"קריד 2" – ביקורת

"קריד 2". מייקל ב. ג'ורדן.

"קריד 2". מייקל ב. ג'ורדן.

"קריד 2" הוא יותר מסרט גרוע. הוא מבקש מהצופים הרוצים להנות ממנו, לשכוח מכל סרטי הקולנוע שהם ראו בחייהם. מלבד סדרת רוקי, כמובן.

רוב הסרטים בנוים על תבניות ואין עם זה בעיה. מה שהופך אותם למעניינים הוא האופן בו הסיפור מסופר – הדמויות, המסע אותו הן עוברות, סיפורי המשנה והיכולת של היוצרים לרגש. כל אלה כמעט ולא נמצאים בסרט הזה. במקום זה יש לנו תבנית בסיסית שאת מהלכה תוכלו לנחש מהשנייה הראשונה של הצפייה בסרט. נראה שהיוצרים ויתרו על הניסיון לייחד את הסרט באופן כלשהו ובחרו להישאר עם סצינות ערומות ונטולות כל רגש או עומק. סיפורי המשנה כל כך משעממים שהם רחוקים מלעזור.

הסרט מתחיל בהצגה של הרשע – זהו ויקטור דראגו (פלוריאן מונטינו), בנו של אייבן דראגו (דולף לודגרן) שהרג את אפולו קריד ב"רוקי 4". אפולו קריד, כידוע, הוא אביו של אדוניס קריד (מייקל ב. ג'ורדן), גיבור הסדרה החדשה. עכשיו, שנים אחרי שהושפל אייבן ונודה ממולדתו לאחר שרוקי (סילבסטר סטאלון) ניצח אותו, הוא ובנו חוזרים לנקום. המטרה – לנצח את קריד ולזכות שוב בכבוד האבוד שלהם. נשמע מטומטם? היי, אם הכריש ב"מלתעות 4" חזר לנקום במשפחת ברודי, אז למה לא דראגו?

"קריד 2". מייקל ב. ג'ורדן, פלוריאן מונטינו.

"קריד 2". מייקל ב. ג'ורדן, פלוריאן מונטינו.

עכשיו נחשו אתם מהי הדרך שיעשה קריד בסרט. האם ינצח בקרב הראשון? האם ידרש קרב שני? איך הסרט יגמר? טוב, האמת שזה לא מעניין באמת, אבל אני מניח שאתם כבר מבינים את כל העלילה המרכזית.

הבעיה האמיתית של הסרט נעוצה בדמותו של קריד: היא לא מעניינת. הוא מתנהג כילד שמנת מפונק, לא יוצר שום אמפתיה אמיתית ואפילו מעצבן לפרקים. חברתו (טסה תומפסון) סובלת מבעיית שמיעה, וזה המבוא לסיפור המסגרת: כשהיא נכנסת להריון מתחילה הדאגה – האם הילדה תיוולד חירשת? חירשות היא לא דבר להקל בו ראש, אבל זה כל כך לא קשור לסרט ולא מפותח במסגרת עלילת המשנה, שבמקום אפקט דרמטי מתקבלים רגעים תמוהים.

"קריד 2". טסה תומפסון.

"קריד 2". טסה תומפסון.

אם יש מישהו שיכול לעורר אמפתיה הרי זה ויקטור. כפי שמסביר רוקי במהלך הסרט: בניגוד לקריד, לויקטור אין מה להפסיד. בעקבות ההפסד של אייבן דראגו בעבר, הוא ובנו נודו מהחברה ברוסיה ואמו עזבה אותם בעקבות זה. כשויקטור מתחיל לנצח, האם ביחד עם משלחת רוסית (המורכבת מאותם אנשים שזרקו את אביו לכלבים בעבר) חוזרת כדי לראות אותם מחזירים לעצמם את הכבוד. הוא נלחם להחזרת הכבוד האבוד של אביו, להחזרת אמו ואיחוד המשפחה, לחזרה למולדת. זה באמת מעורר רחמים כלפי הדמות. אני מודה שבקרבות עודדתי אותו. אבל זה כמובן לא הסיפור שמעניין את יוצרי הסרט.

