yed300250
הכי מטוקבקות
    אהבה בימים קרים
    24 שעות • 16.01.2019
    לבן בחלום שחור
    האיום הגדול על "רומא" באוסקר: סרט יפה אבל טיפה מוחמץ המגולל סיפור אהבה עצוב בפולין של אחרי המלחמה
    בנימין טוביאס

    שאלת תם: למה בכלל לצלם סרט בשחור־לבן? לבמאי שינסה להצדיק את עצמו יש כמה תשובות אפשריות. נניח, כדי לשוות לסרט מראה של סרט היסטורי ישן ("רשימת שינדלר", "הארטיסט"), לנסות לצלול לנפש האפלה של האדם, לסיפורים על אור מול חושך (בעיקר במותחני "פילם נואר"), או מתוך איזו סיבה אמנותית נסתרת ומורכבת (נניח "רומא" המדובר, שבו הצילום בשחור־לבן מאפשר להדגיש דברים מסוימים בכל פריים). או, סליחה על השטחיות: כי זה פשוט ממש יפה.

     

    נראה לי שזו המוטיבציה המרכזית אם לא היחידה לצילום בשחור־לבן בסרט הפולני המדובר "אהבה בימים קרים", שקצת מאיים על "רומא" במרוץ לסרט הזר. במהלך שעה וחצי קצרות וממוקדות, "אהבה בימים קרים" מספר סיפור מוכר אך אפקטיבי על רומיאו ויוליה באירופה שאחרי מלחמת העולם השנייה.

     

    הסרט מתחיל בפולין ההרוסה שלאחר המלחמה. מנצח נודע באקדמיה למוזיקה (תומאש קוט) מטפח ואז מתאהב במוזיקאית צעירה (יוהאנה קוליג). סיפור האהבה העצוב שלהם ייקח אותם לכל קצות אירופה, בין היתר לפריז מלאת הסטייל, והכל בצילום שחור־לבן קריספי ובוהק. כסרט שעוסק במוזיקה, זו בעצם הברקה: ככל שהסרט מתקדם הוא הולך ונראה כמו עטיפת אלבום ג'אז ישן ומלא סטייל, אפוף בעשן וצללים. יפה, אבל שטוח.

     

    אם יש לי תחושה של חמיצות קלה כלפי הסרט היא שבעיניי הבמאי המוצלח פאבל פאבליקובסקי קולע לטעם מאוד ספציפי של "קולנוע טוב". פאבליקובסקי, שזכה לפני שלוש שנים באוסקר הסרט הזר עבור "אידה" (גם הוא בשחור־לבן, גם הוא קורה בפולין אחרי המלחמה, גם הוא מלא שתיקות נוגות וסטייל), החל דווקא כיוצר סרטים במערב. לכן הוא עושה סרטים יפים שמחליקים לנו בגרון, שגורמים לנו להרגיש משכילים ואנינים ומבינים בהיסטוריה, אבל לא באמת דורשים מאיתנו כלום. "אהבה בימים קרים" היה אמור להיות אישי יותר: הוא מוקדש להוריו של פאבליקובסקי, גם הם אנשים אמנותיים שאחרי המלחמה חוו סיפור אהבה גדול מהחיים ומלא מהמורות. אבל הרגש לא שם.

     

    זה לא אומר ש"אהבה בימים קרים" גרוע, ממש לא: הוא משוחק לעילא, מצולם באופן אלוהי, וגם יסחוף לתוכו לא מעט צופים. זה פשוט סרט טוב, שלא הזיז לי.

     


    פרסום ראשון: 16.01.19 , 20:43
    yed660100