בעלי האולפנים בתל אביב מחרימים את הלילה הלבן

בעלי האולפנים וחדרי החזרות יזמו חרם על אירועי הלילה הלבן בתל אביב במחאה על העלאת הארנונה. עיריית תל אביב: אנחנו דווקא בצד של המוחים

לילה לבן בתל אביב. צילום: אימג'בנק / Getty Images
לילה לבן בתל אביב. צילום: אימג'בנק / Getty Images

המוזיקאים בעיר מתמודדים בשנה האחרונה עם עליית מחירי הארנונה לאולפנים ולחדרי חזרות. שעת הקלטה עולה בממוצע 250 ש"ח, ועל שעת חזרה עליהם לשלם 120 ש"ח. חלקם משלמים בזעף, אחרים פתחו במאבק. כעת עולה המחאה שלב נוסף – מוזיקאים ואנשי סאונד, שרובם מסרבים להיחשף בשמם, יחרימו את הלילה הלבן של עיריית תל אביב־יפו ולא להופיע באף מסיבה ובאף אירוע במסגרתו.

"עיריית תל אביב־יפו היא גוף נצלני ושודד שמציג את העיר כל השנה כעיר ללא הפסקה שמשמרת תרבות", אומר מתי אליהו, בעל אולפן הקלטות בעיר וממובילי המחאה, "הם מציגים את אירועי לילה לבן כמשהו שירדים אותנו ויגרום לנו לחשוב שבאים לקראתנו, אבל למעשה הם משמידים תרבות וגורמים לאנשים לעזוב את העיר. כמעט עשרה אולפנים וחדרי חזרות כבר פשטו רגל בחצי השנה האחרונה. אני קורא לכולם לא להגיע לאירועי לילה לבן – לא כקהל ולא כמופיעים או כסאונדמנים. אני מבקש ממי שמפחד להפר את החוזה שעליו הוא חתום עם העירייה שלפחות ילבש חולצת 'תנו לנגן בשקט' כהזדהות וכתמיכה במאבק הארנונה – אפשר להשיג אותן אצלי בחינם".

הקשר של תל אביב לתעשיית המוזיקה הוא חלק חשוב מאופייה כבירה התרבותית של ישראל. אלבומים חשובים רבים בתולדות המוזיקה הישראלית – מאריק איינשטיין עד גבריאל בלחסן – הוקלטו בתל אביב, ואולפני ההקלטות באזור הרחובות שוקן־סלמה־פלורנטין הפכו לחלק בלתי נפרד מהנוף העירוני. בעקבות סגירתם של חדרי חזרות ששימשו גם אמנים מוכרים, בהם פופיק ודופלר, מסתמנת בחודשים האחרונים מגמת מעבר לכיוון גבעתיים וחולון.

"עיריית תל אביב היא גוף נצלני ושודד". אולפן הקלטות. (צילום: Shutterstock)
"עיריית תל אביב היא גוף נצלני ושודד". אולפן הקלטות. (צילום: Shutterstock)

מחאת האולפנים החלה לפני כשנתיים, אז נאבקו בעלי אולפנים וחדרי חזרות בהעלאת תעריפי הארנונה. האולפנים וחדרי הועברו מהסיווג "מפעל", שתעריף הארנונה שלו נמוך יחסית (1,700 ש"ח לכל 50 מ'); לסיווג "משרדים כלליים", שתעריף הארנונה שלו הוא הגבוה ביותר (3,000 ש"ח לכל 50 מ'). מי שהתעקש לקבל סיווג מיוחד תחת השם הפשוט "אולפני הקלטות" קיבל אותו, אך מלבד השם לא השתנה דבר, והסיווג החדש זהה מבחינת ארנונה לעסק המוגדר כ"משרד כללי".

"זה אחד המקרים החריגים שבהם העירייה דווקא בצד של המוחים", אומר אסיף זמיר, סגן ראש העיר, "כ־74 אחוז מההכנסות של העירייה מגיע מארנונה שבתי העסק משלמים. מצד אחד יש המון גילדות שרוצות סיוע והקלות ומצד שני כל הזמן רוצים שנוציא יותר כסף על תרבות, ואלה דרישות סותרות. הפעם המדיניות העירונית דווקא תומכת בהקלת הארנונה על האולפנים ועל חדרי החזרות, זה עבר פה אחד במועצת העיר ויצרנו סיווג חדש עם תקציב אחר; אבל משרד הפנים החליט לפסול את זה להפתעתנו. אנחנו בהידברות אם המשרד בנושא כל הזמן, והשנה נפעיל יותר לחץ לקראת אישור תקציבי הארנונה לשנת 2016".

תגובת משרד הפנים: "בשנת 2014 פנתה עיריית תל אביב בבקשה ליצור סיווג חדש לאולפן הקלטות בתעריף מופחת מזה הקיים לנכס ששטחו עד 80 מ"ר ( לקבוע תעריף של 185 ש"ח למ"ר) . בקשה זו אושרה חלקית בהתאם לקווים המנחים, כך שאושרה לעירייה הפחתה בשיעור של 4.8% מהתעריף שהיה קיים לפני השינוי (תעריף עסקים, לפי האיזורים השונים בעיר). לפיכך, בטרם ניתן אישור השרים, נכסים אלו חוייבו עפ"י התעריפים של הסיווג "משרדים שירותים ומסחר" בצו המסים. בעקבות אישור שרי הפנים והאוצר לשנת 2014, עבור נכסים הקיימים באיזור 1 הופחת התעריף מ- 363.62 ש"ח ל- 346.16 ש"ח למ"ר, עבור הנכסים הקיימים באיזור 2 הופחת התעריף מ- 303.22 ל- 288.66 ש"ח למ"ר ואילו עבור הנכסים הקיימים באיזור 3 הופחת התעריף מ- 248.79 ל- 236.84 ש"ח למ"ר".