שנאת הרוסים שעברה כל כך בקלות בשנות ה-80, ב"רוקי 4", ממש לא נעימה כאן. על פי סרט זה, הרוסים הם אנשים קרים, מנוכרים, שמונעים על ידי אינטרסים בלבד. אין מקום לרגשות, המשפחה חשובה פחות מהכבוד. בניגוד אליהם, הצד האמריקאי חם ואוהב: אמו של קריד תומכת ומכילה; כשרוקי לא בקשר עם בנו, זה מוצג כדבר שגורם לו סבל רב ומלווה בהתחבטויות פנימיות. זאת בניגוד גמור לאמו של ויקטור, אשר מוצגת כפלקט יותר מאשר כדמות וכל מה שהיא מקרינה הוא אופורטיוניזם ושאיפה לכח. בתקריבי הפנים של קריד וויקטור, הן בזמן האימונים והן בקרבות, שניהם נוהמים ורושפים, אבל יש שוני גדול באופן בו הם מוצגים – ויקטור מוצג כחיה פצועה שכל מה שמעניין אותה הוא לנקום ולהרוס. כל הצד הפסיכולוגי מאחוריו לא מעניין את היוצרים. לעומתו, קריד מנסה לאסוף את כל כוחותיו כדי להיבנות מתוך החורבן של מות אביו. ההתמודדות אל מול הבן של מי שהרג אותו היא סוג של גאולה עבורו.

סרטי "רוקי" ו"קריד" נשענים על קרבות האגרוף. בסרט הזה אין קרב אחד שעובד, מלהיב או מלחיץ. הכל עשוי בצורה עלובה למדי. וזה כשאני מתעלם מהמקום בסרט והאופן העלוב בו משתמשים במוסיקה המקורית, האייקונית והאדירה של "רוקי". גם סצינת האימונים, ש"רוקי" המקורי שכלל לכדי אמנות, כל כך סתמית, שזה ממש מרגיש שהיא נעשתה בחוסר חשק ועם רצון לעשות וי ולסיים עם זה כמה שיותר מהר.

"קריד 2". סילבסטר סטאלון, מייקל ב. ג'ורדן.

"קריד 2". סילבסטר סטאלון, מייקל ב. ג'ורדן.

היחיד שהוציא ממני חיוך בסרט, ממש כמו בקודמו, הוא סילבסטר סטאלון שמקסים. כנראה שכשאתה מגיע לגיל מסוים, אז מספיק שתסתכל בעצב למצלמה כדי שתראה זקן חכם. כל הסצינות איתו, כמעט, הן תענוג. טובה במיוחד הסצינה שמתקיימת בינו לבין דראגו במסעדה שלו. הטקסט שבלוני, אבל הוא לא חשוב. יושבים אחד מול השני סטאלון ודולף, על שניהם רואים את השנים, הרצונות שלהם ברורים, הם לא מתבכיינים או מתחבטים במהות החיים וזה פשוט עובד.

אני לא מחובבי "רוקי" ולכן לא יכול להגיד ש"קריד" הורס לי את הזכרונות, אבל מכיון שגם את הסרט הראשון בסדרה החדשה לא אהבתי, נראה לי שאפשר לסגור את העסק ולחפש מותג אחר. אולי סטאלון גם חושב כך, כי בימים אלה ממש הוא מצטלם ל"רמבו 5".

דירוג: ★★☆☆☆

קריד 2 (ארה"ב, 2018)
בימוי: סטיבן קאפל ג'וניור | תסריט: צ'או הודרי קוקר, סילבסטר סטאלון, ריאן קוגלר, סילבסטר סטאלון | משחק: מייקל ב. ג'ורדן, טסה תומפסון, סילבסטר סטאלון, פלוריאן מונטינו, דולף לודגרן, ווד האריס | צילום: קריימר מורגנט'או
הפצה: פורום פילם, החל מה-22.11.2018 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

איציק

מעניין שרק אתה ועוד כמה בודדים חושבים ככה שהסרט לא טוב, וכל אלו מישראל.
אז ככה:
אתה לא מבין שום דבר בקולנוע.
הסרט הזה מושלם, וזה הסרט ספורט הכי טוב בהיסטוריה.
עובדה שקריד 1 – סטאלון היה מועמד לאוסקר וזכה בגלובוס הזהב.
אני לא אתפלא אם גם הסרט הזה ייזכה.
אף שחקן בעולם לא סחב סדרת סרטים 40 שנה למעט סליי סטאלון.
אז אתה יכול לכתוב שטויות עד מחר. לא נראה לי גם שמישהו מתייחס לשטויות שלך. אף אחד לא נכס לפה.
ורק לייתר דיוק זה הסרט הכי טוב בסדרה.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?