שתף קטע נבחר

שלוש גאולות לשלושה בנים

אחרי עונה שלמה שבה התנהלה לאיטה על מישור רגשי ועלילתי, "לא הבטחתי לך" הסתיימה במצעדי ניצחון מביכים של גיבוריה. מירב קריסטל לא תצא להפגין בעד עונה שלישית

איך עונה של סדרה מסתיימת? כמו תינוק. בהתחלה זה מרגש, אחר כך גדל להיות כל מה שלא רציתם. לפעמים יוצא שמה שלא רציתם, הוא דווקא טוב לכם ולסדרה. לפעמים את מה שלא רציתם – רצה כל שאר העולם, ולכן הוא טוב לרייטינג שלה. אז מה בסך הכל ביקשנו מהעונה השנייה של "לא הבטחתי לך"? שלא תיפול מהראשונה, שהחלה יבשושית, צברה לחלוחית ונגמרה בשיא.

 

כשמלהקים עונה שנייה בעלמה זק, יש בכך הבטחה לעתיד טוב יותר. כשדבקים באלי פיניש, גורי אלפי, דני גבע ואפרת בוימולד בעונה שנייה, מקפיצים בכך את רמות הרוגע בדם – כי ישנה כאן ערובה שהכימיה הנושנה והמוצלחת תהיה שם. אבל בסופה של עונה שנייה, מה שבסך הכל רצינו היה שתיגמר כבר, ושתיגמר בטוב. אולי לא בטוב מדי כפי שבסופו של דבר נגמרה.

 


גורי אלפי ועלמה זק ב"לא הבטחתי לך". חכמת הליהוק (צילום: אווה גז)

 

העונה השנייה של "לא הבטחתי לך" סיימה את מחזור חייה השני אתמול (ו'), וברור שכולם רצו שאיציק (אלי פיניש) ודנה (אפרת בוימולד) יהיו ביחד, ושעלמה זק (רקפת) תיכנס להריון מגורי אלפי (תומר). ושאודי ימצא חברה חדשה. הפרט האחרון עדיין לא אירע, וזהו הרעב היחיד שלא הושבע. כל הדמויות סיימו אותה כשהן מוגשמות עצמית לעילא. כצופים, רוב מאוויינו סופקו, ובמשמורת האחרונה, הנצנוץ בעינינו מלאות הנחת היה יכול להאיר עיר שלמה. וכל העלייה הזאת קרתה, אחרי עונה שלמה של שפלה מתמדת ומטרידה.

 

כי התכונה העיקרית של "לא הבטחתי לך" היא שזוהי הסדרה הישראלית הכי הולנדית - הכל בה מישור. בעונה השנייה, אפילו יותר מהראשונה. אין עליות ומורדות דרמטיות. גם כשבמישורים הגדולים מתרומם מפעם לפעם פוטנציאל לבקע - מאבקים בהורים, מאבקים בבת הזוג, מאבקי הגדרה עצמית - הכל סוער על מי מנוחות. זה קצת משעמם, זה מאוד ריאליסטי, ויש בזה איפוק אירופאי יפה.

 

למרות נעימות פכפוך עלילתה המעודן, "לא הבטחתי לך" היא בכל זאת סדרה ישראלית מאוד. יש בה שלושה מודלים של גבריות זעיר בורגנית עכשווית, שאף אחד מהם לא נבנה על קישור לצבא. אחד ערס מטופח, השני גיק מפוכח והשלישי אשכנזי מזוכך. כולם זקוקים לחתונה וילדים כצומת ממנו הם מתפצלים.

 

סדרת בנות על בנים

בעונה השנייה, איציק הופך מערס חובב ציצים לידיד אמת של האקס מאהבת השופעת שלו ולבעל של החברה הפחות מגודלת שלו. הוא גם מסתגל להיותו אב לילדה מאישה שלישית. מהלכים התבגרותיים פשטניים על הנייר, שעל המסך הופכים לסצנות הטובות בסדרה, הודות לכתיבה שפתאום הופכת מעולה, ולאלי פיניש המפתיע, שנופח בהן רבדים ואמינות, גם ברגעיו הקומיים וגם ברגעיו הנוגעים.

