"המועדפת" – ביקורת סרט

"המועדפת". אוליביה קולמן.

"המועדפת". אוליביה קולמן.

"המועדפת" הוא סרט דרמה תקופתי שנון על יריבות בין שתי נשים על קרבה לאן מלכת אנגליה בתחילת המאה ה-18 שתוך העברת סצינות אמינות להחריד בעלות תחושה מלאכותית (זה נשמע סותר, אבל זה לא) הוא גם מצחיק. הסרט שופע רגעים חזקים וקומפוזיצית תמונות מושכת ומעניינת. לעומת סרטים תקופתיים אחרים על בית המלוכה האנגלי/הבריטי הוא לא לוקח את עצמו ברצינות רבה מדי, מה שמשאיר אותו קליל וסוחף. יחד עם זאת, הסרט מטריד במידה ומוזר, כיאה לבמאי יורגוס לנתימוס, כך שעדיף לקחת את זה בחשבון לפני הקפיצה למושבי הקולנוע.

לפי שני סרטיו האחרונים וסרט זה, אפשר לומר שלנתימוס אוהב לגרום לצופים שלו לחוש אי נוחות. כמו ב"הלובסטר" (2015) וב"להרוג איל קדוש" (2017) גם בסרט זה המגמה היא להגיש סצינות הזויות ולעיתים מבעיתות באופן ישיר ומציאותי. המשפטים שיוצאים לדמויות מהפה תמיד נדמים על גבול המלאכותיות וכמעט הרובוטיות, אך יש בהם משהו מעורר הזדהות וזה מה שמעביר את התחושה המעקצצת בפנים. כיוון שסרט זה מתרחש בחצר המלוכה ההיסטורי, התיאטרליות הקבועה של הדמויות שלו משתלבת מצוין. גם הפעם לנתימוס חוזר לאלמנטים אלימים וחוויה גופנית לא פשוטה, אם כי הרבה פחות קשים מבסרטיו הקודמים.

שרה, ליידי מרלבורו (רייצ'ל וויז) היא חברתה הקרובה ביותר של המלכה אן, שמייעצת לה על מהלכים מדיניים ופוליטיים וששולטת ביד רמה על חצר המלכות. היא משכילה, חדה, מרשימה, מטילה מורא ויודעת בדיוק מה היא רוצה. המלכה אן (אוליביה קולמן, "ברודצ'רץ'") לא יציבה רגשית ופיזית ונתונה להשפעתה של ליידי מרלבורו באופן כמעט מוחלט, ולכן היא מצווה על העמקת את המאמצים המלחמתיים בצרפת, למרות שהיא חוששת מתגובת נתיניה. אל התמונה נכנסת אביגייל (אמה סטון), דודניתה של שרה, שירדה מנכסיה ולמרות שחונכה להיות אצילה, נאלצת לעבוד כמשרתת פשוטה בארמון.

בזכות עורמתה, מצליחה אביגייל להשתמש באמצעים העומדים לרשותה כדי להתקדם ממקומה בתחתית פירמידת המעמדות. היא יוצרת קשר עם המלכה ונאחזת בשרה בשביל להרים את עצמה. כניסתה של אביגייל מפרה את האיזון ששרר עד כה בין המלכה לשרה, האיזון שאפשר לממלכה להתנהל בנחישות בכיוון קבוע. מסביב לדרמה הנשית מתחוללת דרמה פוליטית גברית שמנסה לנצל את חולשתה של ליידי מרלבורו ולהשפיע על המלכה. הדמויות הגבריות בסרט נמצאות בעמדת נחיתות מובנית תחת חסדיהן של הנשים, שמשתמשות בהן לעיתים כלאחר יד. עבור שרה ואביגייל כל הדרכים קבילות למען הגשמת מטרתן, והמלכה אן לכודה ביניהן.

"המועדפת". אוליביה קולמן, רייצ'ל ווייז.

"המועדפת". אוליביה קולמן, רייצ'ל ווייז.

זהו שיתוף הפעולה השני של רייצ'ל וויז ואוליביה קולמן עם לנתימוס, הקודם היה בסרט "הלובסטר". וויז מהפנטת בעצמה שלה והיא שומרת על אמינות דמותה גם בסצינות מופרכות. שמתי לב לקולמן, שמקבלת הרבה תשומת לב חיובית על תפקידה בסרט, בתפקידה כאם המשפחה בסדרה בשם "אנשים יפים" מלפני עשר שנים. כבר אז היא כבשה אותי עם השילוב של ההומור והאנושיות במשחקה. אותה יכולת מופלאה היא מביאה גם לסרט זה והפעם עושה זאת כשהיא משחקת דמות חולה כרונית.

אמה סטון נהדרת כהרגלה – אצילית ומביכה, מרגשת ומשעשת, מרשעת ותמימה – תמיד שמח לראות אותה. עבודתן זיכתה את שלושתן במועמדויות לאוסקר (קולמן בתפקיד ראשי, וויז וסטון בתפקיד משנה). לסרט שבע מועמדויות נוספות לאוסקר, ביניהן לסרט ולבמאי הטובים ביותר. ניקולס הולט (ביסט מסרטי "אקס מן", "סקינס"), משחק ראש אופוזיציה מגוחך ומוגזם באופן מושלם וג'ו אלווין, שמשחק גם שני סרטים שעדיין מציגים בקולנוע ("ילד מחוק" ו"מרי מלכת הסקוטים"), עושה תפקידו באופן מספק.

"המועדפת". אמה סטון.

"המועדפת". אמה סטון.

העיצוב נהדר והתלבושות מהממות, שמשקפות את האישיויות השונות ואת המעמד השונה (והמשתנה) של הדמויות. בסצינות מסוימות אף משתמשים בתלבושות כסמליות לקשרים בין הדמויות. המוזיקה תומכת ומובילה את תחושת המוזרות והערעור בסצינות, שרק מועצמת ע"י אופן הצילום המגוון והשונה. בתוך כל התקופתיות, הדיאלוגים עכשוויים למדי וישנם עוד טוויסטים מודרניים בחלקים שונים (ומשעשעים) בסרט.

אני אוהב סרטים מוזרים, בייחוד כאלו שמצליחים להישאר עם אחיזה במציאות, כך שהסרט הזה מתאים לי כמו כפפה ליד. אני משער שהרבה צופים יתקשו להתחבר אליו כי הוא לא תואם לזרם המרכזי של הקולנוע ההוליוודי. הסרט מומלץ בחום לצופים שרוצים לחוות משהו קצת שונה. ולצופים האחרים – אם הציפיות שלכם יותאמו לפני הצפייה ותסכימו לקחת סיכון לדרמה תקופתית מסוג אחר, אולי אפילו תצליחו להנות.

דירוג: ★★★★☆

המועדפת (אירלנד, בריטניה, ארה"ב, 2018)
בימוי: יורגוס לנתימוס | תסריט: דבורה דיויס, טוני מקנמרה | משחק: אמה סטון, רייצ'ל ווייז, ניקולס הולט, אוליביה קולמן, ג'ו אלווין | צילום: רובי ריאן
הפצה: פורום פילם, החל מה-31.01.2019 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?