שתף קטע נבחר

ביקורת סרט - "קשר קטלני": מי נתן לבמאים רישיון?

על הנייר "קשר קטלני" מתכתב עם סרטי מדע בדיוני משנות ה-80, אבל בפועל מדובר בסרט מסע משעמם על שני אחים למחצה ואקדח USB מסתורי. אז איפה פה הפנטזיה? בעשר דקות האחרונות של הסרט. בקיצור, מומלץ לוותר


איך סרט מקולקל מכף רגל ועד ראש כמו "קשר קטלני" (Kin) בכלל זוכה להיות מופק? זה התחיל לפני ארבע שנים בסרט קצר של ג'ונתן וג'וש בייקר - שני אחים ממוצא אוסטרלי שעובדים בבימוי פרסומות בניו יורק. הם גדלו על סרטי מד"ב ופנטזיה לילדים משנות ה-80 ("אי.טי", "נווט מכוכב אחר") – סרטים שבהם הילדים חווים חולשות, נטישה ובלבול, וזוכים לסוג של גאולה בזכות המפגש עם חייזר/טכנולוגיה חייזרית.

 

הם עשו סרט קצר שנקרא Bag man וזו עלילתו: בסצנה הראשונה, לאחר שאימו נוזפת בו בחומרה, ילד אפרו-אמריקני בן 12 עוזב את הבית. הוא סוחב קיטבג גדול ממדים שתכולתו לא ידועה. הוא מגיע למרחב של טבע ריק מאדם ומארגן פחיות למטווח. במקום אקדח או רובה הוא מוציא מהתיק מעין מלבן מתכתי שנראה כמו כונן USB שגדל לגודל של מטר. לפני שהוא מתחיל לירות מגיעה למקום מכונית. שלושה אנשים מוציאים מתא המטען אדם קשור וכיסוי על ראשו. כשברור שהם עומדים להרוג את האדם הקשור הילד יורה ברובה החייזרי שלו. הוא מאדה את השלושה ומפצפץ את המכונית בה הם הגיעו. הוא הולך לעבר האדם הקשור. סוף.

 

לעוד ביקורות קולנוע:

מייגן לוי

שרוכים

דוג מן

משודרג

 

מה היה בסרט של האחים בייקר שגרם למישהו בחברות ההפקה שמאחורי הסרט (סאמיט ו-ליונסגייט) לתמוך בפיתוח עלילתו לפיצ'ר? השד יודע. אולי החיבור התלוש בין ה-90% הריאליסטיים של הסרט, ותפנית המפתיעה למד"ב בשתי הדקות האחרונות. אך תפנית זו הגיעה ללא כל הסבר או היגיון המתגלה בדיעבד.

 

"קשר קטלני" מכיל את אותן בעיות שהיו בסרט הקצר, רק שהפעם משך הזמן הוכפל פי שבע. בנוסף הוא מכיל כשלים שהיה קשה לדחוס במסגרת הזמן המצומצמת ההיא - כמו יותר דמויות שהיוצרים אינם יודעים מה לעשות איתן, יותר אינטראקציות דרמטיות המאפשרות לייצר פעולות ותגובות לא סבירות, וכן - יותר זמן להשתעמם במהלך הצפייה.

 

מתוך הסרט קשר קטלני ()

מתוך הסרט קשר קטלני ()

אלי (מיילס טרואיט) הוא נער אפרו-אמריקני בן 14 שחי בדטרויט יחד עם אביו המאמץ האל (דניס קוויד). אשתו של האל, האם המאמצת של אלי, נפטרה לא מכבר. המצב הכלכלי לא מזהיר וקשה לומר שהאל מפגין הורות מגוננת במיוחד. דטרויט, עיר הרוסה מבחינה כלכלית עם רחובות שלמים שננטשו נראית כמו רקע הולם לסרט התבגרות ריאליסטי וקודר. אלי עובר בין הבתים הנטושים בחיפוש אחר כבלי נחושת שאותם יוכל למכור. אבל הוא נתקל במשהו מפתיע – גופות של שני חייזרים. לידם נמצאת מזוודה שמתגלה ככלי נשק - גרסה קצת יותר מושקעת לאותו רובה USB מגודל מהסרט הקצר. בהמשך יתגלה כי כלי הנשק מגיב אך ורק לידו של אלי, ושיש לו מספר אפשרויות התקפה שהופכות אותו למסוכן מכל נשק אנושי.