 

תומר הוא נודניק גדול יותר בעונה השנייה, עת אשתו הטרייה כורעת תחת הלחץ ללדת. העונה הוא גם קורם אח והורים ומנסה לסדר את חיי כולם. בעיותיו עם אשתו נפתרות ברגע, אחרי שהיא מתבשרת שאותר עובר בבטנה.

 

אודי, הדוקטורנט ההולך בתלם, גרוש טרי, מנסה להיחלץ מפאסיביותו באמצעות רומן עם סטודנטית ואז בהתחברות לאקטיביסטית איכות סביבה. פאסיבי לנצח, הוא מעדיף להילחם בטחנות רוח מאשר בבולדוזרים האקדמיים והנפשיים שעוצרים את התפתחות חייו. בסופה של עונה הוא ישפר את איכות הסביבה הנפשית שלו, במחי מהלך אקטיביסטי אחד בחייו הפרטיים.

 


דני גבע ואנאל בלומנטל בסדרה. מיקרוקוסמוס של עונה שלמה (צילום: אווה גז)

 

אחרי הליכה במישורי העלילה האלה, עם סחיבה מאוד איטית בעלייה, העונה הסתיימה בהתפוצצות של קתרזיסים על המסך. שלוש גאולות לשלושה בנים. האחד נישא, השני התפטר מהעבודה וסלח לגרושתו, והשלישי זכה לילד, והכל נארז לקליפ פרסומות מביך אחד, שהרס נון-קיטשיות של עונה שלמה. הסוף הוא מיקרוקוסמוס של עונה שלמה - "לא הבטחתי לך" הפכה בִן עונה מהבטחה למינוריות שמדי פעם נזרק בה צבע, להתממשות אפרורית של שגרה אפורה שמסתיימת בקשת בענן וזיקוקי די נור. למרות שגיבוריה של "לא הבטחתי לך" הם בנים, הסדרה היא סדרת בנות שמסתיימת באופן סטריאוטיפי, בחתונה ותינוק ולא בכסף וכיבושים. אז את ניצחון הרוח של שלושת הגיבורים אפשר היה לחגוג גם בלי מצעדי הניצחון המופגנים מדי שנראו בסיום.

 

אבל נראה שמישהו רצה לשים קץ למישור הרגשי והעלילתי של העונה. הרי ל"לא הבטחתי לך" לוהקו מיטב הכוכבים, אז למה באמת שלא תזרח קצת בסופה? את האפור של העונה כולה יכלו לסחוב על שמם הטוב רק שחקנים אהובים מאוד. זוהי חכמת הליהוק של הסדרה. לולא היו לה את פיניש ואלפי וגבע וזק, ואת מקומם היו ממלאים אלמונים – לא בטוח שהיתה עומדת בזכות עצמה. תחת אבק הכוכבים של שחקניה טמון אחד החוזקים המרכזיים שלה, אולם הוא חושף גם את נקודת התורפה העיקרית שלה – שעמום קיומי שגם כוחם של כוכבים תש מלכסות עליו באופן תמידי.

 

מה היתה החשיבות של "לא הבטחתי לך"? שאין מה להתבייש בגיבורים בנים שמאמצים נורמות נשיות. שאפשר לומר ברוגע גם דברים ישראליים מאוד. שזה יכול לצאת יפה. שזה יכול לפעמים לשעמם. שזה לא נורא, כי לא חייבים תופים כל הזמן, גם נבל זה יפה. בעיקר אם אתה לא בערוץ 2. מה הצער הגדול של העונה השנייה של "לא הבטחתי לך"? שהיא נגמרה כל כך טוב שזה עשה רע לסדרה. כי למרות שלא הבטיחו לנו, חייבים היו לקיים סוף עונה בנאלי פחות. וכיוון שלא כך היה, אני לא מבטיחה שאפגין עבור עונה שלישית.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"לא הבטחתי לך". התפוצצות של קתרזיסים
צילום: אסנת רום
לאתר ההטבות
מומלצים