שתף קטע נבחר

גם אישה חזקה לא תציל את "בית הקלפים"

על רקע סערת MeToo אין כמו הצדק הפואטי שהושיב את קלייר אנדרווד על כס הנשיאה. אבל כמו בחיים, השינוי האמיתי צריך להיות עמוק, ובמקרה של הסדרה – לא רק קווין ספייסי היה צריך לעזוב, אלא גם התסריטאים

"בית הקלפים" נפתחה לה בסצנה שהבהירה מהרגע הראשון עם מי יש לנו עסק: פרנק אנדרווד יצא מביתו כשכן מודאג בגלל כלב שנדרס, הביט בו ברחמים ואז הביט במצלמה. "יש שני סוגים של כאב", אמר לנו אז, "כאב שמחזק אותך וכאב חסר תועלת - שרק גורם סבל. אין לי סבלנות לדברים חסרי תועלת". ואז הוא הרג את הכלב.

 

כמעט שש שנים עברו מאז, והמון השתנה. על המסך ומחוצה לו. קלייר אנדרווד היא הנשיאה עכשיו, והיא רוצה לומר לנו שהיא אחרת, היא לא פרנסיס. "אין שני סוגים של כאב, יש רק אחד - כאב הוא כאב", היא אומרת לנו. יש לה ציפור ביד והיא משחררת אותה לחופשי באקט סימבולי קצת מביך. "פרנסיס, גמרתי איתך". תחי השחרור, תחי החופש, יש אישה בחדר הסגלגל.

 

אבל מהר מאוד מבהירים לנו בעונה השישית של "בית הקלפים" (שעלתה במלואה אתמול, שבת, בנטפליקס, HOT, yes וסלקום tv) שגם אם קלייר מנסה לחבור לצד הטוב שלה ולהתרחק מאפלת פרנסיס, הפוליטיקה מושכת אותה חזרה פנימה. והנה הבעיה האמיתית שלה: לא אכפת לנו.

 

העונה השישית והאחרונה של הסדרה עולה אחרי שהכוכב שלה קווין ספייסי פוטר בגלל האשמות בהטרדות וניצול מיני. בנטפליקס החליטו להמשיך לעוד עונה עם הכוכבת השנייה שלהם - רובין רייט, ואת פרנק החליטו התסריטאים להרוג, כי ככה זה בהוליווד. רייט היא שחקנית נפלאה וקלייר ממשיכה להיות דמות עוצמתית, אבל העלילה, הו העלילה. פה קבור הכלב.

 

יש אישה בחדר הסגלגל, וזה לא מספיק(צילום: David Giesbrecht)
 

כבר מימיה הראשונים כנשיאה קלייר נאבקת בשלל כוחות וגורמים שהמוח עוד מתקשה לעכל - הרוסים, הסינים, מקרי רצח מהעבר ודאג סטמפר בוגדני אחד. וכל זה כאין וכאפס לעומת האחים שפרד - אח ואחות עשירים וכוחניים להפליא שהיא מכירה מילדות ועכשיו מנסים למשוך בחוטים שלה לטובת חקיקה שתסייע להם להמשיך להתעשר ולצבור כוח.

 

הראש עוד מנסה בכוח להבין את העלילה ולהיזכר בעונה הקודמת כדי להבין את כל ההתרחשויות המתוחכמות, אבל בסופו של דבר הלב מבין - אין בכך צורך. "בית הקלפים" כבר לא מצדיקה את כאב הראש. חסרונו של ספייסי מורגש, אך הבעיה האמיתית של הסדרה טמונה בכתיבה. היוצר הראשי שלה בו ווילימון עזב בסיום העונה הרביעית ואחריו היא צללה לתהומות תסריטאיים שרק נמשכים בעונה הנוכחית. נכון, היא הגיעה לשיאים מופרכים רבים עוד לפני כן (כאלה שרק המציאות בבית הלבן יכלה להתעלות עליהם), אך בעונה החמישית כבר היה ברור שהיא סיימה את דרכה כסדרה טובה והפכה עוד דוגמה להידרדרות מפוארת. 

 

עוצמה נשית מכל כיוון. רובין רייט ודיאן ליין(צילום: David Giesbrecht)
 

הניסיון להיאחז ברייט ולתת לה את המושכות ראוי להערכה. העונה השישית כולה היא בסימן העצמה נשית, כולל הנמסיס של קלייר - אנט שפרד (דיאן ליין) וכראוי לעידן MeToo לא מתעלמים שם מהקשיים ומהזלזול שחווה כל אישה, חזקה ועוצמתית כלל שתהיה. למרבה הצער, זה לא מספיק בשביל להשיב לסדרה את גדולתה.

 

"בית הקלפים" עלתה למסך בנטפליקס כסדרת המקור הראשונה שלה והעלתה אותה למגרש של הגדולים בתחום התוכן. מאז, כאמור, המון השתנה. עכשיו, כשכל כך הרבה סדרות מקיפות אותה, כבר אין לה הצדקה. אפילו לא אישה אחת ממש חזקה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: נטפליקס
שחקנית נפלאה. רובין רייט ב"בית הקלפים"
צילום: נטפליקס
לאתר ההטבות
מומלצים