב באוקטובר 2017 ולא זכה להצלחה (הכנסות של מעט יותר ממיליון דולר).

"מעשה פלאים". אוקס פגלי.

"מעשה פלאים". אוקס פגלי.

מכיוון שחלקים גדולים מאוד הם ללא דיאלוגים צריך להסתמך על המוזיקה. במקרה הזה עשה קרטר בורוול עבודה מצוינת. בורוול הלחין סרטים רבים של האחים כהן, את "שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי" ואת "קרול", סרטו הקודם של היינס.

זהו סרט מיוחד וטוב אך לא טוב מאוד.

* הערה למתרגמים: וילסון (Wilson) כותבים עם ו"ו אחת.

דירוג: ★★★☆☆

מעשה פלאים (ארה"ב, 2017)
בימוי: טוד היינס | תסריט: בריאן סלזניק | משחק: אוקס פגלי, מיליסנט סימונדס, ג'וליאן מור | מוסיקה מקורית: קרטר בורוול
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-31.05.2018 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?