"אפקט המים" – ביקורת

"אפקט המים".

"אפקט המים".

"אפקט המים" הוא סרט דרמה קומית צרפתית-איסלנדית משנת 2016 על אהבה בין גבר גמלוני וביישן לאישה קשה וחשדנית שמשנה כיוון באופן חד לאחר השליש הראשון שלו ולא מצליח למצוא את הדרך חזרה למקום קוהרנטי. הדקות הראשונות של הסרט דווקא מסמנות אותו כסרט שעשוי להיות מוצלח ואנימצית כתוביות הפתיחה חמודה למדי. המשך הסרט עובר מהמגוחך בטוב טעם למגוחך הלא ממש משעשע ומשם ללא מגוחך בכלל, אלא סצינות שהקשר ביניהן מקרי בהחלט. האנשים היחידים שאולי יוכלו להנות ממנו היא כאלו שתפיסת המציאות שלהם לא רציפה. לשמחתי (או לצערי?), אני לא אחד מהם.

זהו שיתוף הפעולה החמישי של במאית ותסריטאית הסרט האיסלנדית סולווג אנספה, שנפטרה שנה לפני צאתו, ושל הבמאי והתסריטאי ז'אן-לוק גאג'ה, שעד כה שימש רק כתסריטאי בסרטיה. הוא נכנס לנעלי הבמאית כדי לסיים את העבודה עליו. הסרט זכה בסזאר על תסריט מקורי (אני חושב שיש דבר כזה מקורי מדי…). זהו סרטם השלישי בסדרה, דבר שלא הייתי מודע אליו בכניסה לאולם הקולנוע. הסרט הראשון "Back Soon" מתרכז בדמותה של אנה האיסלנדית ובעיותיה, הסרט השני "מלכת מונטריי" מתרכז באגאת' הצרפתיה, גיבורת סרט זה, ופגישתה עם אנה, שגם פוגשת בסמיר. גם לאחר שהבנתי שהיו לי פערים במידע, אני עדיין לא חושב שהוא מתפתח באופן מובנה ועקבי.

"אפקט המים".

"אפקט המים".

סמיר (סמיר גוסמי) הוא מנופאי ממנטריי שנתקל במקרה בבר שכונתי באישה שנוזפת בגבר שמנסה לנצל אותה. הרגע הזה מספיק לו כדי להידלק עליה. כשהוא מגלה שהיא מצילה בבריכה העירונית הוא מחליט להירשם כמנוי כדי להתקרב אליה. למרות היותו משונה חברתית, הוא מצליח להסתדר עם האישיויות הבוטות של עובדי הבריכה. ההזדמנות ליצור איתה קשר ישיר נחשפת בגילוי שהיא מדריכת שחיה, ולכן על אף שהוא יודע לשחות, הוא נרשם לקורס לימוד אישי. אגאת' (פלורנס לויירה קאיה) המצילה היא אלמנה ממורמרת שאיבדה את היכולת לבטוח באנשים אחרים, אך תמימותו של סמיר מצליחה לחדור את השריון הקשה שבנתה סביבה. כדי לא להרוס למי שאוהב סרטים שלוקחים סיבוב חד ומתהפכים לתוך תעלה, אעצור כאן את תיאור העלילה.

"אפקט המים".

"אפקט המים".

מנקודה זו הסרט משנה את האופי שלו. מקומדיה רומנטית נדושה, אך עם הלב במקום הנכון, הוא עובר לכמה דקות של דרמה קיומית ומתקדם לקומדית אבסורד. דמותה של אנה (דידה יונסדוטיר) נדחפת למרכז התמונה והדינמיקה בין הדמויות נתקעת במקום ונעשית מעיקה. הדבר היחידי שאני אוהב באנה, שהיא דמות בלתי נסבלת, הוא החזות שלה. אין שם ניסיון להצגת דמות נשית חזקה ומושכת, אלא מישהי שלא שמה דגש על מאבקי כח וטיפוח וממוקדת בתקשורת אישית. השטחיות של כל הדמויות בולטת מאוד וקשה לחוש אמפתיה כלפי מי מהן. לסרט לא ארוך, שעה ועשרים ושלוש דקות, הוא מרגיש כמו נצח.

כיוון שהדמויות לא מפותחות, קשה לבחון את איכות המשחק. גוסמי מעביר מצוין את הדמות התמימה והמביכה שהיה אמור, אבל היא נשארה סטטית לאורך כל הסרט. ואם שאר השחקנים היו אמורים לשחק דמויות שקשה לצפות בהן, אמורים להמציא פרס נובל חדש למשחק ולהעניק להם אותו. יכול להיות שבסרטים אחרים הם יכלו לפרוח, ואני מקווה בשבילם שזהו לא הסרט האחרון שישתתפו בו. דרך עגומה לסיים קריירה.

"אפקט המים".

"אפקט המים".

קשה להבין למה בחרו להביא את הסרט לישראל שנתיים אחרי צאתו. אם היה מדובר בסרט איכות שהתפספס או סרט שהפך לסרט פולחן, הייתי מקבל את זה. מדובר בסרט נישתי שלא מצליח להגדיר את עצמו ומעט מאוד אנשים יוכלו להיכבש בקסמו (שאני מפקפק מאוד בקיומו).

כבחור שמעמיד פנים שהוא מסתכל על הצד החיובי של החיים, אני אומר שאני לא מרגיש שהזמן שלי בוזבז לחלוטין, כי בעצם כתיבת שורות אלו אני חוסך זמן של אנשים אחרים. וכמו שהיא הבהירה באופן קר, עכשיו אני חייב למלווה שלי לסרט פיצוי. תודה לכם, אנספה וגאג'ה!

דירוג: ★☆☆☆☆

אפקט המים (צרפת, איסלנד, 2016)
בימוי: סולווג אנספה, ז'אן-לוק גאגה | תסריט: סולווג אנספה, ז'אן-לוק גאגה | משחק: סמיר גוסמי, פלורנס ליורה קאייה | מוסיקה מקורית: מרטין ווילר | צילום: איזבל רזבה
הפצה: עדן סינמה, החל מה-27.12.2018 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?