 

בינתיים משתחרר מהכלא הבן הביולוגי של האל. ג'ימי (ג'ק ריינור) יוצא אחרי שש שנים ומיד שב להסתבך. הגנה שקיבל בכלא הופכת אותו לבעל חוב של 60 אלף דולר לעבריין מקומי בשם טיילור בולק (ג'יימס פרנקו בהופעת מוחצנת ומקועקעת המזכירה את דמותו של אליין מ"ספרינג ברייקרס"). טעויות קשות בשיקול הדעת מחייבות את ג'ימי להסתלק והוא משכנע את אלי להצטרף אליו. כעת האח הגדול והנער המאומץ יוצאים לדרך כשבעקבותיהם דולקים אנשיו של טיילור, ושני חייזרים שאופן התנועה שלהם במרחב חב חוב ניכר לסייבורג הרצחני מ"שליחות קטלנית".

 

מתוך הסרט קשר קטלני ()

מתוך הסרט קשר קטלני ()

כל זה יכול להישמע כמו סרט מד"ב רלוונטי לחובבי הז'אנר, אבל זו מעטפת חיצונית הרלוונטית רק לחלק קטן ממשכו של הסרט. רובו הוא סרט מסע מועט תקציב ודמויות, במרכזו מערכת יחסים בין האח הבכור והאח הצעיר והמאומץ, אבל ככזה הסרט לא מפגין מיומנויות המצדיקות את הצפייה. לא במשחק של ריינור (טרואיט הצעיר דווקא בסדר), לא בטקסטים והסיטואציות הנחוות במהלך הדרך, ולא בהגיון הבעייתי של הסיטואציות. כך, למשל, בעודם נרדפים ע"י פושעים וחייזרים יש להם זמן לעצור במועדון חשפנות (לא רואים כלום, הסרט הוא PG-13 – סרט ילדים, כמובן), והחשפנית טובת הלב מילי (זואי קרביץ) אף מצטרפת להמשך המסע. מי שבא למד"ב יכול לצאת להפסקת ריענון של למעלה משעה ולחזור לסיום המערכה השלישית.

 

נראה שהתקציב הלא גבוה (30 מיליון) נשמר בחסכנות יתר לאפקטים בסוף המערכה השלישית. לא משהו שלא מזכיר סרטים קודמים, אבל עשוי באופן מקצועי. החלק הזה של הסרט, שבו מתגלה המשמעות של השם הלועזי Kin, אמור גם להציג טוויסט שמרמז שהסרט הבא יהיה גדוש באירועי מד"ב מסעירים. פיתיון שקשה לבלוע אחרי צפייה בסרט הנוכחי.

 

ולבסוף, אי אפשר שלא לומר מילה על נקודת המוצא לכל הסרט: מעשה בנער בן 14 הזוכה להכיר בערכו בשעה שהוא מחסל אנשים בנשק חייזרי. בכל רגע שבו זה קורה זה "מוצדק" מטעמי הגנה עצמית, אבל זה לא משנה את העובדה שביסודו של הסרט יש רעיון מפוקפק, שלא לומר חסר אחריות. אין ספק שנציגי איגוד הרובאים האמריקאי היו שמחים לעוד סרטים בסגנון. "קשר קטלני" אולי מושפע מפנטזיות המד"ב לקהל הצעיר של שנות ה-80, אך הוא לא מפגין את הכישרון והרגישות המוסרית שהיו בסרטים אלו.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים