"באהבה, סיימון" – ביקורת

"באהבה, סיימון". ניק רובינסון.

"באהבה, סיימון". ניק רובינסון.

"באהבה, סיימון" הוא דרמת נעורים ממוצעת כשבמקום נערה שמחפשת את הבחור הנכון, גיבור הסרט הוא נער הומוסקסואל שמחפש את הבחור הנכון, תוך התמודדות כ"שונה" בחברה הטרוסקסואלית. בהתאם, זהו סרט שאוהבי הז'אנר יהנו ויתרגשו ממנו. הוא מתאים לקהל צעיר (בגילו או בנפשו) שמחפש סיפור רומנטי קצת פחות שגרתי. כמו בשאר הסרטים מהסוג הזה, מהלך הסרט צפוי (למרות המסתורין שמלווה אותו לאורכו), אך הוא מרגש במידה ומשעשע.

הסרט מבוסס על ספר מאת בקי אלברטלי ועובד לתסריט על ידי אליזבת' ברגר ואייזק אפטייקר. זהו התסריט הראשון שכתבו לסרט, לאחר ניסיון רב בכתיבת תסריטים לסדרות (על רובן עבדו במקביל). מאחר שלא קראתי את חומר המקור, אוכל רק להניח שהרבה מהעולם הפנימי של הדמות הראשית הולך לאיבוד לטובת זרימת הסרט. הבמאי גרג ברלנטי, בעל ניסיון נרחב בכתיבה לסדרות סופר גיבורים ("החץ", "הפלאש", "סופרגירל" ועוד) וניסיון דל בבימוי (הקומדיה הרומנטית הצולעת "החיים כמו שמכירים" משנת 2010 הייתה הסרט השני שביים), מצליח ליצור סרט שמתאים לקהלים גדולים ומעניין ברובו. הדרך בה נקט ברלנטי כדי להתאים את הסרט לרוב הצופים, היא השטחתו והשארתו עם ייחוד מינימלי, כדי שיוכל לרדת בגרון בקלות.

סיימון ספיר (ניק רובינסון, "עולם היורה", "הכל הכל") הוא נער טיפוסי במעמד סוציו אקונומי גבוה בסביבה ליברלית מאוד שמתמודד עם הנטיה המינית ההומוסקסואלית שלו. שמירת הזהות המינית שלו בסוד מכבידה עליו, אבל הוא מצליח לתחזק קשרים חברתיים ענפים והתנהלות בריאה עם הוריו המושלמים (ג'ניפר גארנר, "זהות בדויה", "מועדון הלקוחות של דאלאס" וג'וש דוהמל, "החיים כמו שמכירים", "רובוטריקים") ואחותו המקסימה. הוא פוצח בהתכתבות סודית עם נער מבית הספר שגם מסתיר את הזהות המינית שלו, שמאיימת על הסוד שלו. כדי לשמור על עצמו הוא פועל בדרכים שלא אופייניות לו, אך נראה שאין לו ברירה אחרת. קרוע בין הרצון שלו להשתחרר לבין החשש שלו משינוי הסטטוס קוו בחיים שלו, הוא מסתבך בתוך עצמו.

סרטים אחרים שמציגים בני נוער להט"ביים נוטים להיות מוחצנים יותר (כמו "יחידה במינה" הקומי והשנון או "קאבום" הפסיכודלי) או כבדים יותר ("קרא לי בשמך", "אהבה של קיץ") או שהדמויות הן משניות, לרוב מוצגות כקריקטורה או אתנחתא קומית. סרט זה רגוע יחסית ולא מעמיק בנושאים הרגשיים הכבדים, אלא נוגע בהם בקצה המזלג, וגם זה באופן מלאכותי ומאולץ. הבעיות של סיימון פתורות מראש והוא מצליח בכל זאת לסבול מהן. בכלל, המטרה שמצטיירת בסרט הזה הוא להציג נער הומוסקסואל שמתנהג כמו נער הטרוסקסואל לכל דבר ועניין מלבד שהוא נמשך לגברים (המשפט הראשון בסרט הוא "אני בדיוק כמוך") כדי לגרום לקהל שמרני יותר לא לשים לב שסיפור האהבה לא אורתודוקסי. מצד אחד, מדובר בשיפור מהשימוש הציני שנעשה עד כה בהומואים ולסביות בקולנוע ובטלוויזיה. מצד שני, זהו ניסיון לנרמל אוכלוסיה שלמה בהתיישרות לקודים התנהגותיים של שאר החברה. כמו שסיימון מצהיר בקריצה במהלך הסרט, הוא "לא עד כדי כך הומו".

התסריט מאוד פשטני, מה שמשמר את הקלילות בסרט ומפחית את רמת אמינות הדיאלוגים והתגובות של הדמויות. הסצינות העמוקות בסרט לא מרגישות טבעיות, והקונפליקטים נדמים סתמיים. מלבד שני נערים בבית הספר שמעירים הערות פוגעניות לאית'ן, נער ההומו היחידי מחוץ לארון בבית הספר, כולם מקבלים את השונות החברתית. גם בנקודה זו התסריט מדגיש את ההבדל בין ההומו הנשי, אית'ן, להומו "הרגיל" שקל להזדהות איתו, סיימון.

"באהבה, סיימון". קת'רין לנגפורד, אלכסנדרה שיפ, ניק רובינסון.

"באהבה, סיימון". קת'רין לנגפורד, אלכסנדרה שיפ, ניק רובינסון.

רובינסון מגלם את דמותו של סיימון בצורה אמינה, למרות שלפרקים נראה כי הוא לא לוקח את הדמות רחוק מספיק ונשאר באזור הבטוח. גארנר עובדת עם מה שיש לתסריט להציע לדמות אם המשפחה ומפתיעה בהופעה חזקה יחסית. אלכסנדרה שיפ (סטורם מ"אקס מן: אפוקליפסה"), שמגלמת את חברתו של סיימון, אבּי, בולטת על המסך בזכות הכריזמה שלה ויופיה. נטשה רות'וול שמגלמת את המורה לתיאטרון מספקת את רגעי ההומור המעטים שבסרט. טוני הייל ("משפחה בהפרעה"), שמגלם את סגן מנהל בית הספר, החזיק בהרבה שורות מחץ לקטעים הקומיים, אך לא הצליח להוציא ממני אפילו חצי חיוך.

על אף המגרעות של הסרט, הוא מנגיש את נושא השילוב החברתי הלהט"בי לקהל רחב באופן שלא מעורר אנטגוניזם, וזוהי המעלה הגדולה שלו. המלווה שלי לסרט התרגש עד דמעות מסצינות שונות בסרט, כך שלצופים עם נטייה לפעילות מוגברת של שק הדמעות מומלץ להצטייד בממחטות. והיי, הסרט זכה בפרס הנשיקה הטובה ביותר בטקס פרסי ה-MTV שנערך השבוע – אז יש לפחות סיבה טובה אחת לצפות בו.

דירוג: ★★★☆☆

באהבה, סיימון (ארה"ב, 2018)
בימוי: גרג ברלנטי | תסריט: אליזבת' ברגר, איזאק אפטקר, בקי אלברטלי | משחק: ניק רובינסון, קת'רין לנגפורד,ג'ניפר גארנר, ג'וש דוהמל | מוסיקה מקורית: רוב סיימונסן
הפצה: א.ד.מטלון, החל מה-21.06.2018 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?