"ספיידרמן: מימד העכביש" – ביקורת

"ספיידרמן: מימד העכביש".

"ספיידרמן: מימד העכביש".

"ספיידרמן: מימד העכביש" הוא סרט אנימציה פעולה-מדע בדיוני המבוסס על קומיקס המשלב מוטיבים מעולם הקומיקס ובעל סגנון ויזואלי ייחודי ולא פחות ממרהיב. עלילת הסרט מורכבת ולוקחת את הצופים למסע מעט אפל, כך שהסרט יתאים לצופים מעל גיל 9 (שכבר ראו דבר או שניים). הוא מתחיל נהדר ורענן, עם פארודיה קלילה על המבנה התבניתי של סיפורי קומיקס וככל שהוא מתקדם גם הוא נופל לאותה תבנית לא מקורית במיוחד.

סביר להניח שגם חובבים נלהבים של סרטים וסדרות המבוססים על קומיקס לא יכירו את הספיידרמן מיילס מוראלס. הוא נוצר בשנת 2011 ביקום האולטימייט של מארוול (יקום מקביל ליקום הראשי של מארוול, אחת משתי הוצאות הקומיקס האמריקאיות הגדולות, שנולד במטרה לעזור לקוראים חדשים להיכנס לעלילה ללא חשש ממידע חסר ולהפיח רוח חדשה בסיפורים ותיקים) במקביל למותו של פיטר פארקר (דמות הספיידרמן המקורית). בשנים האחרונות מוראלס הופיע פעמים מעטות בסדרות מצוירות של הספיידרמן פיטר פרקר, אך לאחר סרט זה מתבסס מעמדו כספיידרמן מן המניין עבור כל אותם מאותגרי קריאת קומיקס – כי בסרט הזה הוא הכוכב הראשי.

לאור הצגתו של ספיידרמן מיקום מקביל, עלילת הסרט, באופן טבעי, סובבת סביב יקומים מקבילים. וילסון פיסק, הקינפין, יוצר מכונה שמנסה לפתוח פתח ליקומים מקבילים. כדי להציל את היקומים מלהיהרס, ספיידרמן פועל כדי לעצור אותו. החשיפה שלו למכונה שולחת ליקום שלו ספיידרמן מיקום מקביל, שלא בדיוק מזכיר את הספיידרמן האנרגטי של היקום הראשי של הסרט. מיילס מוראלס, נער שחור-היספאני (אני לא מבין למה הם לא הוסיפו לו עוד כמה גזעים כדי שיהיה ייצוג הולם לכל המיעוטים…) שנעקץ על ידי עכביש שביצעו עליו ניסויים ומתחיל לגלות את הכוחות החדשים שפיתח בעקבות אותה עקיצה, נקלע לשטח המכונה ונהיה מעורב במשימה של ספיידרמן (פיטר פארקר).

"ספיידרמן: מימד העכביש".

"ספיידרמן: מימד העכביש".

אם כוחות על חדשים לא מספיקים, מיילס גם צריך להתמודד עם לחץ לימודים של בית ספר יוקרתי אליו התקבל במלגה מיוחדת ועם המעמד החברתי הבעייתי שהוא נמצא בו בתור התלמיד החדש. כדי ליצור תמונה באמת שלמה, נחשפים גם הקשיים המשפחתיים של מיילס והקשיחות של אביו ביחס לגיבורי על, מה שגורם לו להסתיר את השינויים הפיזיים שלו מהמשפחה. תפיסת עולמו של מיילס עומדת למבחן במהלך המאבקים בנבלים ובדינמיקה עם חבריו לנשק והוא מנסה לפענח את המשמעות של ההשלכות בלהיות ספיידרמן.

הניסיון בסרטי אנימציה ניכר בעבודתם של שניים מבמאי הסרט. בוב פרסיצ'טי כתב את "הנסיך הקטן" (2015) והיה בעל תפקיד במחלקת האנימציה של סרטים כמו "החתול של שרק" (2011) ו"מפלצות נגד חייזרים" (2009), ופיטר רמזי ביים את "שומרי האגדות" (2012). לבמאי השלישי רודני רות'מן ניסיון בכתיבה ובהפקה של תכניות וסרטי קומדיה והוא גם כתב את התסריט ביחד עם פיל לורד, שבעברו כתב את "לגו: הסרט" (2014) ושני סרטי "גשם של פלאפל" (2009/2013). עם אנשים כאלה בראש פרמידת היצירה, לא מפתיע שאיכות האנימציה נמצאת ברמה גבוהה מאוד. האלמנט ההומוריסטי מובא בטוב טעם, גם כשהוא מגוחך לחלוטין, ודווקא הדרמטי מפספס את המטרה במעט, בעיקר בשל התבניתיות שבו.

"ספיידרמן: מימד העכביש".

"ספיידרמן: מימד העכביש".

עיקר הרושם שמקבלים מרשימת המדבבים, הוא לאו דווקא הניסיון שלהם במשחק, כי בינינו, גם שחקנים שיעשו עבודה סבירה בלבד, יצליחו במשימת הדיבוב, אלא שהגזע שלהם הותאם לגזע הדמות אותם הם מדבבים. אבל רק כדי לסבר את העין, שאמיק מור מ-"The Get Down" של נטפליקס מדבב את מיילס מוראלס, ג'ייק ג'ונסון ("הבחורה החדשה") את פיטר פארקר מהיקום המקביל, ודמויות נוספות מדבבים היילי סטיינפלד ("אומץ אמיתי"), מהרשלה עלי (זוכה האוסקר על "אור ירח"), לילי טומלין ("גרייס ופרנקי" היא רק הדוגמה העדכנית ביותר בשביל השחקנית הותיקה והמוכשרת), ניקולס קייג' ("אדפטשיין", "הבריחה מאלקטרז") ועוד.

האנימציה המפעימה והעושר בצבעים בסרט, שנובע גם מעירוב אמנות הרחוב של מיילס, מעניקים לו טעם מיוחד. האופן שבו בחרו להציג את היקומים המקבילים המשתלבים הוא יצירת אומנות בפני עצמה. קטעי הפעולה הלא מעטים מוצגים בדינמיות מתפרצת וגם כשקורה הרבה על המסך, מצליחים לעקוב אחר תנועות הדמויות והמטרה – דבר שמעיד על הכישרון העצום של האנימטורים. אם יש משהו שהייתי משפר הוא הבעות הפנים שנראות מעט שטוחות.

"ספיידרמן: מימד העכביש".

"ספיידרמן: מימד העכביש".

שווה לצפות בסרט ולו רק בשביל האנימציה עצמה. כן, היא עד כדי כך טובה. אפילו האומנות בכתוביות הסיום מלהיבה ביופיה. רק צריך להיות מוכנים לאי העמידה ברף הגבוה שהוצב בתחילת הסרט לקראת סופו ולקבל בהבנה שהסרט מכוון למגוון גילים וגם לקהל שלא מכיר את סרטי קומיקס.

דירוג: ★★★☆☆

ספיידרמן: מימד העכביש (ארה"ב, 2018)
בימוי: בוב פרסיצ'טי, פיטר רמזי, רודני רותמן | תסריט: בריאן מייקל בנדיספיל לורד, שרה פיצ'לי | משחק: שאמיק מור, ג'ייק ג'ונסוןהיילי סטיינפלד, ליאב שרייבר
הפצה: פורום פילם, החל מה-13.12.2018 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?